Aleja Wielkiej Wyspy zostanie otwarta dla ruchu w grudniu bieżącego roku. Aktualnie realizowane są zaawansowane prace na ostatnim odcinku – od skrzyżowania AWW z ulicami Olszewskiego i Wróblewskiego w kierunku mostu Olimpijskiego nad Odrą. Jednocześnie trwa budowa dróg rowerowych, a także montaż ekranów przyrodniczych, które będą chronić nietoperze.
– Głównym celem montażu ekranów jest doprowadzenie do sytuacji, w której nietoperze będą przelatywać na większej wysokości niż ruch samochodowy na alei. Są montowane w miejscach gdzie chiropterolodzy stwierdzili aktywność tych ssaków m.in. w pobliżu ich żerowisk lub ich migracji. Ekrany zostają ustawione na długości kilkuset metrów. Są zielone albo przezierne – wyjaśniają Wrocławskie Inwestycje.
Ekrany pojawią się m.in. na moście Olimpijskim, moście na Wilczym Kącie i na fragmencie trasy między tymi przeprawami. Będą chronić nie tylko nietoperze, ale także ptaki.
– Zgodnie z wytycznymi decyzji środowiskowej zadbaliśmy także o ropuchy. Dwa gatunki tych płazów ropucha zielona i szara rozmnażają się bowiem w niewielkim stawie przy ul. Kazimierskiej, a trafiają tam m.in. z terenów działek przy ul. Kosiby usytuowanej równolegle do AWW. Aby mogły wygodnie migrować wybudowane zostały dla nich trzy specjalne tunele pod jezdnią, drogą dla rowerów i chodnikiem – dodają Wrocławskie Inwestycje.
Przypominamy, iż Aleja Wielkiej Wyspy to 3,4 km nowej drogi, która połączy ul. Krakowską z ul. Mickiewicza. To także cztery rozbudowane skrzyżowania – z ulicą Krakowską, Olszewskiego, Dembowskiego oraz Mickiewicza. Inwestycja obejmuje również 9,5 km dróg dla rowerów, 12,5 km tras pieszych oraz dwa mosty – jeden nad Odrą a drugi nad Oławą.
Koszt prac to ponad 260 mln złotych.
Foto: mat. Wrocławskie Inwestycje