Magazyny, akumulatory, wodorowe stacje – co można sfinansować?
Program obejmuje szeroki katalog inwestycji w technologie nisko- i zeroemisyjne. Wsparcie finansowe może trafić m.in. do firm zajmujących się:
- produkcją pojazdów elektrycznych i ich komponentów,
- wytwarzaniem baterii, napędów oraz układów zasilania,
- produkcją stacji ładowania, magazynów energii i systemów zarządzania wodorem,
- rozwojem technologii ogniw fotowoltaicznych i turbin wiatrowych,
- przetwarzaniem i recyklingiem odpadów z OZE i elektromobilności.
Nacisk położono także na tworzenie miejsc pracy i wsparcie regionów, które odchodzą od gospodarki opartej na węglu. Warunkiem przyznania pomocy jest przedstawienie przez przedsiębiorcę kompletnego planu rynkowego i łańcucha wartości.
Pomoc publiczna w nowej formie – wejścia kapitałowe
W przeciwieństwie do klasycznych dotacji czy pożyczek, NFOŚiGW będzie wspierał przedsiębiorców poprzez wejścia kapitałowe — obejmując udziały lub akcje w firmach. Minimalna wartość takiej inwestycji to 50 mln zł. Fundusz może objąć do 49% udziałów, a w wyjątkowych sytuacjach – choćby do 85%, jeżeli zostanie zawarta szczegółowa umowa inwestycyjna. Wszystkie inwestycje muszą zostać zakończone do końca 2030 roku, a Fundusz planuje wyjście kapitałowe najpóźniej do 2045 r.
Zasada DNSH i warunki formalne
Każdy projekt musi być zgodny z unijną zasadą DNSH („nieczyń poważnych szkód”), co oznacza, iż nie może powodować szkód dla środowiska — ani na etapie produkcji, ani użytkowania, ani utylizacji.
Spółki ubiegające się o pomoc nie mogą posiadać zaległości podatkowych ani składkowych. Środki z programu nie mogą być przeznaczone na spłatę wcześniejszych zobowiązań, leasingi ani prefinansowanie dotacji. Istotna jest też ocena inwestycji pod kątem tzw. testu prywatnego inwestora – wsparcie musi mieć rynkowy charakter.
Terminy i procedury
Nabór wniosków potrwa do 4 lipca 2025 r. Podpisywanie umów zakończy się do końca tego roku, a wypłaty środków będą realizowane do połowy 2026 r.
Ten model wsparcia może szczególnie zainteresować producentów chcących gwałtownie skalować działalność i rozwijać innowacje, bez konieczności angażowania pełnych środków własnych. To także szansa dla regionów przemysłowych na przejście na zielone tory bez utraty potencjału gospodarczego.
Źródło: Business Insider Polska
#zielonyprzemysł #OZE #KPO #czystamobilność