Mieszkańcy Piszczaca chcą dojechać do pracy i szkoły. Interwencja senatora Biereckiego

2 godzin temu

Mieszkańcy Piszczaca nie mogą normalnie dojechać pociągiem do pracy. Powód? Poza brakiem połączeń bałagan w systemie rezerwacji miejsc. W sprawie interweniuje senator Grzegorz Bierecki.

Chcesz pojechać z Terespola do Białej Podlaskiej pociągiem Intercity, który dalej jedzie do Warszawy? Nie pojedziesz, jeżeli wszystkie miejsca z Białej do Warszawy są zajęte. Nieważne, iż na pierwszym odcinku trasy pociąg jedzie pusty.

O kuriozalnych zasadach, uniemożliwiających skorzystanie z pociągu przez mieszkańców chcących dojechać do pracy i szkoły w Białej Podlaskiej alarmują mieszkańcy Piszczaca na czele z Karolem Łukaszukiem, sołtysem sołectwa Piszczac Pierwszy i gminnym radnym. Zwrócili się w tej sprawie o pomoc do senatora Grzegorza Biereckiego.

Senator Bierecki interweniuje w ministerstwie infrastruktury

Parlamentarzysta wystosował już oficjalną interwencję w tej sprawie do odpowiadającego za kolej ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka z PSL.

W obowiązującym modelu sprzedaży biletów PKP Intercity w pociągach objętych obligatoryjną rezerwacją miejsc, rezerwacje dokonywane na długim odcinku trasy blokują możliwość zakupu biletu na krótszych, lokalnych relacjach. Oznacza to, iż mimo faktycznej dostępności miejsc na części trasy, pasażerowie wsiadający i wysiadający na stacjach pośrednich nie mają możliwości nabycia biletu – czytamy w piśmie.

Przykładem tej sytuacji jest relacja Terespol – Warszawa, gdzie wykupienie miejscówek na odcinku Biała Podlaska – Warszawa skutecznie blokuje możliwość zakupu biletu na odcinku Terespol – Biała Podlaska, mimo iż pasażerowie nie podróżują na tym samym fragmencie trasy. W praktyce miejsca pozostają niewykorzystane na części relacji, a mieszkańcy mniejszych miejscowości zostają pozbawieni dostępu do podstawowego środka transportu publicznego – wyjaśnia senator.

Problem ten ma charakter ogólnopolski i dotyczy wielu linii kolejowych o istotnym znaczeniu lokalnym, gdzie pociągi dalekobieżne pełnią jednocześnie funkcję podstawowej obsługi codziennego ruchu do pracy, szkół czy uczelni – podkreśla Grzegorz Bierecki.

Dość wykluczania Polski wschodniej

W petycji złożonej przez mieszkańców Piszczaca znajdują się także bardziej ogólne postulaty, dotyczące wykluczenia komunikacyjnego ściany wschodniej. Domagają się m.in. utworzenia bezpośrednich, pospiesznych połączeń kolejowych na trasie Terespol-Biała Podlaska-Łuków-Dęblin-Puławy-Lublin Główny, przywrócenie połączeń pospiesznych „w Polskę” oraz zwiększenie liczby pociągów IC na trasie Terespol, Biała Podlaska, Łuków, Siedlce, Warszawa tak aby mieszkańcy mieli realną możliwość dojazdu i powrotu w godzinach pracy oraz nauki.

Idź do oryginalnego materiału