Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie rozpoczyna kompleksową modernizację systemu oświetlenia na linii M1 warszawskiego metra. Pierwszy etap prac, rozpoczynający się w lutym, obejmie stację Kabaty wraz z przyległymi tunelami do stacji Imielin.
Modernizacja zakłada wymianę ponad 7 tysięcy opraw oświetleniowych na energooszczędne rozwiązania w technologii LED. Projekt obejmuje również kompleksową wymianę okablowania oraz systemów zabezpieczeń i sterowania, uwzględniając aktualne normy przeciwpożarowe.
Nowa instalacja ma przynieść znaczące oszczędności energetyczne – lampy LED zużywają około dziesięciokrotnie mniej energii niż dotychczasowe rozwiązania, jednocześnie zapewniając lepszą jakość oświetlenia. Modernizacja poprawi także komfort pasażerów, w szczególności osób o ograniczonej mobilności, poprzez lepsze doświetlenie przestrzeni stacji.
Prace będą prowadzone głównie w godzinach nocnych oraz w weekendy, by zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. W czasie prowadzonych prac przewidziano kursowanie pociągów na skróconej trasie oraz uruchomienie zastępczej komunikacji autobusowej.
ZTM planuje w tym roku ogłosić przetarg na modernizację oświetlenia kolejnych czterech stacji – Wierzbno, Pole Mokotowskie, Politechnika i Centrum, z realizacją przewidzianą na rok 2026. Równolegle realizowane są prace nad dokumentacją projektową dla pozostałych stacji południowego odcinka linii M1.
Modernizacja oświetlenia jest częścią szerszego programu odnowy infrastruktury pierwszej linii metra, która w tym roku obchodzi 30-lecie działalności. W ramach prac modernizacyjnych prowadzonych przez ZTM i Metro Warszawskie wymieniane są również podstacje energetyczne, urządzenia sterowania ruchem oraz systemy przeciwpożarowe. W 2024 roku na te cele przeznaczono około 20 milionów złotych.
Źródło: ZTM Warszawa