MARZENIA SIĘ SPEŁNIAJĄ! TUNEL W TERESINIE OFICJALNIE OTWARTY
18 sierpnia dokonano oficjalnego otwarcia tunelu pod linią kolejową nr 3 Warszawa-Kunowice. Dzięki skutecznej realizacji prac, mieszkańcy pół roku wcześniej niż przewidywano doczekali się wymarzonej inwestycji. Projekt realizowany był wspólnie przez PKP PLK, przy współfinansowaniu Powiatu Sochaczewskiego oraz Gminy Teresin. Podczas uroczystości w Teresinie obecni byli przedstawiciele lokalnych władz, inwestorów, wykonawcy oraz licznie zgromadzeni mieszkańcy, którzy mieli okazję obejrzeć i wypróbować funkcjonalność obiektu. Wydarzeniu towarzyszyło symboliczne przecięcie wstęgi i poświęcenie obiektu.
Sprawnie i przed terminem
Nowy 140-metrowy tunel drogowy zastąpił dotychczasowy przejazd i zlikwidował konieczność oczekiwania przed rogatkami. Połączył ulice Ojca Maksymiliana Kolbego w Paprotni z Szymanowską w Teresinie (droga powiatowa nr 3837W). Prace inwestycyjne prowadzone były bardzo sprawnie przy utrzymaniu ruchu kolejowego. Wykonawca, warszawska firma INTOP, etapami demontował tory, układał płytę nośną tunelu, a następnie odtworzył infrastrukturę kolejową. Tak zaprojektowane roboty budowlane pozwoliły ukończyć inwestycję przed czasem. Obiekt został wyposażony w dwa pasy ruchu dla samochodów, ścieżkę pieszo-rowerową oraz nowoczesne oświetlenie i system odwodnienia. W ramach zadania przebudowano i wzmocniono także cały przyległy układ drogowy.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
– Otwarcie tunelu w Teresinie to kolejny krok w kierunku bezpiecznej i nowoczesnej infrastruktury kolejowej. Dzięki współpracy z samorządami oraz wsparciu funduszy unijnych, mieszkańcy zyskali wygodne i bezkolizyjne połączenie, które poprawi jakość życia i bezpieczeństwo w regionie – powiedział podczas uroczystości Daniel Boruchalski, Zastępcza Dyrektora Regionu Centralnego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zwiększone bezpieczeństwo dotyczy przede wszystkim młodszych uczestników ruchu. W ramach inwestycji zastosowano bowiem nowoczesne oświetlenie, monitoring oraz udogodnienia dla pieszych, takie jak bezpieczne przejścia i odpowiednie oznakowanie stref.
– Po latach starań wielu ludzi, długoletnich oczekiwaniach mieszkańców na likwidację znienawidzonych szlabanów, urzeczywistnia się wizja tego, co było moim i Państwa marzeniem. Otwarcie tunelu kolejowego pod linią nr 3 Warszawa-Kunowice to istotny krok w kierunku lepszej jakości życia w naszej gminie. To inwestycja, która znacząco poprawia bezpieczeństwo mieszkańców, usprawnia ruch drogowy i otwiera nowe możliwości rozwoju Teresina, ułatwiając codzienny dojazd do pracy, szkoły oraz placówek usługowych. Niebagatelne znaczenie ma także zmniejszenie hałasu i emisji spalin w rejonie zabudowanym dzięki ograniczeniu ruchu kołowego w bezpośrednim sąsiedztwie torów. Jestem przekonany, iż tunel wymiernie wpłynie również na zrównoważony rozwój gminy poprzez integrację transportu kolejowego z transportem drogowym. Dziękuję PKP PLK, panu posłowi Maciejowi Małeckiemu, pani staroście Jolancie Goncie, poprzedniemu staroście panu Tadeuszowi Korysiowi, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Małgorzacie Dębowskiej, przewodniczącemu i Radzie Powiatu Sochaczewskiego, przewodniczącemu Rady Bogdanowi Linardowi i radnym Gminy Teresin oraz moim współpracownikom za zaangażowanie i wspólną, wytężoną pracę nad tym projektem. Dziękuję naszym partnerom za profesjonalizm, firmie INTOP za przedterminowe oddanie obiektu do użytku, a wszystkim mieszkańcom za cierpliwość w trakcie realizacji inwestycji – podsumowuje wójt Marek Olechowski.
– Tunel w Teresinie to inwestycja, która zmienia codzienne życie mieszkańców: wzmacnia bezpieczeństwo, usprawnia ruch, poprawia komunikację i symbolizuje rozwój naszego powiatu. To potwierdzenie skutecznych działań samorządu w odpowiadaniu na lokalne potrzeby – oświadczyła starosta Jolanta Gonta.
Wespół w zespół
Starosta sochaczewski Jolanta Gonta, poseł na Sejm RP Maciej Małecki oraz wójt Marek Olechowski, a także z-ca dyrektora Regionu Centralnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Daniel Boruchalski podkreślili historyczny charakter wydarzenia, akcentując udaną współpracę na wszystkich szczeblach – od państwowego po samorządowy. Głos zabrał także prezes INTOP Edward Głaz, podkreślając złożoność i wielowymiarowość realizacji projektu.
Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 50 mln złotych. Finansowanie takiego przedsięwzięcia bez współudziału różnych podmiotów byłoby niemożliwe, co podkreśla doskonałą współpracę między stronami. Przypomnijmy, iż Gmina Teresin wsparła to zadanie kwotą 8 mln zł, blisko 9,5 mln zł stanowił wkład własny powiatu sochaczewskiego, PKP PLK przekazało 26,5 mln zł, a 11 mln zł stanowiło dofinansowanie z rezerwy rządowej i subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury.
– Macie państwo prawo do godnego życia, do dobrych warunków życia. Do tego, żeby ten szlaban na torach przestał dzielić Gminę Teresin. Życzę, żeby ta inwestycja ułatwiła państwu życie. Życzę, żeby do Niepokalanowa przyjeżdżało jeszcze więcej pielgrzymów. Mam wielką euforia w sercu, iż tę inwestycję udało się zrealizować – stwierdził poseł Maciej Małecki.
Czas na normalność
Otwarcie tunelu, tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego, to doskonała wiadomość dla mieszkańców i kierowców. Dzięki temu ruch na kluczowych ulicach Teresina i Paprotni stanie się płynniejszy, zwłaszcza w godzinach porannych i popołudniowych, a krótszy czas przejazdu ułatwi rodzinom dotarcie do szkół i miejsc pracy.
Podczas otwarcia inwestycji starosta Jolanta Gonta wręczyła pamiątkowe drzewce z wizualizacją tunelu. Nie zabrakło rozmów i pamiątkowych zdjęć. Jako pierwsi obiekt wypróbowali swymi pojazdami przedstawiciele OSP z Niepokalanowa i Budek Piaseckich oraz policji. Pierwszym kierowcom wręczono upominki od Starostwa Powiatowego w Sochaczewie.
Po otwarciu tunelu wprowadzono istotne zmiany w organizacji ruchu drogowego. Apelujemy do kierowców i pieszych o respektowanie przepisów. Uprzejmie prosimy o zachowanie ostrożności i zwracanie szczególnej uwagi na znaki drogowe oraz tablice informacyjne dotyczące zmiany pierwszeństwa ruchu. Zmiany te mają na celu usprawnienie korzystania z nowej infrastruktury oraz zwiększenie bezpieczeństwa w tym rejonie.
Redakcja