Ma przebiegać przez dziewięć dzielnic i liczyć 23 stacje. Plany nowej linii metra M4

1 godzina temu

Planowana czwarta linia metra o długości 26 kilometrów będzie obsługiwana całkowicie autonomicznie, z trzema typami stacji. Obsłuży dziewięć dzielnic, będą na niej 23 stacje. Jej budowa zacznie się od strony Białołęki, choć dokładnie nie wiadomo kiedy.
Budowa nowych linii metra zależy od finansowania.

Jeżeli nie będzie finansowania z Unii Europejskiej albo jeżeli rząd nie weźmie na swoje barki tego finansowania, to z budżetu miasta nie udźwigniemy budowy trzeciej, czwartej i piątej linii metra. I nigdzie na świecie samorząd sam nie jest w stanie tego typu inwestycji pociągnąć – powiedział prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Budowa M3 ma ruszyć w 2028

Przypomniał, iż miasto podpisało już umowę na projektowanie linii M3 i jej budowa powinna rozpocząć się w 2028 r., zgodnie z harmonogramem.

Natomiast linia M4 będzie całkowicie autonomiczna, tzn. iż system sam prowadzi pociąg, obserwuje szlaki, reaguje na sytuacje niespodziewane, optymalizuje prędkość oraz zużycie energii. To są rozwiązania sprawdzone w bardzo wielu metropoliach Europy, które dają wyższą częstotliwość, wyższe bezpieczeństwo, niższe zużycie energii – dodał.

W tej chwili warszawskie metro funkcjonuje w systemie GoA2, który dzieli odpowiedzialność za podejmowane decyzje między automatyzację a maszynistę.

Etapami lub jednocześnie

M4 będzie można budować etapami lub jednocześnie na całej długości, a decyzja zostanie podjęta w dalszym etapie prac.

Prace przedprojektowe zakończą się w 2027 r., a w połowie 2028 r. miasto otrzyma szczegółowy opis stref oddziaływania infrastruktury metra na sąsiednie budynki.

Trzaskowski podkreślił, iż linie M3 i M4 mają się uzupełniać, nie będą ze sobą konkurować o finansowanie.

Między Białołęką a Wilanowem

Planowana linia M4 połączy Białołękę z Wilanowem. Przebiegać będzie również przez Bielany, Żoliborz, Wolę, Ochotę i Mokotów.

Będą na niej 23 stacje: Myśliborska, Obrazkowa, Płochocińska, Ruda, Marymont (przesiadkowa z M2), Rydygiera (przesiadkowa z koleją), Rondo Radosława, Cmentarz Żydowski, Okopowa, Rondo Daszyńskiego (przesiadkowa z M2), Plac Zawiszy (przesiadkowa z koleją), Plac Narutowicza (przesiadkowa z M5), Bitwy Warszawskiej 1920 r., Wiślicka, Żwirki i Wigury (przesiadkowa z M3 i koleją), Służewiec (przesiadkowa z koleją), Rondo Unii Europejskiej, Smoluchowskiego, Wilanowska (przesiadkowa z M1), Dolina Służewiecka, Patkowskiego, Sobieskiego i Wilanów.

Idź do oryginalnego materiału