Lufthansa zarabia lepiej niż oczekiwano

23 godzin temu

Lufthansa znacząco zwiększyła zysk operacyjny w drugim kwartale. Od kwietnia do czerwca skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 27 % rok do roku, do 871 mln euro, jak ogłosiła firma w czwartek. Grupa lotnicza osiągnęła tym samym lepsze wyniki niż oczekiwali analitycy, którzy prognozowali 17-procentowy wzrost zysku.

Rok temu zyski gwałtownie spadły z powodu kosztów strajków i utraty podupadającej marki Lufthansa – obciążenia te zostały już wyeliminowane. Do wzrostu przyczyniły się również czynniki sezonowe, niższe koszty paliwa oraz linia ITA Airways, która w tym roku stała się częścią Lufthansy.

Pomimo niepewności politycznej, firma potwierdza pozytywne prognozy na cały rok, wyjaśnił prezes Lufthansy, Carsten Spohr (58). Grupa lotnicza przez cały czas jednak walczy z opóźnieniami w dostawach samolotów i rosnącymi kosztami. Spohr narzekał również na obciążenia wynikające z unijnych przepisów dotyczących ochrony klimatu.

Ponieważ wielu podróżnych dokonuje rezerwacji z bardzo krótkim wyprzedzeniem, trudniej jest również przewidzieć wyniki biznesowe. Oczekuje się, iż zysk operacyjny wzrośnie znacząco w 2025 roku – o ponad 10 procent – w porównaniu ze słabym rokiem poprzednim. Analitycy prognozują ostatnio wzrost o 13 procent, sięgający 1,86 miliarda euro.

Niepewność w biznesie północnoatlantyckim

Niepewność przez cały czas otacza najważniejszy północnoatlantycki biznes Lufthansy. Według Spohra, ostatnio utrzymuje się on na stabilnym poziomie, chociaż podróżni z Europy stają się ostrożniejsi ze względu na klimat polityczny za prezydentury Donalda Trumpa. Wysoki popyt ze strony Amerykanów na loty europejskie i dobre wykorzystanie miejsc w wyższych klasach rezerwacyjnych z nawiązką zrekompensowały spadek rezerwacji w Niemczech.

Popyt ze Stanów Zjednoczonych utrzymuje się na wysokim poziomie pomimo słabego dolara, dlatego planowany jest dalszy wzrost mocy produkcyjnych, poinformowała Lufthansa. Jednak może on ulec stabilizacji. Polityka Trumpa wywiera presję na dolara i ceny ropy naftowej, co ma pozytywny wpływ na Lufthansę, na przykład poprzez tańsze paliwo lotnicze. Z drugiej strony, cła importowe na stal i aluminium w USA obciążają działalność spółki zależnej Lufthansa Technik, zajmującej się konserwacją samolotów.

Presja konkurencyjna w Europie rośnie

Chociaż ceny biletów na trasach północnoatlantyckich pozostały stabilne, spadły na trasach europejskich z powodu silnej konkurencji. Większość innych linii lotniczych w Europie, w tym linie turystyczne Eurowings i Discover, a także linie sieciowe Swiss, Brussels i Austrian Airlines, zwiększa swoje moce przerobowe bardziej niż Lufthansa.

Wszystkie linie lotnicze odnotowały zyski w ostatnim kwartale. Linie lotnicze oferujące usługi przewozu pasażerskiego znacząco poprawiły swoją punktualność i uniknęły odwołań lotów w pierwszej połowie roku. To obniżyło koszty odszkodowań i zakwaterowania dla pasażerów, którzy utknęli na lotnisku, oraz pomogło odzyskać niezadowolonych klientów. Do czerwca liczba pasażerów wzrosła o 2 procent, przekraczając 61 milionów.

Lufthansa Technik i jej dział przewozów towarowych Lufthansa Cargo zarobiły znacznie więcej niż w ubiegłym roku. Przychody notowanej na giełdzie MDAX grupy wzrosły o 3% do 10,3 mld euro w ostatnim kwartale – choć analitycy spodziewali się o pół miliarda euro więcej.
Idź do oryginalnego materiału