Łódzkie w zasięgu Kolei Śląskich

2 godzin temu
Zdjęcie: Fot. Koleje Śląskie


To trzecia, uruchomiona w tym roku nowa linia w siatce Kolei Śląskich. Mierzy 118 km i łączy dwa województwa. Już w połowie grudnia oferta Kolei Śląskich wzbogaci się o nową linię – S82, prowadzącą z Chorzowa Batorego do Chorzewa Siemkowic w województwie łódzkim. W inauguracyjny kurs tą trasą.

Nową linię mieszkańcom województwa śląskiego zaprezentowano w czasie specjalnego przejazdu promującego fundusze Krajowego Planu Odbudowy.

Impulsy dzięki KPO

Kwota 250 mln zł z tego programu wsparła wartą 1,5 mld zł inwestycję samorządu województwa śląskiego i Kolei Śląskich – kupno ponad 30 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

– Dzięki unijnym funduszom i KPO zmieniamy jakość transportu publicznego w województwie śląskimpodkreśla Marek Wójcik, wojewoda śląski.

Trzecia nowa linia

Punktualnie o 8:53 w piątek, 5 grudnia dwa nowe Impulsy 2, kupione przez samorząd województwa śląskiego i Koleje Śląskie, wyruszyły w nową trasę – z Chorzowa Batorego przez Kłobuck – do Chorzewa Siemkowic w województwie łódzkim.

Uruchomienie nowej linii zwiększy liczbę pociągów na odcinku z Chorzowa Batorego do Tarnowskich Gór, pociągi będą tu kursować w ciągu dnia średnio co 30 minut, ale to połączenie jest ważne przede wszystkim dla mieszkańców północnej części województwapodkreśla Grzegorz Boski, wicemarszałek województwa śląskiego.

To kolejna nowa linia uruchomiona przez Koleje Śląskie w tym roku – dodaje Adam Wojtowicz, wiceprezes Kolei Śląskich.

Łódź wita z euforią

Trasa linii S82 wiedzie przez: Chorzów, Bytom, Radzionków, Nakło w gminie Świerklaniec, Tarnowskie Góry, Kalety, Strzebiń w gminie Koszęcin, Boronów, Herby Nowe w gmina Herby, Kłobuck, Działoszyn aż do Chorzewa Siemkowic w województwie łódzkim.

W Działoszynie na pociąg ze Śląska czekała Agnieszka Ryś, wicemarszałek województwa łódzkiego.

– W łódzkiem zawsze podkreślamy, iż kolej powinna łączyć ludzi. Dlatego bardzo cieszymy się z tego nowego połączenia Kolei Śląskich, które dociera do Działoszyna i Chorzewa Siemkowic. Witamy bardzo serdecznie na łódzkich torach. To dobrze, iż wspólnie możemy realizować odpowiedzialną i nowoczesną politykę transportową, która sięga poza granice województw, daje impuls do rozwoju, a przede wszystkim koncentruje się na potrzebach i komforcie pasażerów – mówi Agnieszka Ryś, wicemarszałek Województwa Łódzkiego.

Przesiadka w Chorzewie Siemkowicach

Na stacji Chorzew Siemkowice będzie można przesiąść się do pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i kontynuować podróż w kierunku Łodzi.

– To kolejny krok w stronę jeszcze lepszej integracji transportu regionalnego oraz budowania spójnej oferty dla mieszkańców. Połączenia ŁKA cieszą się dużym zainteresowaniem; wierzymy, iż oferta Kolei Śląskich spotka się również z pozytywnym odbiorem. Jesteśmy przekonani, iż wspólnie stworzymy jeszcze bardziej komfortowy, dostępny i przyjazny system transportu publicznegomówi Sylwester Stanisławski, wiceprezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

8 par pociągów każdego dnia

Od połowy grudnia na tę trasę każdego dnia będzie wyjeżdżało sześć par pociągów i dwie pary w skróconej relacji z Chorzowa Batorego do Kłobucka.

Przez trzy pierwsze miesiące przyszłego roku na tym odcinku będzie obowiązywała specjalna oferta handlowa.

– Wprowadzamy specjalny bilet liniowy pomiędzy Chorzowem Batorym a Chorzewem Siemkowicami w cenie 18,20 zł, by zachęcić mieszkańców do korzystania z nowej liniitłumaczy Adam Wojtowicz, wiceprezes ds. finansowych Kolei Śląskich.

Szybciej i dalej

Dzięki inwestycjom PKP PLK czas przejazdu z Chorzowa do Kłobucka wyniesie około 75 minut, a więc będzie o około 35 minut krótszy niż w latach, gdy kursowały tu pociągi innych przewoźników.

– To efekt kończącej się inwestycji na odcinku linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz zakończonej w 2024 r. między Herbami Nowymi a Ruścem Łódzkim. Łączna wartość tych dwóch zadań dofinansowanych z funduszy unijnych sięga 2,8 mld złmówi Janusz Kanik, dyrektor projektu w Polskich Liniach Kolejowych S.A.

Pełny pociąg z daleka

W inauguracyjny przejazd wybrało się blisko pół tysiąca osób – mieszkańców centrum województwa śląskiego oraz gmin, w których będą się zatrzymywać pociągi na nowej linii.

To historyczny moment. To przywrócenie normalności. To także powrót do tradycji, kiedy miejscowość Strzebiń, Gmina Koszęcin były bardzo dobrze skomunikowane z Tarnowskimi Górami – ośrodkiem pracy i szkolnictwa średniego. Osobiście jeździłam pociągiem z Boronowa do liceum w Tarnowskich Górach. Podczas tych dojazdów nawiązałam wiele przyjaźni i znajomości, które realizowane są do dziścieszy się Anna Korzekwa-Wojtal, wójt Koszęcina.

Przywrócenie połączeń kolejowych na tej trasie to może być spora korzyść, także dla naszych mieszkańców. Zyskujemy szybki, wygodny i ekologiczny środek transportu. Na pewno cieszy fakt, iż ta ważna dla regionu trasa znów będzie tętnić życiemmówi Grzegorz Zadęcki, wójt gminy Świerklaniec.

Kłobuck wraca na mapę

Szczególnie cieszono się w Kłobucku.

– Po 27 latach przerwy do miasta wracają pasażerskie połączenia kolejowe na trasie Chorzów – Herby Nowe – Kłobuck – Chorzew Siemkowice. Lepsza dostępność komunikacyjna z pewnością pozwoli przyciągnąć nowych inwestorów i turystów, co wpłynie na ożywienie lokalnej gospodarki – uważa Jerzy Zakrzewski, burmistrz Kłobucka.

To trzecia nowa linia uruchomiona w 2025 roku przez Koleje Śląskie. We wrześniu pociągi wróciły na tory pomiędzy Orzeszem Jaśkowicami a Tychami. W drugiej połowie roku mieszkańcy Częstochowy I północy województwa mogli cieszyć się bezpośrednim, omijającym Katowice, połączeniem z Krakowem.

Red.
Artykuł sponsorowany

Idź do oryginalnego materiału