Lokatorzy nie mieli ochrony
- Chcąc ratować z jednej strony tę inwestycję, a z drugiej pomóc osobom, które realnie są w bardzo trudnej sytuacji związanej z potrzebą przeniesienia się z mieszkania, chciałem przedstawić projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym
- powiedział senator Krzysztof Kwiatkowski.
Jak podkreślał, dotychczasowe przepisy nie chroniły podstawowej grupy poszkodowanych: lokatorów zamieszkałych na podstawie umów najmu w lokalach prywatnych, komunalnych czy należących do wspólnot.
- To była rzecz nierozwiązywalna. Ludzie, którzy formalnie nie byli stroną żadnego postępowania, musieli opuścić mieszkania i nie mieli jasnego prawa do wsparcia
- dodał.
Projekt nowelizacji wprowadza przepisy, które wskazują jednoznacznie, kto ma ponosić koszty wynajmu mieszkań zastępczych. Po zmianach finansowanie będzie mogła przejąć spółka PKP PLK, spółka CPK lub samorząd - bez sporów kompetencyjnych, które dotąd blokowały działania. Lokatorzy mieliby otrzymywać wsparcie przez 12 miesięcy, czyli według ustawodawcy czas potrzebny do zakończenia kluczowych prac przy tunelu.
- Obywatele nie mogą być zakładnikami nieprecyzyjnych przepisów. Wprowadzamy zero-jedynkowe rozwiązanie: jeżeli musieli się wyprowadzić, ich koszty mogą być finansowane przez podmiot realizujący inwestycję
- zaznaczał Kwiatkowski.
Ustawa odblokuje budowę
Nowelizacja ma również odblokować samą budowę. Senator mówił o „mechanizmach ułatwiających kontynuowanie inwestycji w sytuacjach, których nie można było przewidzieć na etapie planowania”.
Chodzi o możliwość modyfikacji decyzji o lokalizacji linii kolejowej, jeżeli pojawią się nieprzewidziane okoliczności, czyli takie, jak zawalenie się kamienicy nad TBM.
- To rozwiązanie wprowadzamy w bardzo precyzyjnie określonych przypadkach, gdy wydarzenia mają negatywny wpływ na strukturę przestrzenną terenu, bezpieczeństwo prac albo sytuację mieszkańców
- wyjaśniał.
Decyzję o zmianie lokalizacji mógłby podjąć wojewoda na wniosek inwestora.
PKP będzie mogło kupić kamienicę
Kolejnym elementem projektu jest wprowadzenie podstawy prawnej do czasowego przejęcia mienia w celu usunięcia zagrożenia. Ma to umożliwić inwestorowi wypłatę odszkodowania albo zawarcie porozumienia z właścicielem budynku. Pozwoliłoby to również na to, by PKP PLK mogło kupić kamienicę przy al. 1 Maja, o czym spółka ostatnio informowała.
- Ta ustawa umożliwi też inwestorowi nabycie prawa niezbędnego do długotrwałego, ale czasowego rozporządzania mieniem, oczywiście za odszkodowaniem. Utrzymujemy też możliwość ostatecznej decyzji sądu, ale w trybie nieblokującym inwestycji
- tłumaczył Kwiatkowski.
Projekt przeszedł już konsultacje i trafił do komisji ustawodawczej. Senator zapowiada szybkie procedowanie.
- Zdaję sobie sprawę, jak ten projekt jest niezbędny i oczekiwany z punktu widzenia mieszkańców Łodzi, którzy z niepokojem słyszeli kolejne komunikaty o tym, iż tunel nie jest drążony. Rozwiązujemy wszystkie najważniejsze problemy, które do tej pory utrudniały, a czasami wręcz uniemożliwiały prowadzenie inwestycji.
- dodał.
https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/pkp-kupi-zawalona-kamienice-tak-chca-odblokowac-tunel-srednicowy/QHOWnAlBu161BqyX1GvG
1 godzina temu