Łódzka Kolej Aglomeracyjna wraz z PGE Energetyka Kolejowa wdrożyła system SENSUM – nowoczesne narzędzie wspierające ekologiczne prowadzenie pociągów. Rozwiązanie zostało już zainstalowane we wszystkich pojazdach przewoźnika i ma funkcjonować co najmniej do końca 2028 roku. Dzięki inteligentnej optymalizacji jazdy ŁKA może ograniczyć emisję CO2 choćby o 1000 ton rocznie.
System SENSUM działa jak zaawansowany asystent, który na bieżąco analizuje dane z pojazdu i podpowiada maszyniście optymalne sposoby prowadzenia pociągu. Wskazuje najlepsze momenty przyspieszania i hamowania, co bezpośrednio przekłada się na mniejsze zużycie energii trakcyjnej oraz płynniejsze i bardziej punktualne przejazdy.
Skuteczność rozwiązania potwierdziły testy przeprowadzone przez maszynistów ŁKA. „Podczas zrealizowanych w ciągu blisko 8 miesięcy ponad 170 tys. km przejazdów próbnych, zaobserwowaliśmy realne oszczędności. Cieszę się, iż mogliśmy przyczynić się do rozwoju tego narzędzia, a teraz możemy z niego korzystać” – wyjaśnia Maciej Sobieraj, prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Część programu Zielona Kolej
Wdrożenie systemu SENSUM stanowi element ogólnopolskiego programu Zielona Kolej koordynowanego przez PGE Energetyka Kolejowa. Program ma na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej w transporcie kolejowym, zakładając ograniczenie zużycia energii elektrycznej o 1,2 TWh do 2030 roku, co pozwoli na redukcję emisji CO2 o ponad milion ton.
„Rozwój innowacyjnych systemów transportowych, ściśle przeplatających się z transformacją energetyczną to ogromne wyzwania, które dziś stoją przed polską i europejską koleją. Dlatego naszym celem jest nie tylko dostarczanie energii, ale także wspieranie przewoźników w jej mądrym wykorzystaniu” – podkreśla Mateusz Sławiński, prezes zarządu PGE Energetyka Kolejowa.
Potencjał oszczędności na krajową skalę
Szacunki pokazują, iż wdrożenie systemu SENSUM na szeroką skalę może w ciągu dekady przynieść oszczędności rzędu 800 GWh energii trakcyjnej i zmniejszyć emisję CO2 o 500 tysięcy ton – równowartość rocznego zużycia energii kilkudziesięciu tysięcy gospodarstw domowych.
System objął również nowe pojazdy – 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które wyjadą na tory województwa łódzkiego w połowie przyszłego roku, powiększając tabor ŁKA do 53 pociągów.
ŁKA liderem zrównoważonej kolei
Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która w ubiegłym roku przewiozła ponad 11 milionów pasażerów, konsekwentnie realizuje strategię zrównoważonego transportu. Jest pierwszym przewoźnikiem pasażerskim w programie Zielona Kolej i posiada Certyfikat Zielonej Energii.
W 2024 roku dzięki energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych w udziale 50% przewoźnik uniknął emisji ponad 9 ton CO2. W bieżącym roku udział OZE w źródłach pochodzenia energii trakcyjnej dostarczanej przez PGE Energetyka Kolejowa wyniesie 60%.
Własne źródła odnawialnej energii
ŁKA rozwija również własne możliwości produkcji zielonej energii. Stacja serwisowa pociągów zlokalizowana na łódzkim Widzewie jest zasilana z instalacji fotowoltaicznej. W 2024 roku panele wyprodukowały 279,4 MWh energii, w pełni pokrywając zużycie energii nietrakcyjnej Zaplecza Technicznego. Nadwyżki produkowanej energii są przekazywane do operatora systemu dystrybucyjnego.
Rola PGE Energetyka Kolejowa w transformacji
PGE Energetyka Kolejowa, należąca do Grupy PGE, zarządza infrastrukturą obejmującą ponad 60 tysięcy obiektów i elementów instalacji rozmieszczonych wzdłuż linii kolejowych. Spółka dysponuje 18,4 tysiącami kilometrów linii energetycznych i odpowiada za dystrybucję 4,32 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi około 3% całej energii dostarczanej w Polsce.