
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, w środę 14 lutego, iż możliwa jest rewizja założeń Krajowego Programu Kolejowego i programu Kolej Plus. To nie pierwsza jego tego typu wypowiedź w tej sprawie.
– Możliwa jest rewizja założeń Krajowego Programu Kolejowego i programu Kolej Plus, szczególnie pod kątem budowy linii w nowym śladzie, przy rosnących kosztach budowy, a nieadekwatnych potokach pasażerskich – powiedział w środę, 14 lutego na senackiej komisji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
– W programie Kolej Plus mamy problem wstępnych studiów wykonalności, robionych – powiedziałbym – bardzo szybkimi metodami, gdzie dzisiaj koszty robót oszacowanych dwa-trzy lata temu rosną dwu-, trzykrotnie i opłacalność realizacji takich linii kolejowych jest bardzo wątpliwa – argumentował.
To nie pierwsze tego typu zapowiedzi wiceministra. W ostatnich dniach jak informuje portal Rynek-kolejowy.pl w podobnym tonie wypowiadał się podczas konferencji EEC Trends.
– W programie Kolej Plus pojawiły się pomysły w rodzaju budowy linii za 1,5 mld zł, by czterema parami pociągów przewieźć 200 ludzi dziennie. Takie inwestycje będą od razu kasowane. To skrajny przykład niegospodarności – nie przebierał wówczas w słowach Malepszak.
W tekście pojawił się też wątek linii kolejowej Przasnysz – Zegrze, która jak podaje portal spotyka się z zarzutem przeskalowania. „Zdaniem części ekspertów ogromne koszty mogą okazać się niewspółmierne do efektów również za sprawą oddalenia planowanych przystanków i stacji od centrów miejscowości oraz innych generatorów ruchu” – czytamy.
Zdaniem wiceministra w obszarach słabiej zaludnionych należy zapewniać transport zbiorowy przede wszystkim w postaci połączeń autobusowych.
Na ten moment nie wiadomo zatem, jak potoczą się losy planowanej budowy linii Zegrze – Przasnysz. Faktem jest, iż transport autobusowy w przypadku Przasnysza nie poprawi sytuacji mieszkańców, gdy miasto ze stolicą skomunikowane jest tylko jednojezdniowymi krętymi drogami.
ren