Lidl liderem sprzedaży ryb ze zrównoważonych połowów w Polsce. Biedronka spada z podium

6 dni temu
Czas2 min

Najnowszy ranking Marine Stewardship Council pokazuje rosnące zainteresowanie konsumentów certyfikowanymi produktami morskimi. Lidl utrzymał pozycję lidera z niemal 40% wzrostem sprzedaży, podczas gdy Biedronka spadła na piąte miejsce po 27% spadku wolumenu sprzedaży.

Sprzedaż ryb i owoców morza pochodzących ze zrównoważonych połowów w Polsce osiągnęła poziom około 22 tysięcy ton certyfikowanych produktów rocznie. Konsumenci mogą w tej chwili wybierać spośród ponad 400 różnych produktów z certyfikatem MSC dostępnych w ponad 25 tysięcy lokalizacji w całej Polsce.

Dynamika rozwoju rynku jest imponująca – podczas gdy w 2013 roku dostępnych było jedynie pięć gatunków certyfikowanych ryb, z czego 60% stanowiły produkty ze śledzia, w tej chwili konsumenci mają do wyboru ponad 40 różnych gatunków ryb i owoców morza z certyfikatem MSC.

Lidl umacnia pozycję lidera, Biedronka traci pozycję

Lidl po raz kolejny znalazł się na czele rankingu, oferując ponad 130 produktów z certyfikatem MSC i notując blisko 40% wzrost sprzedaży w ciągu ostatniego roku. Drugie miejsce zajął ALDI, który systematycznie rozwija swoją ofertę produktów certyfikowanych, natomiast trzecie miejsce przypadło Kaufland.

Znaczący spadek odnotowała Biedronka, która z trzeciego miejsca w ubiegłym roku (dzielonego z ALDI) spadła na pozycję piątą. Sieć zmniejszyła liczbę certyfikowanych produktów aż o 30% w stosunku do poprzedniego roku, co stanowi 27% spadek wolumenu sprzedaży.

Marki własne najważniejsze dla rozwoju zrównoważonej oferty

Ranking MSC koncentruje się na markach własnych sieci handlowych, ponieważ najlepiej odzwierciedlają one rzeczywiste zobowiązanie do tworzenia zrównoważonej oferty. Marki własne stanowią szczególnie skuteczne narzędzie w przypadku dyskontów, które odpowiadają za większość sprzedaży ryb i owoców morza w Polsce.

Czwarte miejsce w rankingu zajęły ex aequo Netto i Carrefour, a kolejne pozycje przypadły sieciom Auchan oraz POLOmarket. Organizacja przyznała specjalne wyróżnienie dla sieci MAKRO Cash & Carry jako jedynej sieci sprzedaży hurtowej oferującej certyfikowane produkty MSC w markach własnych.

Globalne przełowienie wymaga pilnych działań

Dane z raportu FAO „The State of World Fisheries and Aquaculture 2024” pokazują alarmujące trendy – przełowienie wszystkich komercyjnie poławianych stad ryb na świecie wynosi około 35%, co oznacza ponad trzykrotny wzrost od lat 70. XX wieku.

Marta Kalinowska, country manager MSC na Polskę i Europę Centralną, podkreśla: „Ważne jest, aby konsumenci wybierali produkty z certyfikatem MSC. Takimi wyborami przyczyniają się do zmniejszenia globalnego przełowienia na świecie. Certyfikat MSC na opakowaniu produktu daje konsumentom pewność, iż ryba pochodzi ze zrównoważonych połowów”.

Certyfikacja MSC wspiera ochronę ekosystemów morskich

Standard Zrównoważonego Rybołówstwa MSC gwarantuje, iż stada ryb nie są przełowione, wpływ działalności połowowej na inne gatunki oraz ekosystem morski jest zminimalizowany, a rybołówstwo jest dobrze zarządzane. Organizacja realizuje „teorię zmiany” – zwiększone zapotrzebowanie konsumentów na certyfikowane produkty motywuje przetwórców do ich produkcji, co z kolei zachęca rybaków do przechodzenia na zrównoważone połowy.

Rozwój rynku certyfikowanych produktów morskich w Polsce stanowi istotny element globalnej transformacji w kierunku zrównoważonego gospodarowania zasobami morskimi. Rosnąca świadomość konsumentów i zaangażowanie sieci handlowych w promowanie odpowiedzialnych wyborów może przyczynić się do ochrony bioróżnorodności mórz i oceanów oraz zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego przyszłych pokoleń.

Źródło: Newseria

Idź do oryginalnego materiału