Liderzy rynku pojazdów elektrycznych w Europie: Dania, Szwecja i Finlandia z rekordowymi udziałami EV

enerad.pl 1 tydzień temu

Rekordowe udziały pojazdów elektrycznych w Danii

W okresie od stycznia do maja 2025 roku pojazdy elektryczne (EV) stanowiły 66% nowych rejestracji samochodów osobowych w Danii. W tym 63% przypadło na samochody całkowicie elektryczne (BEV), a 3% na hybrydy plug-in (PHEV). W porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku liczba rejestracji BEV wzrosła o 55%, podczas gdy PHEV spadła o 34%. Cały rynek samochodów osobowych odnotował wzrost o 6%.

TypStyczeń–maj 2025Zmiana r/r
BEV45 013+55%
PHEV2 063-34%
Łącznie70 906+6%

Najpopularniejsze modele BEV w Danii (2024)

Miejsce Marka Model Sprzedane sztuki Segment
1 Tesla Model Y 10 471 SUV
2 Škoda Enyaq iV 5 654 SUV
3 Volkswagen ID.4 5 652 SUV
4 Tesla Model 3 5 527 Średni
5 Audi Q4 e-tron 5 307 SUV
6 Peugeot 208 3 036 Mały
7 Volkswagen T-Roc 2 987 SUV
8 Volkswagen ID.3 2 930 Średni
9 BMW 3 Series 2 855 Średni
10 Nissan Qashqai 2 762 SUV

Kluczowe czynniki wzrostu rynku EV w Danii

  • Zachęty podatkowe: Dania nie oferuje bezpośrednich dopłat do zakupu EV, ale stosuje ulgi podatkowe przy rejestracji pojazdów elektrycznych. Do 2025 roku nabywcy BEV płacą jedynie 40% standardowej opłaty rejestracyjnej, a dodatkowa ulga wynosi 165 000 DKK (ok. 22 000 euro).
  • Infrastruktura ładowania: W I kwartale 2025 roku Dania zanotowała największy w Europie wzrost liczby publicznych szybkich ładowarek DC – o 104% rok do roku.
  • Potencjał ładowania domowego: 66% Duńczyków mieszka w domach jednorodzinnych lub bliźniakach, co sprzyja rozwojowi ładowania w domu.

Szwecja: stabilny wzrost i szerokie zastosowanie EV

W Szwecji od stycznia do maja 2025 roku pojazdy elektryczne stanowiły 60% nowych rejestracji samochodów osobowych (34% BEV, 26% PHEV). Liczba rejestracji BEV wzrosła o 18%, a PHEV o 15% w porównaniu do 2024 roku. Cały rynek samochodowy zwiększył się o 6%.

Typ Styczeń–maj 2025 Zmiana r/r
BEV 38 979 +18%
PHEV 29 540 +15%
Łącznie 113 687 +6%

Najpopularniejsze modele BEV w Szwecji (2024)

Miejsce Marka Model Sprzedane sztuki Segment
1 Tesla Model Y 18 293 SUV
2 Volvo EX30 7 100 SUV
3 Volvo EX/XC40 6 165 SUV
4 Volkswagen ID.4 4 989 SUV
5 Polestar Polestar 2 4 245 Średni
6 Škoda Enyaq iV 3 841 SUV
7 Tesla Model 3 3 477 Średni
8 Volvo EC/C40 3 439 SUV
9 Volkswagen ID.7/ID.7 Tourer 3 376 Średni
10 Audi Q4 e-tron 2 569 SUV

Czynniki napędzające rynek EV w Szwecji

  • Incentywy podatkowe: Szwecja stosuje system bonus–malus, który nagradza niskoemisyjne pojazdy (BEV i PHEV) i nakłada wyższe podatki na pojazdy wysokoemisyjne przez pierwsze trzy lata eksploatacji. Bezpośrednie dopłaty zakończono w 2022 roku, ale utrzymano preferencje podatkowe dla samochodów elektrycznych, zwłaszcza firmowych.
  • Infrastruktura ładowania: Sieć publicznych ładowarek jest stale rozbudowywana. 51% mieszkańców Szwecji mieszka w domach jednorodzinnych lub bliźniakach, co ułatwia ładowanie w domu.
  • Geografia rejestracji: Najwięcej EV rejestruje się w regionach miejskich, choć wzrost widoczny jest także w regionach wiejskich i pośrednich.

Finlandia: szybki wzrost udziału BEV mimo spadku rynku

W Finlandii, w pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku, EV stanowiły 56% nowych rejestracji samochodów osobowych (34% BEV, 21% PHEV). Rejestracje BEV wzrosły o 18%, podczas gdy PHEV spadły o 6%. Rynek samochodowy jako całość skurczył się o 8%.

Typ Styczeń–maj 2025 Zmiana r/r
BEV 10 235 +18%
PHEV 6 339 -6%
Łącznie 29 803 -8%

Najważniejsze czynniki wzrostu rynku EV w Finlandii

  • Dopłaty i ulgi podatkowe: W 2018 roku wprowadzono dopłatę 2 000 euro do zakupu BEV dla gospodarstw domowych (program zakończony w 2022 r.). Od 2021 roku rejestracja BEV jest całkowicie zwolniona z podatku rejestracyjnego, a właściciele korzystają z minimalnych stawek podatku rocznego.
  • Infrastruktura ładowania: Sieć publicznych ładowarek jest rozbudowywana. 62% Finów mieszka w domach jednorodzinnych lub bliźniakach, co sprzyja ładowaniu w domu.

Podsumowanie

Dania, Szwecja i Finlandia utrzymują pozycję liderów rynku pojazdów elektrycznych w Europie dzięki wysokiemu udziałowi EV w nowych rejestracjach, korzystnym regulacjom podatkowym oraz dynamicznemu rozwojowi infrastruktury ładowania. Wspólnym czynnikiem dla tych państw jest również duży odsetek mieszkańców mających dostęp do ładowania w domu.

Zobacz również:

  • Pięć kluczowych polityk dla rozwoju elektromobilności w krajach rozwijających się
  • Enea Operator z ponad 123 mln zł wsparcia na modernizację sieci dla elektromobilności
  • Ponad 10 tys. punktów ładowania i dynamiczny wzrost floty EV – elektromobilność w Polsce przyspiesza
  • SINEXCEL liderem globalnej sprzedaży ładowarek megawatowych – rewolucja w elektromobilności nabiera tempa
  • DEKRA i Windrose łączą siły: nowy sojusz na rzecz bezpiecznej elektromobilności ciężarowej

Źródło: ICCT Publications

Idź do oryginalnego materiału