Rekordowe udziały pojazdów elektrycznych w Danii
W okresie od stycznia do maja 2025 roku pojazdy elektryczne (EV) stanowiły 66% nowych rejestracji samochodów osobowych w Danii. W tym 63% przypadło na samochody całkowicie elektryczne (BEV), a 3% na hybrydy plug-in (PHEV). W porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku liczba rejestracji BEV wzrosła o 55%, podczas gdy PHEV spadła o 34%. Cały rynek samochodów osobowych odnotował wzrost o 6%.
BEV | 45 013 | +55% |
PHEV | 2 063 | -34% |
Łącznie | 70 906 | +6% |
Najpopularniejsze modele BEV w Danii (2024)
1 | Tesla | Model Y | 10 471 | SUV |
2 | Škoda | Enyaq iV | 5 654 | SUV |
3 | Volkswagen | ID.4 | 5 652 | SUV |
4 | Tesla | Model 3 | 5 527 | Średni |
5 | Audi | Q4 e-tron | 5 307 | SUV |
6 | Peugeot | 208 | 3 036 | Mały |
7 | Volkswagen | T-Roc | 2 987 | SUV |
8 | Volkswagen | ID.3 | 2 930 | Średni |
9 | BMW | 3 Series | 2 855 | Średni |
10 | Nissan | Qashqai | 2 762 | SUV |
Kluczowe czynniki wzrostu rynku EV w Danii
- Zachęty podatkowe: Dania nie oferuje bezpośrednich dopłat do zakupu EV, ale stosuje ulgi podatkowe przy rejestracji pojazdów elektrycznych. Do 2025 roku nabywcy BEV płacą jedynie 40% standardowej opłaty rejestracyjnej, a dodatkowa ulga wynosi 165 000 DKK (ok. 22 000 euro).
- Infrastruktura ładowania: W I kwartale 2025 roku Dania zanotowała największy w Europie wzrost liczby publicznych szybkich ładowarek DC – o 104% rok do roku.
- Potencjał ładowania domowego: 66% Duńczyków mieszka w domach jednorodzinnych lub bliźniakach, co sprzyja rozwojowi ładowania w domu.
Szwecja: stabilny wzrost i szerokie zastosowanie EV
W Szwecji od stycznia do maja 2025 roku pojazdy elektryczne stanowiły 60% nowych rejestracji samochodów osobowych (34% BEV, 26% PHEV). Liczba rejestracji BEV wzrosła o 18%, a PHEV o 15% w porównaniu do 2024 roku. Cały rynek samochodowy zwiększył się o 6%.
BEV | 38 979 | +18% |
PHEV | 29 540 | +15% |
Łącznie | 113 687 | +6% |
Najpopularniejsze modele BEV w Szwecji (2024)
1 | Tesla | Model Y | 18 293 | SUV |
2 | Volvo | EX30 | 7 100 | SUV |
3 | Volvo | EX/XC40 | 6 165 | SUV |
4 | Volkswagen | ID.4 | 4 989 | SUV |
5 | Polestar | Polestar 2 | 4 245 | Średni |
6 | Škoda | Enyaq iV | 3 841 | SUV |
7 | Tesla | Model 3 | 3 477 | Średni |
8 | Volvo | EC/C40 | 3 439 | SUV |
9 | Volkswagen | ID.7/ID.7 Tourer | 3 376 | Średni |
10 | Audi | Q4 e-tron | 2 569 | SUV |
Czynniki napędzające rynek EV w Szwecji
- Incentywy podatkowe: Szwecja stosuje system bonus–malus, który nagradza niskoemisyjne pojazdy (BEV i PHEV) i nakłada wyższe podatki na pojazdy wysokoemisyjne przez pierwsze trzy lata eksploatacji. Bezpośrednie dopłaty zakończono w 2022 roku, ale utrzymano preferencje podatkowe dla samochodów elektrycznych, zwłaszcza firmowych.
- Infrastruktura ładowania: Sieć publicznych ładowarek jest stale rozbudowywana. 51% mieszkańców Szwecji mieszka w domach jednorodzinnych lub bliźniakach, co ułatwia ładowanie w domu.
- Geografia rejestracji: Najwięcej EV rejestruje się w regionach miejskich, choć wzrost widoczny jest także w regionach wiejskich i pośrednich.
Finlandia: szybki wzrost udziału BEV mimo spadku rynku
W Finlandii, w pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku, EV stanowiły 56% nowych rejestracji samochodów osobowych (34% BEV, 21% PHEV). Rejestracje BEV wzrosły o 18%, podczas gdy PHEV spadły o 6%. Rynek samochodowy jako całość skurczył się o 8%.
BEV | 10 235 | +18% |
PHEV | 6 339 | -6% |
Łącznie | 29 803 | -8% |
Najważniejsze czynniki wzrostu rynku EV w Finlandii
- Dopłaty i ulgi podatkowe: W 2018 roku wprowadzono dopłatę 2 000 euro do zakupu BEV dla gospodarstw domowych (program zakończony w 2022 r.). Od 2021 roku rejestracja BEV jest całkowicie zwolniona z podatku rejestracyjnego, a właściciele korzystają z minimalnych stawek podatku rocznego.
- Infrastruktura ładowania: Sieć publicznych ładowarek jest rozbudowywana. 62% Finów mieszka w domach jednorodzinnych lub bliźniakach, co sprzyja ładowaniu w domu.
Podsumowanie
Dania, Szwecja i Finlandia utrzymują pozycję liderów rynku pojazdów elektrycznych w Europie dzięki wysokiemu udziałowi EV w nowych rejestracjach, korzystnym regulacjom podatkowym oraz dynamicznemu rozwojowi infrastruktury ładowania. Wspólnym czynnikiem dla tych państw jest również duży odsetek mieszkańców mających dostęp do ładowania w domu.
Zobacz również:
- Pięć kluczowych polityk dla rozwoju elektromobilności w krajach rozwijających się
- Enea Operator z ponad 123 mln zł wsparcia na modernizację sieci dla elektromobilności
- Ponad 10 tys. punktów ładowania i dynamiczny wzrost floty EV – elektromobilność w Polsce przyspiesza
- SINEXCEL liderem globalnej sprzedaży ładowarek megawatowych – rewolucja w elektromobilności nabiera tempa
- DEKRA i Windrose łączą siły: nowy sojusz na rzecz bezpiecznej elektromobilności ciężarowej
Źródło: ICCT Publications