Liczba pojazdów elektrycznych przez cały czas rośnie
Według danych z Licznika Elektromobilności, na koniec grudnia 2024 r. w Polsce zarejestrowanych było 141 455 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, co stanowi wzrost o 4% w stosunku do poprzedniego miesiąca. W tej grupie samochody całkowicie elektryczne (BEV) liczyły 72 589 szt., natomiast hybrydy typu plug-in (PHEV) – 68 866 szt.
W ciągu 2024 roku liczba samochodów całkowicie elektrycznych wzrosła o 24 223 sztuki, co oznacza 2% wzrost względem 2023 r. Łącznie w Polsce znajdowało się 80 699 osobowych i użytkowych samochodów elektrycznych (BEV). Jednak w segmencie nowych rejestracji odnotowano spadki – szczególnie w przypadku aut dostawczych, gdzie rejestracje zmniejszyły się aż o 25%.
Pozostałe segmenty rynku także wykazały wzrosty. Flota elektrycznych motorowerów i motocykli osiągnęła 23 465 szt., co oznacza przyrost o 21%. Liczba zeroemisyjnych autobusów zwiększyła się do 1 472 pojazdów (w tym 1 385 elektrycznych i 87 wodorowych). Hybrydy osobowe i dostawcze zanotowały największy wzrost – ich liczba wzrosła do 954 340 szt., czyli o 35% r/r.
Rejestracje w stagnacji
Choć rynek aut elektrycznych w Polsce rozwija się, dynamika rejestracji nowych pojazdów osłabła. Łącznie w 2024 roku zarejestrowano 44 095 nowych samochodów osobowych z napędem elektrycznym (22 191 BEV i 21 904 PHEV). To tylko 20% wzrostu w porównaniu z 2023 rokiem. Eksperci wskazują na negatywny wpływ zawieszenia leasingowej ścieżki programu „Mój elektryk”, co ograniczyło zakupy pojazdów zeroemisyjnych przez firmy, odpowiadające za ponad 80% tego rynku w Polsce.
Infrastruktura ładowania w dynamicznym rozwoju
W odróżnieniu od stagnacji rynku pojazdów, infrastruktura ładowania w Polsce rozwija się w szybkim tempie. Liczba ogólnodostępnych stacji ładowania wyniosła 8 659, co oznacza wzrost o 1 100 punktów względem 2023 r. Z tego 31% stanowią szybkie ładowarki prądu stałego (DC), a 69% to punkty wolne (AC) o mocy do 22 kW.
Najwięcej punktów ładowania znajduje się w Warszawie, Szczecinie i Krakowie, co odzwierciedla koncentrację infrastruktury w dużych miastach. W 2024 roku operatorzy uruchomili dwukrotnie więcej punktów DC niż rok wcześniej.
Perspektywy na 2025 rok
Branża elektromobilności liczy na poprawę w 2025 roku, szczególnie dzięki planowanym programom wsparcia NFOŚiGW. Na przełomie lutego i marca mają ruszyć dotacje na elektryczne ciężarówki, infrastrukturę oraz przyłącza elektroenergetyczne, z łącznym budżetem wynoszącym 6 mld zł.
Eksperci wskazują jednak, iż skuteczność programów zależy od koordynacji działań oraz uproszczenia procedur. Według Jana Wiśniewskiego z PSNM, inwestycje w HUB-y ładowania spełniające wymogi AFIR pochłaniają miliony złotych, co wymaga odpowiednich dotacji. Jakub Faryś, prezes PZPM, ostrzega, iż obecne wsparcie z KPO dla osób fizycznych nie zrównoważy strat wynikających z pominięcia przedsiębiorstw w nowych programach dopłat.