José Andrés, słynny hiszpański kucharz i założyciel World Central Kitchen, organizacji która niesie pomoc m.in. w strefie Gazy, chce na większą skalę zająć się problemem niedoboru żywności i ograniczenie jej marnotrawstwa. Stąd nawiązała strategiczne partnerstwo z Copia, firmą zajmującą się redystrybucją jedzenia.
Jest to platforma technologiczno-logistyczna, która usprawnia proces przekazywania nadwyżek żywności organizacjom charytatywnym. System umożliwia restauracjom, korporacyjnym stołówkom, sklepom spożywczym i innym podmiotom z branży gastronomicznej łatwe zamawianie odbiorów nadmiarowej żywności przygotowanej. Platforma uzyskuje 99 proc. wskaźnik dopasowania, co oznacza niemal pewność, iż przekazana żywność trafi do organizacji potrzebujących. Technologia Copia automatycznie dopasowuje w czasie rzeczywistym nadwyżki żywności z pobliskimi organizacjami non-profit, zarządzając całym procesem logistycznym, bezpieczeństwem żywności i kompletnością dokumentacji.
José Andrés Group (JAG) i Copia zaczęły już współpracę: trzy restauracje grupy – The Ritz-Carlton w Południowej Florydzie, R-Carlton w nowojorskiej dzielnicy NoMad oraz Mercado Little Spain w Hudson Yards – aktywnie wykorzystują platformę do przekazywania nadwyżek żywności. Mają już też pewne osiągnięcia: potrzebującym przekazano 2 tony żywności, zapewniono 3292 posiłki dla społeczności lokalnych, a w konsekwencji zapobieżono emisji równoważnej 6 tonom CO2e i zaoszczędzono ponad 200 tys. litórw wody
Partnerstwo między JAG a Copia ma się wpisywać się w szerszą misję grupy restauracyjnej: „przekształcenie świata poprzez moc jedzenia„. Inicjatywa ma potencjał skalowania zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i na arenie międzynarodowej, oferując model dla innych przedsiębiorstw z branży gastronomicznej. Sama Copia przekierowała już ponad 3,5 tys. ton żywności, która miała trafić na wysypiska śmieci, co przełożyło się na ponad 23 miliony dolarów oszczędności dla firm i organizacji non-profit.
/Fot: World Economic Forum//