Porównując z poprzednimi edycjami badania: coraz więcej Polaków chce płacić więcej za produkty dobrej jakości, a olbrzymia większość uważa, iż mając możliwość wyboru, należy kupować rodzime produkty.
Dokładnie 86,9% respondentów z 1001-osobowej grupy badawczej wskazuje, iż trzeba wybierać to, co polskie. Określa się to mianem patriotyzmu konsumenckiego, ale lepiej pasuje tu określenie: świadomy zakup. Zakup zgodny z własnym interesem. Bo tak, jak powinniśmy kupować świadomie, patrząc na parametry produktu, stosunek jakości do ceny, jego bezpieczeństwo środowiskowe, tak powinniśmy mieć na uwadze korzyści dla polskich firm. Przez polskie firmy rozumiem te firmy, które działają na naszym rynku, zatrudniają Polaków, współpracują z polskimi kooperantami i tu płacą podatki.
Dalsza część tekstu jest pod filmem
Okazuje się, iż jakość produktu jest tym elementem, który najsilniej wpływa na zakupowe decyzje Polaków – wskazało ją 87,3% badanych. Druga w kolejności jest cena (76,4%), a na kraj pochodzenia produktu wskazała niemal jedna czwarta respondentów. 18,4% badanych za istotne uznało walory ekologiczne produktu; to wyraźnie więcej, niż w ubiegłorocznym badaniu (13,9%).
82,9% (2,8% więcej, niż w 2023 r.) ankietowanych zadeklarowało, iż gotowych jest więcej zapłacić za produkty o wyższej jakości. Patrzmy na te dane w kontekście wzrastających cen i niepokojących wskaźników rynkowych. Polacy zdają sobie sprawę, iż wybór tańszego produktu oznacza niejednokrotnie pozorne oszczędności.
Raport jest do pobrania ze strony Fundacji „Teraz Polska”.
Patriotyzm konsumencki z roku na rok popularniejszy
W naszym badaniu padło też pytanie, czym jest dla respondentów patriotyzm. 30% badanych utożsamia patriotyzm z kupowaniem polskich produktów – w roku ubiegłym było to 26,8%. Oby ten współczynnik systematycznie rósł. Muszę się przyznać, iż mam tu wielką satysfakcję, bowiem Program „Teraz Polska” od dekad stara się edukować polskich konsumentów w tym zakresie. Kupowanie polskich produktów to nie tylko piękny gest, ale zysk dla nas wszystkich. To forma patriotyzmu, która – niezależnie od politycznych poglądów – łączy wszystkich od lewa do prawa.
Przeczytaj też: https://raportcsr.pl/iii-kongres-esg-trzeba-wyprostowac-krete-drogi-do-gospodarki-obiegu-zamknietego/
Na koniec wypada się pochwalić marką „Teraz Polska”. Dziewięciu na dziesięciu konsumentów prawidłowo rozpoznanej Godło „Teraz Polska”, 88,3% deklaruje, iż zachęca ono do zakupu, a 85,4% – iż wzmacnia prestiż firmy. kilka mniej, bo 82,2% respondentów utożsamia je ze stabilną jakością. Wniosek jest oczywisty: o Godło „Teraz Polska” warto się starać, warto dołączyć do setek polskich firm – i mniejszych, rodzinnych przedsiębiorstw, i rynkowych gigantów – którzy są laureatami naszego konkursu. Do czego jak najserdeczniej zachęcam!
Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego, znanej od ponad trzydziestu lat jako organizator konkursu „Teraz Polska”.