Jak przekazał rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Marek Gancarczyk, zamówienie dotyczy kilku rodzajów pojazdów i jest podzielone na cztery zadania.
Najstarsze autobusy znikną z ulic
Krajowy producent w konsorcjum z firmą leasingową dostarczy krakowskiemu przewoźnikowi do 90 sztuk autobusów miejskich standardowych Solaris Urbino 12 z ceną za jeden autobus 1,35 mln zł netto, do 10 sztuk autobusów podmiejskich z ceną za jeden autobus 1,39 mln zł netto, do 60 sztuk autobusów przegubowych o długości 18 metrów z ceną za jeden autobus 1,825 mln zł netto oraz do 30 sztuk autobusów midi z ceną za jeden autobus 1,3 mln zł netto.
Według przewoźnika zamówienie nowych autobusów pozwoli na wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych.
Tylko ekologiczne pojazdy
– o ile to zamówienie zostanie zrealizowane, to mieszkańców Krakowa będą przewozić tylko autobusy wodorowe, elektryczne, hybrydowe oraz wyposażone w najwyższą europejską normę silnika Euro 6 – zapowiedział rzecznik MPK, Marek Gancarczyk.
Zgodnie ze specyfikacją zamówienia każdy ze 190 nowych pojazdów będzie niskopodłogowy, wyposażony w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz innowacyjne systemy wspomagające pracę kierowców. Kierowcy będą mieć do dyspozycji zamkniętą kabinę oraz lodówkę.
Autobusy będą dostarczane na podstawie umów realizacyjnych na poszczególne zadania w okresie czterech lat.
Kolejna kooperacja z Solaris
Wcześniej Kraków odebrał 37 niskoemisyjnych autobusów marki Solaris Urbino 12. Pojazdy zostały nabyte w formie leasingu, a ich wartość to blisko 60 mln zł netto. Zastąpiły one najbardziej wysłużone autobusy we flocie MPK.
Niskopodłogowe autobusy o długości 12 metrów posiadają napęd miękkiej hybrydy (mild hybrid), który wykorzystuje silnik spalinowy wspomagany tzw. maszyną elektryczną. Podczas hamowania odzyskuje ona energię i przekazuje do magazynów energii. Rozwiązanie to przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji zanieczyszczeń.
Prezes MPK przekazał, iż większość zamówionych autobusów będzie stacjonować w nowohuckiej zajezdni Bieńczyce i stamtąd ruszać na swoje linie. Nowe autobusy będą kursować na liniach miejskich m.in. 102, 120, 123, 148, 160, 168 i 192 oraz aglomeracyjnych, m.in. 264, 274 i 299.
Koszt jednego autobusu to ponad 1,6 mln zł netto.
Kraków. MPK odebrało 37 nowych niskoemisyjnych autobusów Solaris