Kraków weźmie 190 nieskoemisyjnych spalinowych autobusów Solaris w leasing

3 dni temu

Jak przekazał rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Marek Gancarczyk, zamówienie dotyczy kilku rodzajów pojazdów i jest podzielone na cztery zadania.

Najstarsze autobusy znikną z ulic

Krajowy producent w konsorcjum z firmą leasingową dostarczy krakowskiemu przewoźnikowi do 90 sztuk autobusów miejskich standardowych Solaris Urbino 12 z ceną za jeden autobus 1,35 mln zł netto, do 10 sztuk autobusów podmiejskich z ceną za jeden autobus 1,39 mln zł netto, do 60 sztuk autobusów przegubowych o długości 18 metrów z ceną za jeden autobus 1,825 mln zł netto oraz do 30 sztuk autobusów midi z ceną za jeden autobus 1,3 mln zł netto.

Według przewoźnika zamówienie nowych autobusów pozwoli na wycofanie z ruchu najstarszych autobusów spalinowych.

Tylko ekologiczne pojazdy

– o ile to zamówienie zostanie zrealizowane, to mieszkańców Krakowa będą przewozić tylko autobusy wodorowe, elektryczne, hybrydowe oraz wyposażone w najwyższą europejską normę silnika Euro 6 – zapowiedział rzecznik MPK, Marek Gancarczyk.

Zgodnie ze specyfikacją zamówienia każdy ze 190 nowych pojazdów będzie niskopodłogowy, wyposażony w klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz innowacyjne systemy wspomagające pracę kierowców. Kierowcy będą mieć do dyspozycji zamkniętą kabinę oraz lodówkę.

Autobusy będą dostarczane na podstawie umów realizacyjnych na poszczególne zadania w okresie czterech lat.

Kolejna kooperacja z Solaris

Wcześniej Kraków odebrał 37 niskoemisyjnych autobusów marki Solaris Urbino 12. Pojazdy zostały nabyte w formie leasingu, a ich wartość to blisko 60 mln zł netto. Zastąpiły one najbardziej wysłużone autobusy we flocie MPK.

Niskopodłogowe autobusy o długości 12 metrów posiadają napęd miękkiej hybrydy (mild hybrid), który wykorzystuje silnik spalinowy wspomagany tzw. maszyną elektryczną. Podczas hamowania odzyskuje ona energię i przekazuje do magazynów energii. Rozwiązanie to przekłada się na zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji zanieczyszczeń.

Prezes MPK przekazał, iż większość zamówionych autobusów będzie stacjonować w nowohuckiej zajezdni Bieńczyce i stamtąd ruszać na swoje linie. Nowe autobusy będą kursować na liniach miejskich m.in. 102, 120, 123, 148, 160, 168 i 192 oraz aglomeracyjnych, m.in. 264, 274 i 299.

Koszt jednego autobusu to ponad 1,6 mln zł netto.


Kraków. MPK odebrało 37 nowych niskoemisyjnych autobusów Solaris

Idź do oryginalnego materiału