W poniedziałek Korean Air ogłosiło zamówienie o wartości 50 miliardów dolarów na 103 samoloty Boeing i silniki GE Aerospace oraz ich serwisowanie. Zamówienie zbiega się z wizytą prezydenta Korei Południowej Lee Jae Myunga w Waszyngtonie. Zamówienie, będące największym zamówieniem w historii koreańskiego przewoźnika lotniczego, obejmuje samoloty Boeing 787, 777 i 737 o łącznej wartości około 36,5 miliarda dolarów. Agencja Reuters poinformowała o zawarciu umowy po raz pierwszy w poniedziałek.
W poniedziałek Korean Air ogłosiło również zawarcie odrębnej umowy z GE na zakup i konserwację silników o wartości 13,7 miliardów dolarów. Wiele państw negocjujących umowy handlowe z administracją Trumpa ogłosiło lub planuje ogłosić znaczące zamówienia na samoloty Boeinga. W ostatnich miesiącach Boeing pozyskał szereg dużych zamówień.
Prezes Korean Air Cho Won-tae, który niedawno odwiedził jedną z fabryk Boeinga w USA, powiedział w poniedziałek agencji Reuters, iż rekordowe zamówienie pomoże największym koreańskim liniom lotniczym w ekspansji na kolejne rynki w USA, Ameryce Łacińskiej i Ameryce Południowej.
Cho powiedział, iż około połowa nowego zamówienia na 103 samoloty to 737 MAX 10, a reszta to połączenie 777-9 i 787. Około 80% nowych samolotów Boeinga zastąpi istniejące maszyny we flocie. Stwierdził, iż firma przez cały czas ma zaufanie do Boeinga, mimo wcześniejszych problemów tego producenta samolotów. Jak podało ministerstwo przemysłu Korei Południowej, wartość kontraktu z Boeingiem wynosi 36,2 miliarda dolarów; dolicza się do niego także kontrakt z GE.
Boeing poinformował, iż umowa pomoże Korean Air w pełnej integracji działalności z Asiana Airlines, spółką zależną największych południowokoreańskich linii lotniczych, które przejął w zeszłym roku.
„W miarę jak Korean Air przekształca się w większego, zunifikowanego przewoźnika, jesteśmy zdecydowani wspierać rozwój linii lotniczych, oferując jedną z najwydajniejszych flot na świecie” – powiedziała Stephanie Pope, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes. Sekretarz handlu Howard Lutnick powiedział agencji Reuters, iż duża umowa Boeinga i GE zwiększy eksport amerykańskiego przemysłu lotniczego.
„Świat uznaje, iż nasze samoloty są najbardziej zaawansowane na świecie, a ta administracja jest zdecydowana na przeniesienie miejsc pracy w zaawansowanych produkcjach do USA” – powiedział Lutnick.
W marcu południowokoreańskie ministerstwo przemysłu poinformowało, iż Korean Air zapowiedziało rychłe sfinalizowanie wartej 32,7 miliarda dolarów umowy na nowe silniki Boeinga i GE. W zeszłym roku Korean Air zapowiedział zamówienie 20 samolotów 777-9 i 20 787-10 od Boeinga, z opcją na kolejne 10 maszyn. Nowe zamówienie jest niezależne od tamtego zakupu. Linie lotnicze Korean Air, członek-założyciel sojuszu linii lotniczych SkyTeam, powstały w 1969 r., kiedy państwowe Korean Air Lines zostały przejęte przez południowokoreański konglomerat Hanjin Kal.