W Jaworznie rozgorzała debata dotycząca finansowania postów sponsorowanych na Facebooku prezydenta miasta, Pawła Silberta. Z inicjatywy radnej miejskiej Barbary Ziętek, która zadała pytania na temat źródeł finansowania, ujawniono, iż środki pochodziły z budżetu miasta. W obliczu zbliżających się wyborów, ta kwestia stała się szczególnie drażliwa.
– Chciałam się dowiedzieć, w jakim dziale klasyfikacji budżetowej przeznaczone są pieniądze na profil na Facebooku pod nazwą Paweł Silbert, Prezydent Miasta Jaworzna. Czy jest to profil pana Silberta czy prezydenta Pawła Silberta? o ile jest to profil prywatny Pawła Silberta, to dlaczego posty tam publikowane są opłacane przez gminę Miasta Jaworzna? o ile jest to profil prezydenta, z mieszkańców z zablokowani i pozbawieni dostępu do informacji publicznej, za którą płacą. Dostałam informację od mieszkanki, która zauważyła, iż posty na tym profilu są sponsorowane przez gminę Miasta Jaworzna. o ile są one finansowane przez gminę miasta Jaworzna, wszyscy mieszkańcy do profilu część mieszkańców jest blokowana i nie wszyscy mogą korzystać z informacji publicznej.
Czy jest to profil prywatny czy oficjalny z urzędu. jeżeli prywatny, to wtedy to finansowanie jest problemem, ponieważ, jak mówię, są to pieniądze wszystkich podatników, wtedy wszyscy powinni mieć dostęp do tej informacji. – pyta Barbara Ziętek.
Radna Barbara Ziętek zwróciła uwagę na potencjalne nadużycie władzy, zauważając, iż reklamy zostały zatrzymane po jej interwencji. Sytuacja ta rzuca cień na transparentność wykorzystania publicznych środków w kontekście promocji osobistej.
Na nasze pytania do Urzędu Miasta, czy profil należy do gminy, Urzędu Prezydenta Miasta, czy do osoby prywatnej dostaliśmy taką odpowiedź:
Niestety z tej odpowiedzi nic nie wynika, a zabieg rzecznika wydłuża tylko czas w którym dowiemy się o tym czy mogło dojść do naruszenia w wydatkowaniu pieniędzy publicznych.
Kluczowym elementem kontrowersji jest natura profilu Facebook prezydenta Silberta – czy jest to profil oficjalny, reprezentujący urząd prezydenta, czy prywatny. Ta różnica ma istotne znaczenie, ponieważ profil oficjalny, służący interesom publicznym, nie powinien być wykorzystywany do promocji osobistej, a po zakończeniu kadencji powinien być przekazany następcy.
Dodatkowo, na profilu pojawiają się materiały – zdjęcia i filmy – realizowane za środki urzędu miasta. Wzbudza to pytania o legalność i etykę wykorzystania zasobów miasta do celów, które mogą być interpretowane jako propagandowe.
Dlaczego gmina płaci za płatane promocję profilu Pawła Silberta oraz finansuje produkcję multimediów dla tego profilu? – z tym pytaniem będzie musiał zmierzyć się rzecznik.
Na kanałach miejskich w serwisie Youtube film ma 36 odtworzeni, w promowanych przez gminę profilu ponad 10 000 wyświetleń. Stan na 27.01, godz. 10:30.
Sprawa ta, jak zauważa radna Ziętek, może być postrzegana jako wykorzystywanie publicznych środków do promocji prywatnej osoby. To rodzi pytania o odpowiedzialność i konsekwencje dla osób odpowiedzialnych za takie działania.
W obliczu tych wydarzeń, mieszkańcy Jaworzna i obserwatorzy sceny politycznej zastanawiają się, jakie będą dalsze rozwinięcia tej sytuacji i czy zostaną podjęte odpowiednie kroki w celu zapewnienia transparentności i odpowiedzialności w zarządzaniu publicznymi środkami.
Takie patologię obserwowane w wydawnictwach sponsorowanych przez gminę może mieszczą się w mało doprecyzowanych zasadach, jednak bezpośrednie finansowanie prywatnego profilu będzie dużym nadużyciem. Co nie zmienia faktu, iż w dalszym ciągu jest to patologia.
Podobna sytuacja miała miejsce z określeniem własności profilu wojewody. Sytuacje ta opisywała Gazeta Wyborcza. „Założony w 2012 roku fanpejdż Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach tuż po wyborach parlamentarnych zmienił się w profil biura poselskiego Jarosława Wieczorka z PiS, dotychczasowego wojewody.”
Foto Screen z profilu Pawła Silberta. Paweł Silbert – Prezydent Miasta Jaworzna. Z filmu Podcast.