Koniec sagi - Droga Hrabska wreszcie otwarta!

1 godzina temu
Zobacz, jak zmieniła się droga, o której wiele razy pisaliśmy!Nowa Droga Hrabska otwarta – inwestycja z myślą o mieszkańcachOficjalne otwarcie Drogi Hrabskiej odbyło się z udziałem lokalnych władz: starosty pruszkowskiego Adriana Ejssymonta, wójt Gminy Raszyn Bogumiły Stępińskiej-Gniadek, członków zarządu powiatu – Patryka Grabowskiego i Michała Pihowicza – oraz zastępcy wójta Andrzeja Bembenisty. Obecni byli także radni powiatowi i przedstawiciele wykonawcy, firmy Fal-Bruk.Przebudowa objęła odcinek od ul. Jaworowskiej do ul. Za Olszyną, biegnący przez Łady, Falenty Nowe i Dawidy Bankowe. Zakres prac był szeroki – powstała nowa jezdnia, chodniki, droga pieszo-rowerowa, zatoki autobusowe, zjazdy i zmodernizowane sieci techniczne.Jak przekazano w komunikacie Powiatu Pruszkowskiego, całkowity koszt inwestycji wyniósł 8,7 mln zł, z czego Gmina Raszyn wsparła projekt kwotą 2,52 mln zł.– To projekt stworzony z myślą o bezpieczeństwie i komforcie mieszkańców – podkreślają władze powiatu.Od planów i sporów do realizacji – historia zawiłej inwestycjiDroga Hrabska przez długi czas była jednym z najtrudniejszych tematów w relacjach między powiatem pruszkowskim a Gminą Raszyn. Już w grudniu 2024 roku sprawa budziła emocje.– Droga Hrabska jest niezwykle ważna dla mieszkańców Raszyna, Dawidów Bankowych, Ładów i nowych osiedli. To ulica, która prowadzi do szkoły, więc chodzą nią dzieci. Niestety stan jej nawierzchni jest dramatyczny. Moim zdaniem są to warunki zagrażające życiu – mówił wówczas Rafał Sieradzki, przewodniczący rady powiatu pruszkowskiego.Pomimo wcześniejszych prób modernizacji, przez długi czas brakowało porozumienia w sprawie finansowania. Wójt Andrzej Zaremba pierwotnie zgodził się pokryć część kosztów, jednak w międzyczasie plany rozszerzono o dodatkowe elementy – oświetlenie, drugi chodnik i sieć wodociągową. To z kolei podniosło koszt inwestycji choćby do 12 milionów złotych.Zmiana władz, nowe decyzje i „kroplówka dla samorządów”Po zmianie władz w gminie rozmowy kontynuowała nowa wójt, Bogumiła Stępińska-Gniadek. Początkowo deklarowała wsparcie w wysokości ponad 5 mln zł, jednak z powodu problemów budżetowych związanych z brakiem miejsc w przedszkolach, wycofała się z tych ustaleń.– Zgadzam się, iż Droga Hrabska jest bardzo ważna dla naszej gminy i wymaga przebudowy. Niestety w tej chwili prawdopodobnie nie będę w stanie partycypować w tej inwestycji. Budżet na to nie pozwoli – tłumaczyła wójt.Ta decyzja wywołała rozczarowanie wśród powiatowych radnych. – Czujemy, iż jesteśmy trochę zostawieni na lodzie – komentował Rafał Sieradzki.Sytuacja zmieniła się jednak, gdy Gmina Raszyn otrzymała tzw. „Kroplówkę dla samorządów” – rządowe wsparcie finansowe. Dzięki temu udało się przywrócić porozumienie. – Pani wójt zgodziła się dofinansować inwestycję przebudowy drogi, dzięki dodatkowym funduszom – potwierdził przewodniczący rady.Od podpisania umowy do ostatniego asfaltu – jak przebiegały praceUmowa na wykonanie prac została podpisana 24 kwietnia 2025 roku, a już 14 maja ruszyły roboty budowlane. Kierowcy i mieszkańcy musieli wówczas przygotować się na utrudnienia – ulica została czasowo zamknięta od ul. Willowej, a objazd poprowadzono przez ul. Falencką, Olszynową i Długą.– To istotny dzień dla powiatu pruszkowskiego. W ubiegłej kadencji zabiegaliśmy o tę inwestycję i bardzo się cieszę, iż udało się doprowadzić do podpisania umowy. To dobra wiadomość dla mieszkańców – mówił w dniu podpisania dokumentu starosta Adrian Ejssymont.Prace objęły budowę nowej jezdni i ciągu pieszo-rowerowego, modernizację zatok autobusowych oraz odwodnienia. Na rzece Raszynce powstał przepust, a pod ziemią – nowe sieci kanalizacyjno-wodne i elektryczne.Wykonawcą została firma Fal-Bruk Sp. z o.o., która wcześniej realizowała inwestycje drogowe w regionie.Fot. Powiat PruszkowskiCzytaj więcej:
Idź do oryginalnego materiału