Koniec projektu Izera. W Jaworznie powstanie klaster elektromobilności – nowa strategia dla polskiej motoryzacji?

1 dzień temu
Historia projektu Izera – ambitne plany, smutny finał

Pomysł stworzenia polskiego samochodu elektrycznego pojawił się w 2016 roku wraz z utworzeniem spółki ElectroMobility Poland (EMP). Celem było stworzenie krajowej marki pojazdów elektrycznych, które miały stać się symbolem polskiej myśli technicznej oraz kluczowym elementem transformacji sektora motoryzacyjnego.

Plan zakładał budowę fabryki w Jaworznie oraz uruchomienie masowej produkcji samochodów elektrycznych już w 2026 roku. Partnerem technologicznym projektu była chińska firma Geely, jeden z największych producentów samochodów na świecie. Niestety, mimo ambitnych planów i znacznych nakładów finansowych, projekt nie osiągnął oczekiwanych rezultatów.

Dlaczego projekt Izera się nie udał?

Minister Aktywów Państwowych Jakub Jaworowski podczas jednej z konferencji jasno stwierdził, iż Izera była projektem „halucynacyjnym”, opartym na nierealnych założeniach. Wskazał, iż projekt od samego początku był źle zarządzany, a brak doświadczenia w zarządzaniu tak dużymi inwestycjami skutecznie uniemożliwił jego realizację.

Wielu ekspertów wskazywało na błędy strategiczne:

  • Brak zaawansowanej infrastruktury technicznej.
  • Niedoszacowanie kosztów produkcji.
  • Problemy z pozyskaniem partnerów technologicznych i finansowych.

Nowy kierunek – klaster elektromobilności

Zamiast fabryki samochodów Izera, na terenie planowanej inwestycji powstanie klaster elektromobilności. Według Ministerstwa Aktywów Państwowych, projekt ten ma przynieść konkretne korzyści dla polskiej gospodarki, w tym:

  • Tworzenie miejsc pracy: Powstanie nowych zakładów oraz rozwój sektora elektromobilności przyczyni się do zwiększenia zatrudnienia w regionie.
  • Transfer technologii: Dzięki współpracy z chińskim Geely możliwe będzie pozyskanie nowoczesnych technologii, które wspomogą rozwój lokalnych przedsiębiorstw.
  • Rozwój łańcucha dostaw: Klaster ma stworzyć efektywny system dostaw komponentów i części do samochodów elektrycznych.
  • Budowa centrum badawczo-rozwojowego: Powstanie nowoczesne centrum, które będzie wspierało innowacje w dziedzinie elektromobilności.
Chińska kooperacja kluczem do sukcesu?

Chiński koncern Geely, mimo zakończenia projektu Izera, pozostaje kluczowym partnerem w tworzeniu klastra elektromobilności. W ostatnich miesiącach obserwowaliśmy wzrost napięć między Unią Europejską a Chinami w kontekście taryf celnych na pojazdy elektryczne. Polska, wstrzymując się od głosu w tej sprawie, zyskała w oczach chińskich partnerów jako stabilny i przewidywalny partner biznesowy.

W ramach klastra elektromobilności Geely prawdopodobnie uruchomi produkcję swoich pojazdów elektrycznych na rynek europejski, korzystając z polskiej infrastruktury oraz wsparcia lokalnych firm. Dzięki temu Polska może stać się ważnym ogniwem w globalnym łańcuchu produkcji samochodów elektrycznych.

Jakie będą kolejne kroki?

Ministerstwo Aktywów Państwowych zapowiedziało, iż szczegóły dotyczące klastra elektromobilności zostaną ogłoszone po zakończeniu rozmów z chińskim partnerem. Na obecnym etapie wiadomo, że:

  • Fabryka w Jaworznie zostanie dostosowana do nowych celów produkcyjnych.
  • Zostanie zbudowane nowoczesne centrum badawczo-rozwojowe.
  • Powstanie system szkoleń dla pracowników i specjalistów sektora elektromobilności.

ElectroMobility Poland – co dalej ze spółką?

Spółka ElectroMobility Poland, powołana w 2016 roku, pozostaje kluczowym narzędziem w rękach państwa do zarządzania projektem. w tej chwili większościowym akcjonariuszem EMP jest Skarb Państwa, a pozostałe udziały należą do państwowych gigantów energetycznych: PGE, Enea, Tauron oraz Energa.

W najbliższych latach EMP będzie odpowiedzialne za nadzór nad wdrażaniem klastra elektromobilności oraz współpracę z międzynarodowymi partnerami, w tym z Geely.

#OZE #Elektromobilność #Elektryki #Izera

Idź do oryginalnego materiału