Kongres Nowej Mobilności 2025: elektromobilność, innowacje i wyzwania dla gospodarki

enerad.pl 10 godzin temu

Wyzwania i trendy elektromobilności podczas KNM 2025

Kongres Nowej Mobilności (KNM) 2025 w Katowicach przyciągnął ponad siedem tysięcy uczestników i 500 prelegentów z 40 krajów. Wydarzenie objęło szeroki zakres tematów związanych z innowacyjną gospodarką, zrównoważonym transportem, transformacją energetyczną oraz poprawą jakości życia w miastach.

Jak podkreślił Aleksander Rajch, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), KNM integruje branże tworzące nowoczesną gospodarkę i wspierające cele społeczne.

Branże związane z odnawialnym transportem, czyli zdekarbonizowany transport drogowy, transport morski, lotniczy, ale też nowoczesne magazynowanie energii, inteligentne sieci – jak szacujemy – dodadzą 5 proc. wartości PKB w 2035 roku” – Aleksander Rajch, PSNM.

Stan rynku pojazdów elektrycznych i infrastruktury w Polsce

Z danych Licznika Elektromobilności PSNM i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, iż na koniec września 2025 r. w Polsce zarejestrowano ok. 103 tys. samochodów osobowych w pełni elektrycznych (BEV) oraz 100 tys. hybryd plug-in (PHEV). Dynamicznie rozwija się również infrastruktura ładowania – funkcjonuje ponad 11 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania, z czego 34% to szybkie punkty DC, a 66% – punkty AC o mocy do 22 kW.

Europejskie wyzwania i cele klimatyczne

Beatriz Jordi z Dyrekcji Generalnej ds. Klimatu Komisji Europejskiej zwróciła uwagę na postępy Europy w realizacji celów zrównoważonego rozwoju oraz wyzwania związane z ubóstwem energetycznym.

W UE 20 proc. najbogatszych obywateli odpowiada za 32 proc. emisji CO2 w budownictwie i transporcie, natomiast osoby uboższe zaledwie za 9 proc. Ceny energii można jednak obniżyć inwestując w rozwój OZE. Dzięki wykorzystaniu OZE i redukcji szczytowego zapotrzebowania na energię rachunki za prąd w Polsce w ciągu ostatnich dwóch lat zmniejszyły się o 18 proc. Energia odnawialna wymaga jednak rozwoju infrastruktury i punktów przyłączeniowych. W Europie jest milion punktów przyłączeniowych, w Polsce tylko 11 tysięcy” – Beatriz Jordi, Komisja Europejska.

Produkcja baterii i bezpieczeństwo energetyczne

Eksperci przewidują, iż globalne zapotrzebowanie na baterie wzrośnie trzykrotnie do 2030 roku, osiągając poziom 3 TWh. Region Europy Środkowo-Wschodniej, mimo zatrudnienia 2 mln osób w branży motoryzacyjnej, odpowiada za niewielki udział w produkcji ogniw, co zwiększa zależność od zewnętrznych dostawców, głównie z Chin.

Wzrost udziału OZE i ryzyko niedoborów mocy podkreślają znaczenie elektromobilności dla bezpieczeństwa energetycznego. Samochody elektryczne mogą pełnić funkcję mobilnych magazynów energii, a technologia V2G umożliwia dwukierunkowy przepływ energii między pojazdami a siecią.

Nowe regulacje i innowacje w transporcie

Podczas kongresu podpisano Porozumienie Sektorowe pomiędzy URE, GDDKiA, PSNM oraz PTPiREE, mające usprawnić proces przyłączania infrastruktury ładowania do sieci i przyspieszyć budowę stacji wysokich mocy, co przybliży Polskę do realizacji celów AFIR.

Unijne regulacje, takie jak normy Euro 7, mają przyspieszyć dekarbonizację transportu. Robert Mularczyk z Toyota CE wskazał na konieczność rozwoju oferty pojazdów elektrycznych:

Euro 7 – europejskie normy emisji CO2, które wejdą w życie 1 lipca 2030 r. sprawią, iż Toyota nie będzie w stanie zrealizować celów emisyjnych hybrydami. Dlatego zaprezentowaliśmy dzisiaj cztery samochody elektryczne, które niedługo trafią do sprzedaży, aby osobom, które dziś jeżdżą hybrydami łatwiej było przesiąść się na elektryka i żeby mieli na to ochotę” – Robert Mularczyk, Toyota CE.

Na KNM 2025 Toyota zaprezentowała cztery modele SUV z napędem elektrycznym: bZ4X, bZ4X Touring, C-HR+ oraz Urban Cruiser.

Innowacje w lotnictwie i miejskich projektach

Nowością kongresu była ścieżka Driving Sustainable Aviation, stworzona przez PSNM i Polskie Linie Lotnicze LOT, poświęcona przyszłości lotnictwa, dekarbonizacji i innowacjom. Mateusz Dziudziel z PLL LOT podkreślił konieczność wdrażania nowych technologii:

Stoimy przed tak zwanym technologicznym sufitem, czyli rozwiązania, które dzisiaj sprawiają, iż zużywamy mniej paliwa i generujemy mniej emisji CO2, nie mogą już być bardziej efektywne. Dopiero wdrożenie nowych technologii, związanych z chociażby otwartym turbofanem, czyli otwartą gondolą silnika, zupełnie nowymi generacjami silników spowodują, iż zużycie paliwa lotniczego na pasażera będzie jeszcze niższe” – Mateusz Dziudziel, PLL LOT.

Nowoczesne miasta i wsparcie finansowe dla innowacji

Podczas debat samorządowcy, NGO, architekci i urbaniści wskazywali na potrzebę eksperymentowania w miastach średniej wielkości. Carlo Ratti, architekt i profesor MIT, podkreślił:

Miasta średniej wielkości, takie jak Katowice, mają ogromną szansę, aby stać się poligonem doświadczalnym dla rozwoju transportu przyszłości. Ważne jest wypróbowywanie różnych rozwiązań, które mogą być prototypami w poszczególnych miastach. Należy traktować to jak system ewolucyjny. Nie chodzi tu o stosowanie się do wytycznych z Brukseli, ale o eksperymenty oddolne w całej Europie” – Carlo Ratti, MIT.

Eksperci sektora finansowego prezentowali mechanizmy wsparcia badań i rozwoju, rolę inwestorów oraz rozwiązania w płatnościach bezgotówkowych. Richard Campion z VISA stwierdził:

Jedna karta płatnicza, jak Visa Fleet 2.0, która przetwarza dane dotyczące zarówno tankowania paliwa, jak i ładowania pojazdów elektrycznych, może być jedną kartą do wszystkich potrzeb związanych z transportem. Uważam jednak, iż powinniśmy zmierzać w kierunku przechowywania danych uwierzytelniających płatności w samym pojeździe” – Richard Campion, VISA.

Podsumowanie i znaczenie Kongresu Nowej Mobilności

Kongres Nowej Mobilności 2025 potwierdził, iż transformacja transportu i energetyki wymaga współpracy wielu sektorów oraz wdrażania innowacyjnych rozwiązań. Organizatorem wydarzenia jest Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM), a gospodarzem Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oraz miasto Katowice.

Źródło: PAP MediaRoom

Idź do oryginalnego materiału