Konferencja w Tarnowie. Polityka klimatyczna i energetyczna UE to szansa czy zagrożenie?

7 miesięcy temu
Zdjęcie: Konferencja


Plany Unii Europejskiej dotyczące transformacji energetycznej, klimatycznej i transportowej i inne wprowadzane przez nią dyrektywy jak pakiet Fit for 55 były tematem konferencji zorganizowanej w budynku Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Tarnowie.

Spotkanie zorganizowane przez europoseł PiS Beatę Szydło miało na celu pokazać w jaką stronę zmierza obecne polityka UE, która zdaniem byłej premier niesie wiele zagrożeń.

– W całej Europie w tej chwili realizowane są protesty, nie tylko rolników, ale i transportowców. W związku z tym przybliżamy ten problem. Koncentrujemy się w naszym przekazie na zmianach jakie dotkną mieszkańców, w związku z wprowadzanymi ograniczeniami, bo one przekładają się bezpośrednio na życie codzienne.

Głównym tematem konferencji w Tarnowie były zmiany, które mają zostać wprowadzone w sferze transportowej. Zdaniem byłego ministra infrastruktury, posła PiS Andrzeja Adamczyka, propozycje UE dotyczące zmian w transporcie wygenerują olbrzymie koszty nie tylko dla przedsiębiorców, ale i dla obywateli wszystkich państw członkowskich UE.

– Transformacja energetyczna w transporcie to dzisiaj to temat ogniskujący debaty w całej Unii Europejskiej. Dyskusje toczą się szczególnie w szeroko pojętym środowisku transportowców, każdego jego rodzaju, czy to lądowego, morskiego i lotniczego. Wszyscy spoglądają na to, jakie działania wymuszą kolejne dyrektywy, bo za nimi idą konkretne przedsięwzięcia, olbrzymie wydatki finansowe oraz dolegliwości dla społeczeństw i mieszkańców państw członkowskich UE.

Elementem dyskusji była np. dyrektywa dotycząca eliminowania aut, które emitują dwutlenek węgla. Obecne przepisy UE zakładają, iż np. od 2035 roku wszystkie nowe samochody, które pojawią się na rynku, nie będą mogły emitować CO2.

Podobne zmiany mające na celu ograniczenie emisji dwutlenku węgla będę dotyczyły np. domów. Nowe budowane po 2030 roku będą musiały być zeroemisyjne, a te wybudowane wcześniej, wyremontowane do 2050 roku, tak aby w ich przypadku ograniczyć produkowany CO2.

Kolejny element polityki klimatycznej EU dotyczy gospodarki leśnej i rolnej. Tzw. zielony ład zakłada, iż produkcja rolna do 2040 roku ma ograniczyć wytwarzane przez gospodarstwa gazy cieplarniane o 90 procent. Przepisy nakładają także na rolników obowiązek ugorowania przynajmniej 10 procent swoich gruntów. W ciągu najbliższych lat rolnicy mieliby także ograniczyć stosowanie pestycydów o 50 procent i nawozów o 20 procent.

Te i inne założenia mają doprowadzić do tego, iż UE do 2050 roku stanie się neutralna pod względem emisji CO2.

Podczas konferencji alarmowano, iż proponowane zmiany i kierunek takiej polityki wygeneruje olbrzymie koszty dla wszystkich sektora nimi dotkniętymi, a to w efekcie odbije się na kieszeniach obywateli wszystkich państw członkowskich UE.

Tymczasem bezpośrednio przed konferencją, w Krakowie odbyło się posiedzenie zarządu wojewódzkiego Prawa i Sprawiedliwości, a szef małopolskich struktur PiS Andrzej Adamczyk poinformował, iż nie ustalono jeszcze ostatecznego kształtu list do wyborów samorządowych, jak również nie wyłoniono kandydata na stanowisko prezydenta Tarnowa.

Idź do oryginalnego materiału