Radni z Komisji Skarg są za odrzuceniem petycji mieszkańców. Plan miejscowy będzie uchwalany zgodnie z harmonogramem. Projekt uchwały trafi na jutrzejszą sesję.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej Gminy Mirsk odrzuciła dwie petycje mieszkańców Giebułtowa, w których domagali się natychmiastowego uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP) dla wsi. Petycje dotyczyły tej samej sprawy i zostały rozpatrzone łącznie.
Autorzy wniosków – złożonych 27 stycznia i 3 lutego 2025 roku – wskazywali na pilną potrzebę uchwalenia planu miejscowego, który w ich ocenie mógłby zablokować możliwość powstania wielkoobszarowych farm fotowoltaicznych oraz intensywnej zabudowy niezgodnej z wiejskim charakterem miejscowości.
W uzasadnieniu projektu Uchwały, który trafi po obrady podczas sesji Rady Miejskiej Gminy Mirsk w dniu 10 kwietnia czytamy:
Uzasadnienie do Uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji z dnia 24.01.2025r. (data wpływu 27.01.2025r.) oraz petycji z dnia 31.01.2025r. (data wpływu 03.02.2025r.) o nieodkładanie oraz natychmiastowe uchwalenie Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego wsi Giebułtów.
Zgodnie z art. 18b ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2024.1465 t.j.) rada gminy rozpatruje skargi na działanie burmistrza i gminnych jednostek organizacyjnych: wnioski oraz petycje składane przez obywateli opiniuje Komisja Skarg, Wniosków i Petycji przedstawiając swoje stanowisko Radzie.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji otrzymała pismo z dnia 24.01.2025r. (data wpływu 27.01.2025r.) skierowane z pismem przewodnim RMG.1510.1.2025.2 oraz pismo z dnia 31.01.2025r. (data wpływu 03.02.2025r.) skierowane z pismem przewodnim RMG.152.1.2025.2. Pierwsze nazwane wnioskiem, drugie nazwane petycją. Z uwagi na treść pisma z dnia 24.01.2025r.
Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zwróciła się o opinię prawną. W dniu 06.02.2025r. została wydana opinia, która jednoznacznie wskazywała, ze pismo z 24.01.2025r. (data wpływu 27.01.2025r.) jest petycją w rozumieniu art.2 ust.3 w związku z art. 3 ustawy o petycjach z dnia 11 lipca 2014r. Ponadto wspomniana opinia wskazywała na tożsame żądanie wskazując na rozpatrywanie obu petycji łącznie. Pani Barbara K. jako jedna z osób podpisanych pod petycja nazwaną wnioskiem została poinformowana pismem RMG.152.2.2025.2 z dnia 10.02.2025r., iż złożone za jej pośrednictwem pismo zostało uznane za petycję i będzie rozpatrywane łącznie z petycją z dnia 31.01.2025r. (data wpływu 03.02.2025r.) złożonym za pośrednictwem Pani Sabiny G. Zgodnie z art. 9 ust.2 ustawy z dnia 11 lipca 2014r. o petycjach (Dz.U. z 2018r. Poz.870) Rada Miejska Gminy Mirsk jest organem adekwatnym do rozpatrzenia niniejszych petycji.
Zgodnie z treścią przepisu art. 11 ust. 1 ustawy o petycjach o ile w ciągu miesiąca złożone są petycje dotyczące tej samej sprawy podmiot adekwatny ma prawo rozpatrywać je łącznie. Korzystając z takiej możliwości Komisja Skarg, Wniosków i Petycji uwzględniła tę ewentualność proponując rozwiązanie w kontekście obu petycji.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji odbyła dwa posiedzenia: w dniu 24.02.2025r. oraz w dniu 21.03.2025r. celem omówienia wszelkich kwestii dotyczących treści petycji oraz konieczności uchwalenia aktu prawa miejscowego w trybie natychmiastowym. W posiedzeniu Komisji uczestniczyły osoby wnoszące petycje oraz inni mieszkańcy zainteresowani tematem.
Podczas posiedzeń podnoszono kwestie farm fotowoltaicznych. Komisja uzyskała informację o prowadzonych postępowaniach administracyjnych w sprawie lokalizacji farm fotowoltaicznych na terenie sołectwa Giebułtów. Z uzyskanej informacji wynika, iż jedna lokalizacja (o powierzchni ok 5 ha posiada w tej chwili ostateczną decyzję organu architektoniczno-budowlanego a inwestor przystąpił do realizacji tej inwestycji. Kolejna farma fotowoltaiczna o pow. ok. 0,5 ha paneli fotowoltaicznych ma wydaną ostateczną decyzję o warunkach zabudowy. Z informacji uzyskanych od organu arhitektoniczno-budowlanego wynika, iż inwestor nie uzyskał pozwolenia na budowę.
Z kolei procedura administracyjna w sprawie wydania warunków zabudowy na trzecią farmę fotowoltaiczną o pow. 15,95 ha i mocy 20 MW, została zawieszona na sześć miesięcy postanowieniem Burmistrza Miasta i Gminy Mirsk z dnia 5 marca 2025 roku na podstawie art. 62 ust. 3 ustawy o planowaniu przestrzennym (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.).
Z treści zapisu § 13. ust 8 projektu Miejscowego Plan Zagospodarowania Przestrzennego wsi Giebułtów (dalej jako MPZP) wynika iż, dopuszcza się instalowanie urządzeń wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych do 20 kW oraz z następującymi obostrzeniami:
1) ustala się zakaz lokalizacji instalacji wykorzystujących energię wiatru, w tym również mikroinstalacji wiatrowych;
2) ustala się zakaz lokalizacji urządzeń wytwarzających energię ze źródeł odnawialnych na terenach RN, ZN, ZNI, ZP, L, LI;
3) wielkoobszarowe instalacje odnawialnych źródeł energii należy lokalizować poza granicami strefy B historycznego układu ruralistycznego;
4) zakazuje się montażu instalacji fotowoltaicznych na eksponowanych połaciach dachowych, widocznych z głównych ciągów komunikacji (położonych wzdłuż dróg publicznych zbiorczych).
Mając na uwadze dyspozycję art. 65 ust. 1 pkt 2 wspomnianej regulacji o planowaniu przestrzennym organ, który wydał decyzję o warunkach zabudowy albo decyzję o ustaleniu lokalizacji celu publicznego, stwierdza jej wygaśnięcie, o ile dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji. Z kolei ust. 2 tego artykułu stanowi, iż wspomnianego przepisu nie stosuje się, o ile została wydana ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę, upłynął termin na wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszenia budowy lub wnioskodawca zgłosił budowę, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt la ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane.
Zatem w ocenie komisji istniejący stan faktyczny i prawny wyklucza możliwość powstania wielkogabarytowych farm fotowoltaicznych oraz realnego uzyskania niezbędnych pozwoleń na ich budowę w roku bieżącym. Projekt MPZP, będzie przedstawiony nie tylko w ramach posiedzenia wszystkich komisji ale również na sesji jako załącznik do uchwały. Kolejną poruszaną kwestią były działania deweloperskie, powstawanie zabudowy zaburzającej ruralistyczny charakter wsi. W tym argumencie Komisja również nie znalazła potwierdzenia w stanach faktycznych. Wnioski o warunki zabudowy dotyczą budynków mieszkalnych oraz rekreacyjnych, co wręcz wpisuje się w strategie oraz turystyczny charakter gminy. Ponadto na terenie sołectwa Giebułtów w kwestiach uzgodnień projektów decyzji o warunkach zabudowy, najważniejsze znaczenie mają opinie konserwatorskie, więc również w tej kwestii Komisja nie znalazła żadnego realnego zagrożenia w przypadku procedowania uchwały w sprawie MPZP końcem trzeciego kwartału roku 2025, jak to ustalono w ramach posiedzenia wszystkich Komisji Rady obligując tym samym do wprowadzenia w planie pracy rady we wrześniu tego tematu.
Na posiedzeniu Komisji Skarg, Wniosków i Petycji w dniu 21.03.2025r. po indywidualnym przeanalizowaniu treści przez członków komisji oraz wymianie uwag związanych z całością przekazanego materiału uznano, iż najlepszym rozwiązaniem w tej materii będzie negatywne załatwienie obu petycji. Komisja rozumie potrzebę uchwalenia MPZP wsi Giebułtów i całkowicie się zgadza z koniecznością podjęcia Uchwały w tej sprawie niemniej nie znajduje argumentów oraz przesłanek do jej natychmiastowego procedowania.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji proponuje podjęcie Uchwały o negatywnym załatwieniu obu petycji. Za takim stanowiskiem Komisja opowiedziała się jednogłośnie.
W efekcie tego powstał projekt uchwały, w którym również wskazano, iż: „rozpatruje się negatywnie petycje mieszkańców Giebułtowa”. Głosowanie w tej sprawie odbędzie się podczas jutrzejszej, to jest 10 kwietnia 2025 roku sesji Rady Miejskiej Gminy Mirsk.