Komisja Europejska obniża cła dla Tesli, podczas gdy chińscy producenci mają płacić więcej

4 tygodni temu

Obniżenie ceł może być kluczowym czynnikiem w umocnieniu pozycji Tesli na europejskim rynku, gdzie konkurencja w segmencie pojazdów elektrycznych staje się coraz bardziej zacięta. Decyzja KE spotkała się jednak z krytyką ze strony europejskich producentów samochodów, takich jak BMW i Volkswagen, którzy produkują pojazdy elektryczne w Chinach w ramach joint venture. Te firmy będą zmuszone płacić wyższe cła, co może negatywnie wpłynąć na ich konkurencyjność w Europie.

Decyzja KE jest powiązana z prowadzonym na wniosek szefowej Komisji Ursuli von der Leyen dochodzeniem, które miało na celu ustalenie, czy Chiny subsydiują produkcję swoich pojazdów elektrycznych. Tesla była jedyną w pełni zagraniczną firmą, która współpracowała z Komisją, dostarczając wszystkie wymagane dane. Dzięki temu KE zdecydowała się na zastosowanie niższej stawki celnej wobec Tesli.

Jednak na tle tej decyzji pojawia się pytanie o przyszłość relacji między Komisją Europejską a Elonem Muskiem, który niejednokrotnie publicznie krytykował unijne regulacje dotyczące jego platformy X. W kontekście nowego Aktu o usługach cyfrowych (DSA), który wszedł w życie w lutym tego roku, Musk i KE są w sporze dotyczącym publikowania nielegalnych treści na platformie. Unijne dochodzenie może zakończyć się karą finansową dla X lub choćby zawieszeniem platformy na terenie UE.

Tesla, posiadająca fabrykę w Szanghaju, odnotowała w 2023 roku produkcję na poziomie 947 tys. pojazdów elektrycznych, z czego większość trafiła na rynek chiński. Zastosowanie niższej stawki celnej może dodatkowo wzmocnić pozycję Tesli w Europie, podczas gdy inne firmy będą zmuszone zmierzyć się z wyższymi kosztami.

Cła na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach, które do tej pory były nałożone tymczasowo, mają obowiązywać na stałe od listopada. Wraz z tymi cłami, UE planuje nałożyć tzw. taryfy wyrównawcze, które mają być dodane do standardowego cła przywozowego w wysokości 10%.

Ta decyzja KE może mieć długofalowe konsekwencje dla rynku samochodów elektrycznych w Europie, wpływając na konkurencję między Teslą a europejskimi producentami, którzy muszą teraz stawić czoła nowym wyzwaniom.

Źródło: PAP, Bankier.pl

#OZE #Elektryki #KomisjaEuropejska #Cła #Motoryzacja

Idź do oryginalnego materiału