Co się zmieni? najważniejsze propozycje Komisji
Nowe obowiązki i testy techniczne
- Okresowe badania techniczne dla pojazdów elektrycznych oraz nowe testy dla systemów bezpieczeństwa elektronicznego, w tym kontrola integralności oprogramowania.
- Roczna kontrola techniczna dla samochodów osobowych i dostawczych starszych niż 10 lat.
- Obowiązkowe badania motocykli o pojemności powyżej 125 cmł.
- Nowe metody pomiaru emisji: w tym testy liczby cząstek stałych (PN) i tlenków azotu (NOx), również dzięki zdalnych czujników podczas inspekcji drogowych.
Cyfryzacja i transgraniczna wymiana danych
- Cyfrowe certyfikaty rejestracji pojazdów oraz badań technicznych.
- Wspólna europejska platforma wymiany danych, m.in. w zakresie historii przebiegu pojazdu, by przeciwdziałać fałszowaniu liczników.
- Ułatwienia dla kierowców zamieszkałych czasowo za granicą – uznawanie ważnych przeglądów technicznych wykonanych w innym kraju UE przez okres 6 miesięcy.
„Rewizja przepisów o zdatności pojazdów do ruchu drogowego uratuje około 7 000 osób i pozwoli uniknąć 65 000 poważnych obrażeń między 2026 a 2050 rokiem” – czytamy w uzasadnieniu Komisji Europejskiej.
Walka z oszustwami i ochrona konsumentów
Proponowane regulacje nakładają obowiązek zapisywania przebiegu pojazdu nie tylko podczas badań technicznych, ale także przy każdej wizycie w serwisie. Dane te będą udostępniane krajom członkowskim w przypadku rejestracji pojazdu używanego za granicą. Rozwiązanie to wzorowane jest na systemach działających już w Belgii (Car-Pass) i Holandii (NAP).
„Twarde dane pokazują, iż najwięcej oszustw z przebiegiem ma miejsce przed pierwszym przeglądem technicznym, dlatego trzeba wdrożyć monitoring już na etapie serwisowania pojazdu” – uzasadnia Komisja.
Krok ku „Vision Zero” i neutralności klimatycznej
Nowe przepisy wpisują się w strategię „Vision Zero”, której celem jest całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych na drogach UE do 2050 roku oraz zmniejszenie ich liczby o 50% do 2030 roku. Rewizja dyrektyw ma także ograniczyć emisje z transportu drogowego – jednej z głównych przyczyn zanieczyszczenia powietrza w Europie.
Co dalej?
Propozycje Komisji trafią teraz do Parlamentu Europejskiego i Rady UE, które zdecydują o ich ostatecznym kształcie. Po przyjęciu przepisów, Komisja przygotuje akty wykonawcze i delegowane, które określą szczegóły wdrożenia nowych rozwiązań.
Źródło: KE