Polskie Koleje Państwowe S.A. oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego rozpoczęły współpracę, której celem jest wspieranie transformacji sektora kolejowego w kierunku zeroemisyjności. Podpisana umowa przewiduje opracowanie kompleksowej analizy prawnej, która ma ułatwić rozwój ekologicznej i nowoczesnej infrastruktury kolejowej w Polsce.
Celem niskoemisyjny transport szynowy
Eksperci Uniwersytetu Warszawskiego przeanalizują obowiązujące przepisy oraz bariery administracyjne, które utrudniają inwestycje w niskoemisyjny transport szynowy. Raport obejmie m.in. ocenę systemu EU ETS, możliwości finansowania kolei z dochodów z aukcji uprawnień do emisji CO2 oraz skuteczność procedur wdrażania innowacyjnych technologii dekarbonizacyjnych.
– Kolej to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu, ale by mogła pełnić większą rolę w procesie dekarbonizacji, potrzebne są zmiany systemowe. Partnerstwo z Wydziałem Prawa UW to krok w stronę opracowania konkretnych, prawnie wykonalnych rozwiązań – podkreśla dr Alan Beroud, prezes zarządu PKP S.A.
Skuteczniejsze korzystanie z funduszy klimatycznych
Wspólna inicjatywa zakłada również analizę projektowanych przepisów dotyczących finansowania inwestycji kolejowych z funduszy klimatycznych. Jej efektem mają być rekomendacje zmian legislacyjnych, które umożliwią skuteczniejsze i szybsze inwestowanie w zeroemisyjne rozwiązania transportowe.
– Dzięki naszej wiedzy z zakresu prawa energetycznego, ochrony środowiska i finansowania transformacji energetycznej możemy realnie przyspieszyć zmiany w transporcie kolejowym. Cieszymy się, iż nasz wydział może wspierać PKP w tym ważnym procesie – mówi prof. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji UW.
Raport o strategii zrównoważonego rozwoju transportu
Pierwszym rezultatem współpracy będzie ekspercki raport, który może stać się punktem wyjścia dla przyszłych decyzji legislacyjnych i strategicznych w zakresie zrównoważonego rozwoju transportu w Polsce.

Źródło i cała informacja: PKP S.A.