Kolej Dużych Prędkości przez Oświęcim! Prezydent Nawrocki przywraca „szprychę” i strategiczny węzeł WMŚ w Małopolsce

oswiecimonline.pl 1 tydzień temu

Prezydent Karol Nawrocki podpisał inicjatywę ustawodawczą przywracającej pełną sieć „szprych” CPK. Oświęcim i Małopolska zyskają nowe linie kolejowe, krótsze czasy przejazdu i lepsze połączenia z resztą kraju.

Od wizji wyborczej do ustawy – Kalisz jako punkt startu

W czwartek Kalisz stał się miejscem, w którym prezydent Karol Nawrocki oficjalnie rozpoczął realizację swojej zapowiedzi wyborczej. Podczas pierwszej wizyty krajowej po zaprzysiężeniu podpisał swoją pierwszą inicjatywę ustawodawczą o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Dokument przywraca ambitną koncepcję z 2023 roku – pełną sieć „szprych” Kolei Dużych Prędkości, a nie ograniczoną jedynie do kilku metropolii. To plan, który ma połączyć Warszawę, CPK i największe regiony Polski nowoczesną infrastrukturą kolejową, obejmującą również miasta średniej wielkości, takie jak Oświęcim.– Centralny Port Komunikacyjny musi być kołem ze wszystkimi szprychami. Bez nich Polska będzie podzielona na wygranych i przegranych – mówił w Kaliszu prezydent Nawrocki.

Foto: KPRP / Marek Borawski

179 km nowych torów w Małopolsce – z WMŚ do Krakowa, Katowic i Oświęcimia

Zgodnie z planem inwestora, w województwie małopolskim powstanie 179 km nowych linii kolejowych. Kluczowym punktem będzie WMŚ – Węzeł Małopolsko–Śląski – strategiczny rozdzielnik ruchu KDP na styku województw małopolskiego i śląskiego.

Z WMŚ rozchodzić się będą linie w kierunku Krakowa – poprzez nową linię nr 113, Katowic – z bezpośrednim połączeniem do CMK oraz Oświęcimia – przez Chełmek, dzięki nowej linii nr 111.

Wschodnia część województwa zyska też odcinki linii 73 (Busko-Zdrój – Tarnów) i linii 96 (Tarnów – Nowy Sącz), stanowiące fragment szprychy nr 7 Warszawa – CPK – Kielce – Tarnów – Krynica. Efekt? 73 proc. mieszkańców Małopolski będzie mogło w mniej niż godzinę dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości.

Foto: KPRP / Mikołaj Bujak

Oświęcim w nowej roli – z peryferii na główny szlak

Dzięki nowej linii nr 111 (Biała Błotna – WMŚ – Chełmek) i modernizacji linii nr 93 (Chełmek – Czechowice-Dziedzice) Oświęcim zyska bezpośrednie połączenie z siecią KDP.

Korzyści dla mieszkańców i regionu:

  • błyskawiczne podróże – do Krakowa w ok. 40–45 minut, do Katowic w 20–25 minut, do Warszawy w mniej niż 2 godziny
  • nowe możliwości turystyczne – szybszy dojazd dla odwiedzających Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau i lokalne wydarzenia kulturalne
  • rozwój gospodarczy – większe szanse na przyciągnięcie inwestorów logistycznych i przemysłowych dzięki lokalizacji przy strategicznym szlaku
  • integracja z rynkiem pracy – codzienne dojazdy do Krakowa i Katowic staną się realną alternatywą dla samochodu

Kraków – Olkusz w 30 minut i rekordowe czasy przejazdów

Nowa infrastruktura pozwoli wykorzystać linię KDP także w ruchu regionalnym. Relacja Kraków – Olkusz ma zająć około 30 minut – dziś podróż busem lub samochodem trwa prawie dwa razy dłużej.

Budowa nowych tras skróci też czasy przejazdu na głównych kierunkach:

  • Kraków – Warszawa: 1 godz. 50 min (zamiast 2 godz. 15 min)
  • Kraków – CPK: 1 godz. 35 min
  • Kraków – Katowice: 35 min (teraz 1 godz. 35 min)
  • Kraków – Bielsko-Biała: 1 godz. (obecnie 2 godz. 45 min)
Foto: KPRP / Mikołaj Bujak

Ustawa jako gwarancja inwestycji

Wpisanie tych inwestycji do projektu ustawy nadaje im rangę priorytetu państwowego. Ewentualne ich usunięcie lub ograniczenie – w tym „szprychy” przez Oświęcim – wymagałoby zmiany prawa. Dzięki temu planowana linia KDP przez Chełmek i Oświęcim nie jest już jedynie koncepcją, ale projektem zabezpieczonym legislacyjnie.

A co Ty o tym sądzisz?
Centralny Port Komunikacyjny i jego „szprychy” to inwestycja, która może diametralnie zmienić mapę komunikacyjną Polski, w tym Małopolski i ziemi oświęcimskiej. Czy widzisz w tym szansę na rozwój regionu, czy raczej obawę o koszty i realizację? Podziel się swoją opinią w komentarzach – stawiajmy na merytoryczną, kulturalną i konstruktywną dyskusję.

Idź do oryginalnego materiału