Jedenaście – tyle pomysłów z Politechniki Warszawskiej znalazło się wśród laureatów czwartej edycji programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”. Przyznane środki umożliwią dalszy rozwój inżynierskich konstrukcji oraz ich udział w prestiżowych zawodach.
Program powstał, żeby pomagać kołom naukowym w realizacji innowacyjnych projektów, podniesieniu jakości działalności oraz usprawnieniu transferu technologii i rozwiązań technicznych do gospodarki. W tym roku do finansowania zakwalifikowano 153 projekty. Laureaci zostali wyłonieni spośród 314 zgłoszeń.
Projekty z PW, które otrzymały wsparcie:
Projekt rakietowego silnika hybrydowego do napędu rakiety sondującej Twardowsky 2
Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Założeniem projektu jest opracowanie, wykonanie oraz przeprowadzenie testów kwalifikacyjnych silnika. Z powodu rygorystycznych wymagań osiągowych postawionych rakiecie w kontekście jej udziału w zawodach międzynarodowych, w konstrukcji silnika zostaną wprowadzone nowe, wysoce zaawansowane technologie dotyczące między innymi metod wtrysku utleniacza.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/Twardowsky.jpg?w=640&ssl=1)
Zwiększenie konkurencyjności motocykla wyścigowego opracowywanego na akademickie zawody MotoStudent poprzez modernizację zawieszenia oraz wykonanie kompozytowego wahacza
Twórcy: sekcja WUT SiMR Racing Technology wchodząca w skład Studenckiego Koła Naukowego Mechaników Pojazdów (działa przy Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych)
Główny cel projektu zakłada modernizację przedniego oraz tylnego zawieszenia w motocyklu PreMoto3. Podejmowane działania związane będą z projektem oraz wykonaniem wahacza z kompozytu epoksydowo-węglowego oraz półek kierownicy ze stopu tytanu oraz stopu aluminium. Realizacja zadania ma na celu poprawę konkurencyjności pojazdu na arenie międzynarodowej, rozwój innowacyjnych rozwiązań, a także poszerzenie wiedzy członków Koła z zakresu materiałów kompozytowych i dynamiki pojazdów jednośladowych.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/WUT%20SIMR%20Racing.jpg?w=640&ssl=1)
Projekt oraz optymalizacja pakietu aerodynamicznego motocykla elektrycznego Perun 2.0 na podstawie badań eksperymentalnych w tunelu aerodynamicznym
Twórcy: Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Zadania zaplanowane w projekcie mają na celu zaprojektowanie i skonstruowanie owiewki do motocykla wyścigowego Perun 2.0, której założeniem jest zmniejszenie oporu, poprawienie osiągów w zakrętach i w fazie hamowania oraz zapewnienie odpowiedniego chłodzenia komponentów. Po numerycznej optymalizacji kształtu zostanie wykonany rzeczywisty model do badań w tunelu aerodynamicznym. Analizy w tunelu posłużą do weryfikacji obliczeń numerycznych, a później do stworzenia owiewki zastosowanej w motocyklu wyścigowym.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/Perun.jpg?w=640&ssl=1)
Badanie magnetorquerów do systemu orientacji pod kątem manewrów orbitalnych satelity PW-Sat3
Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
PW-Sat3 jest projektem nanosatelity w standardzie CubeSat rozwijanym na Politechnice Warszawskiej, którego głównym ładunkiem jest napęd warm-gas, również konstruowany przez członków Studenckiego Koła Astronautycznego. Satelita przy jego pomocy ma za zadanie wykonać szereg manewrów orbitalnych. Podczas uruchamiania napędu, gazy powinny wydostawać się w ściśle określonym kierunku, żeby w przewidywalny sposób obniżać lub podwyższać orbitę. W tym celu zespół rozwija system kontroli orientacji (ang. AOCS – Attitude and Orbit Control System), który zapewni adekwatne ustawienie satelity przed manewrem podtrzymania orbity lub deorbitacji. Niezbędnym elementem tego systemu są magnetorquery, które we współpracy z kołami reakcyjnymi powodują obrót satelity.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/PW-Sat3_grafika%20PW.jpg?w=640&ssl=1)
Projekt zwrotnej terenowej autonomicznej platformy mobilnej HAL-062
Twórcy: Koło Naukowe Robotyków (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Celem projektu jest opracowanie oraz budowa autonomicznego wielozadaniowego robota opartego o innowacyjne podwozie rocker-buggy ze skrętnymi kołami przeznaczonego na międzynarodowe zawody łazików marsjańskich. Platforma zostanie wzbogacona o nowe moduły badawcze, lądowisko dla bezzałogowego statku powietrznego oraz algorytmy wizji pozwalające na autonomiczną jazdę i pracę bez ingerencji człowieka.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/HAL.jpg?w=640&ssl=1)
Zaprojektowanie, optymalizacja i budowa elektrycznych bezzałogowych samolotów udźwigowych i integracja systemów informatycznych na międzynarodowe zawody SAE Aero Design oraz Air Cargo Challenge
Twórcy: Studenckie Międzywydziałowe Koło Naukowe SAE AeroDesign (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Projekt skupia się na zaprojektowaniu, optymalizacji i konstrukcji elektrycznych bezzałogowych samolotów udźwigowych, które będą testowane i prezentowane na międzynarodowych zawodach lotniczych. Inicjatywa ta obejmuje zaawansowane prace nad aerodynamiką, wytrzymałością konstrukcji oraz integracją złożonych systemów informatycznych, co ma na celu osiągnięcie optymalnych parametrów lotu. Udział w zawodach takich jak SAE Aero Design w Stanach Zjednoczonych oraz Air Cargo Challenge ma na celu rozwijanie praktycznych umiejętności studentów w dziedzinie inżynierii lotniczej oraz integracji systemów informatycznych.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/SAE%20zawody.jpg?w=640&ssl=1)
fot. Politechnika Warszawska
Przygotowanie układu hybrydowego do bolidu wyścigowego klasy Formuła Student oraz adaptacja konstrukcji do jego implementacji w celu zwiększenia osiągów i poprawy efektywności pojazdu
Twórcy: Międzywydziałowe Koło Naukowe WUT Racing (działa przy (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Przedmiot projektu stanowi opracowanie oraz budowa napędu hybrydowego do bolidu startującego w zawodach Formuły Student, celem tego działania jest promocja ekologicznych środków transportu i elektromobilności poprzez połączenie technologii bardziej przyjaznej środowisku bez pominięcia wrażeń związanych z motorsportem. Realizacja ma promować wykorzystanie technologii niskoemisyjnych w dziedzinie bazującej na wysokoemisyjnych jednostkach napędowych jaką stanowi motorsport. Innowacyjność projektu opierać się będzie na opracowaniu własnego układu sterowania pracą silnika elektrycznego we współpracy z silnikiem spalinowym oraz zaimplementowaniu go do istniejącego układu przeniesienia napędu.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/WUT%20Racing%201.jpg?w=640&ssl=1)
Przygotowanie aktywnego pakietu aerodynamicznego zwiększającego siłę docisku i doskonałość aerodynamiczną bolidu wyścigowego klasy Formuła Student
Twórcy: Międzywydziałowe Koło Naukowe WUT Racing (działa przy (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Projekt skupia się na opracowaniu i zastosowaniu aktywnego pakietu aerodynamicznego w bolidzie wyścigowym klasy Formuła Student, który jest małym, jednomiejscowym samochodem wyścigowym skonstruowanym i zaprojektowanym przez studentów. Projekt, wytworzenie i opracowanie bolidu Formuły Student to popularne wyzwanie inżynieryjne, które jest konfrontowane przez międzynarodową społeczność w trakcie zawodów i konkursów organizowanych na całym świecie, pozwalające studentom rozwijać umiejętności w dziedzinie projektowania, budowy i testowania samochodów wyścigowych. Wprowadzenie do konstrukcji nowego systemu aktywnej aerodynamiki korzystającej z wentylatorów zasilanych energią elektryczną pozwoli na podniesienie jego wydajności na torze.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/WUT%20Racing%202.jpg?w=640&ssl=1)
Modernizacja łazika badawczego oraz projekt i budowa drona rozpoznawczo-transportowego wraz z integracją obu konstrukcji i rywalizacja na zawodach robotycznych
Twórcy: Studenckie Koło Astronautyczne (działa przy (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Celem tego projektu jest udoskonalenie konstrukcji łazika badawczego poprzez zaprojektowanie i wykonanie nowych modułów bądź przeprojektowanie istniejących, a także skonstruowanie drona zdolnego do transmisji obrazu i transportu drobnych przedmiotów.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/SKA%20ERC.jpg?w=640&ssl=1)
fot. Politechnika Warszawska
Projekt bezzałogowego samolotu solarnego klasy LALE (Low Altitude Long Endurance)
Twórcy: Koło Naukowe Awioniki „MelAvio” (działa przy (działa przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa)
Celem projektu jest zaprojektowanie, zbudowanie oraz wykonanie testów w locie bezzałogowego samolotu solarnego typu LALE (Long Altitude Long Endurance). Prace zakładają sprawdzenie możliwości wydłużenia długotrwałości lotu przy wykorzystaniu energii pochodzącej z promieniowania słonecznego. Bezzałogowy statek powietrzny zostanie wyposażony w zintegrowaną instalację fotowoltaiczną umożliwiającą produkowanie energii w czasie wykonywania misji.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/Samolot.jpg?w=640&ssl=1)
Projekt i budowa ultralekkiej konstrukcji nośnej typu „monocoque” wykonanej z materiałów kompozytowych oraz systemu sportowej jazdy autonomicznej do wyścigowego bolidu klasy Formuła Student
Twórcy: Koło Naukowe Sportów Samochodowych – sekcja Proton Dynamic (działa przy Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych)
Ten kompleksowy projekt zakłada dwa główne punkty do realizacji, które pozwolą zespołowi Proton Dynamic konkurować na równym poziomie z najlepszymi zespołami Formuła Student na świecie. Są to aspekty odnoszące się do dwóch istotnych działów koła: mechanicznego oraz autonomicznego. Dział autonomiczny powstał jako bezpośrednia odpowiedź do wprowadzenia kategorii „Driverless” na zawodach Formuły Student oraz rosnących trendów motoryzacyjnych związanym z jazdą bez kierowcy. Powstanie pierwszego systemu jazdy autonomicznej w bolidzie PD 3.0 polega na stworzeniu systemów wbudowanych sterowania układem jezdnym pojazdu w czasie rzeczywistym wraz z rozwinięciem algorytmów rozpoznawania wizyjnego, predykcji toru i prędkości jazdy. Wykonanie konstrukcji typu „monocoque” będzie wymagało od zespołu doboru odpowiedniego typu włókien węglowych, zaprojektowania i wytworzenia formy przeznaczonej do budowy konstrukcji typu „monocoque” oraz integracji nowego typu struktury nośnej z pozostałymi podzespołami bolidu PD 3.0.
![](https://i0.wp.com/www.pw.edu.pl/sites/default/files/inline-images/Proton%20Dynamic%20%282%29.jpg?w=640&ssl=1)
Źródło: Politechnika Warszawska