Kia PV5 WAV: pierwszy elektryczny bus dostępny dla osób z niepełnosprawnością

enerad.pl 1 dzień temu

Nowy model w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby

Podczas wydarzenia Financial Times’ Future of the Car Summit Kia zaprezentowała model PV5 WAV (Wheelchair Accessible Vehicle). Jest to pojazd elektryczny opracowany z myślą o osobach z niepełnosprawnościami. Projekt zrealizowano we współpracy z Motability Operations Ltd – największą w Wielkiej Brytanii firmą leasingową, obsługującą osoby otrzymujące świadczenia z tytułu niepełnosprawności.

Nowy model jest częścią szerszej strategii Kia jako dostawcy Zrównoważonych Rozwiązań Mobilności (Sustainable Mobility Solutions Provider). Firma akcentuje swoje zaangażowanie w rozwój pojazdów, które odpowiadają na potrzeby użytkowników o ograniczonej mobilności.

E-wersja WAV jako odpowiedź na zmiany rynkowe

Rozwój PV5 WAV wpisuje się w rosnące zapotrzebowanie na pojazdy dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Wpływ na to mają m.in. wydłużająca się długość życia oraz starzejące się społeczeństwa. Jednocześnie tradycyjne WAV-y opierały się zwykle na pojazdach z silnikami spalinowymi, które są stopniowo wycofywane. W związku z tym rozwój elektrycznych wersji WAV staje się koniecznością.

Kia posiada doświadczenie w działaniach na rzecz dostępności. Od 2012 roku firma prowadziła w Korei Południowej projekt „Green Trip”, wspierający prawo osób z niepełnosprawnościami do swobodnego podróżowania. W 2021 roku działania te rozszerzono na Stany Zjednoczone, gdzie Kia testowała usługi przewozowe dla osób ze specjalnymi potrzebami mobilnościowymi w Los Angeles.

Projekt przemyślany z myślą o użytkownikach

Model PV5 WAV został zaprojektowany nie tylko z myślą o osobach na wózkach, ale także ich rodzinach, opiekunach i kierowcach. Pojazd ma ułatwiać codzienne przemieszczanie się i zapewniać pełną integrację z elektromobilnością.

Wśród zastosowanych rozwiązań znajduje się system bocznego wejścia, który umożliwia bezpieczne wsiadanie z poziomu chodnika. Dodatkowo pojazd posiada składane siedzenie w trzecim rzędzie, które pozwala opiekunom na wygodne towarzyszenie osobie na wózku.

Produkcja wersji z wejściem bocznym będzie odbywać się w zakładzie Hwaseong EVO w Korei. Proces produkcyjny wykorzystuje system Made-In-Plant, który ma na celu zmniejszenie barier dla osób potrzebujących pojazdów dostępnych oraz zapewnienie zrównoważonego cyklu życia produktu.

Ważnym elementem konstrukcji jest rampa o udźwigu do 300 kg oraz opracowany specjalnie system pasów mocujących wózek. Całość ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i wygody podczas podróży.

Dostępność także cyfrowa

Model PV5 WAV będzie zintegrowany z rozwiązaniami opartymi na otwartej platformie programowej AAOS (Android Automotive Operating System), co ma ułatwić korzystanie z pojazdu osobom z niepełnosprawnościami. Kia zakłada, iż rozwiązania cyfrowe będą wspierać codzienne użytkowanie pojazdu i zwiększać jego funkcjonalność.

Globalna strategia dostępności

Podczas wydarzenia Kia EV Day w lutym 2025 roku firma ogłosiła współpracę z Motability Operations. Celem partnerstwa jest zaoferowanie bardziej dostępnych pojazdów w ramach brytyjskiego systemu Motability Scheme. Program ten umożliwia osobom uprawnionym leasing pojazdów przystosowanych do ich potrzeb.

Kia zapowiada rozszerzenie oferty PV5 WAV na kolejne regiony świata. Działania te wpisują się w strategię globalnego zwiększania dostępności transportu dla osób z ograniczoną mobilnością.

Zobacz również:
  • IEA: Chiny rządzą elektromobilnością. Europa pozostaje daleko w tyle
  • Porsche inwestuje w przyszłość, ale rewiduje strategię elektromobilności
  • Nowe technologie w elektromobilności: Numeros Motors stawia na silniki bez metali ziem rzadkich
  • EV pobijają kolejne rekordy w Polsce. Licznik Elektromobilności I kwartał 2025

Źródło: Materiały prasowe Kia Corporation, oprac. własne.

Idź do oryginalnego materiału