Norweski oddział Kia wypuścił w mediach społecznościowych nietypową reklamę, która podzieliła internautów. W grafice z małym SUV-em Kia EV3 osadziła wymyśloną naklejkę uderzającą w Elona Muska. Właściciel Tesli mierzy się z rosnącą krytyką jego zaangażowania w politykę, co norwescy marketingowcy postanowili wykorzystać.
Dlaczego Elon Musk ma coraz gorszą prasę?
Od kiedy Elon Musk kupił platformę X oraz mocno zaangażował się w kampanię prezydencką Donalda Trumpa, stał się bodaj najbardziej polaryzującą osobistością w świecie motoryzacji. Choć najbogatszy człowiek świata szokował już wcześniej, to jego styl uprawiania polityki budzi rosnący sprzeciw wielu środowisk. Elon Musk mocno krytykuje Ukrainę za rzekomy brak chęci zawarcia pokoju z Rosją (o której raczej złego słowa nie wypowiada). Angażował się też w niemieckie wybory, gdzie zdecydowanie popierał prorosyjską partię AfD.
53-latek jest też zwolennikiem opuszczenia NATO przez USA. Dodatkowo w postach na X bez szacunku odnosi się do wielu polityków. Polskiego ministra spraw zagranicznych, Radosława Sikorskiego nazwał „małym człowieczkiem”, a premiera Kanady, Justina Trudeau notorycznie nazywa gubernatorem (obecna administracja USA uważa, iż Kanada powinna stać się amerykańskim stanem). Regularnie obrywa się też premierowi Wielkiej Brytanii, unijnym władzom i przede wszystkim Wołodymyrowi Zełenskiemu.
Kia zdecydowała się na kontrowersyjny real-time marketing
Sam Elon Musk nie ma sobie jednak nic do zarzucenia. Stara się budować wizerunek dobrego zarządcy, który zwalcza niepotrzebną biurokrację i marnotrawstwo wydatków federalnych w USA. Jednak wielu osobom, zarówno w Stanach, jak i innych częściach świata, mocno nie odpowiada jego styl uprawiania polityki. Niechęć początkowo bywała dosyć łagodna. Właściciele Tesli zaczęli umieszczać na swoich autach żartobliwe naklejki z napisem „I bought this before Elon went crazy” (pol. Kupiłem to zanim Elon zwariował).
W obliczu coraz surowszej polityki USA wobec Europy, norwescy marketingowcy Kia uznali, iż wykorzystają słynną naklejkę w swojej reklamie. Na modelu Kia EV3 umieścili przerobioną wersję, gdzie napisano „I bought this after Elon went crazy” (pol. Kupiłem to po tym jak Elon zwariował). W istocie europejscy klienci zaczęli wyraźnie odwracać się od amerykańskiego producenta. W styczniu sprzedaż Tesli w Europie spadła o blisko połowę. Zyskali za to konkurenci.
Hejt przybiera na sile
Wiele wskazuje na to, iż trend przeciwko Muskowi niebezpiecznie się nasila. W USA notuje się coraz więcej przypadków podpalania salonów Tesli lub samych aut, zwłaszcza Cybertrucków. W obliczu coraz większej agresji miłośnicy Tesli zaczęli mocno przeciwstawiać się norweskiej reklamie, która zachwyciła oczywiście krytyków Muska. Ostatecznie post został usunięty. Nie zmienia to jednak faktu, iż wielu dealerów Tesli musi prosić o dodatkową ochronę. Platforma X od pewnego czasu walczy z cyberatakami, które od czasu do czasu doprowadzają do przerw w funkcjonowaniu serwisu.