KE: Safran może kupić część Collins Aerospace, ale musi sprzedać własny biznes

1 tydzień temu
Zdjęcie: https://www.euractiv.pl/section/gospodarka/news/trashed-48-2/


Komisja Europejska dała zielone światło na przejęcie części Collins Aerospace przez spółkę kontrolowaną przez francuskiego giganta lotniczego Safran S.A. Jak teraz będzie wyglądał rynek producentów lotniczych w UE.

Transakcja dotyczyła zakupu części działalności Collins Aerospace w zakresie systemów aktuacyjnych, które odgrywają kluczową rolę w sterowaniu i stabilizacji samolotów. Przejęcie obejmuje m.in. trymowane siłowniki statecznika poziomego (THSA), stosowane głównie w lotnictwie cywilnym. Ich zadaniem jest regulowanie ustawienia poziomego ogona samolotu, co wpływa na stabilność lotu oraz efektywność paliwową maszyny.

Choć działalność obu firm w dużej mierze się uzupełnia, Komisja uznała, iż w przypadku THSA przejęcie prowadziłoby do zbyt dużej koncentracji rynku, łącząc dwóch z głównych dostawców tego systemu. A to, w warunkach wysokich barier wejścia, długich cykli rozwoju technologicznego i wieloletnich kontraktów, mogłoby skutkować wzrostem cen i ograniczeniem konkurencji.

Rynek o ograniczonym dostępie

Zidentyfikowane przez Komisję zagrożenie dla rynku THSA wynika z jego specyfiki – to segment zdominowany przez kilku graczy, a nowe firmy mają ograniczone szanse na przebicie się. Rozwój i certyfikacja tego typu produktów zajmują wiele lat, a raz zdobyte kontrakty obowiązują przez długi czas. Dlatego każda zmiana struktury rynkowej ma dalekosiężne skutki.

W takim kontekście połączenie dwóch kluczowych dostawców THSA mogłoby znacząco osłabić presję konkurencyjną. W efekcie linie produkcyjne nowych samolotów mogłyby być uzależnione od jednego dostawcy tych niezwykle istotnych komponentów.

Dodatkowe rynki bez zagrożeń

Komisja przeanalizowała również skutki przejęcia na innych rynkach – takich jak siłowniki głównych i pomocniczych układów sterowania lotem, pilot controls, komputery sterowania lotem, a także zawory stosowane w rakietach nośnych. W żadnym z tych przypadków nie stwierdzono ryzyka ograniczenia konkurencji, ponieważ przez cały czas pozostaje wystarczająco wielu niezależnych dostawców.

To oznacza, iż transakcja nie będzie miała negatywnego wpływu ani na sektor cywilny, ani wojskowy, jeżeli chodzi o inne komponenty stosowane m.in. w śmigłowcach, myśliwcach czy systemach kosmicznych.

Warunek: sprzedaż całego biznesu THSA

Aby rozwiać obawy dotyczące rynku THSA, Safran zobowiązał się do sprzedaży całego swojego północnoamerykańskiego segmentu tej działalności. Obejmuje to zakłady produkcyjne w USA i Kanadzie oraz aktywa zlokalizowane w Meksyku.

Taka decyzja usuwa całkowicie punkt styczności pomiędzy działalnością Safran i nabywaną częścią Collins Aerospace, co eliminuje możliwość nadużyć pozycji rynkowej. Komisja uznała, iż po tej zmianie przejęcie nie stanowi już zagrożenia dla konkurencyjności rynku.

Zarządzanie realizacją tych zobowiązań powierzono niezależnemu powiernikowi, który będzie monitorować proces pod nadzorem Komisji Europejskiej. Zgodność z tymi warunkami jest nieodzowna dla ostatecznego zatwierdzenia transakcji.

Transakcja pod lupą międzynarodową

Śledztwo prowadzone przez Komisję Europejską odbywało się we współpracy z brytyjskim urzędem ds. konkurencji (CMA) oraz amerykańskim Departamentem Sprawiedliwości. Wszystkie te instytucje równolegle analizowały skutki potencjalnej koncentracji rynkowej.

Zgoda Komisji została wydana w tzw. pierwszej fazie procedury (Phase I), z przedłużonym terminem o dodatkowe 10 dni roboczych ze względu na zaproponowane środki zaradcze. Całkowity czas rozpatrywania sprawy wyniósł 35 dni roboczych od daty notyfikacji, która miała miejsce 14 lutego 2025 r.

Warto zaznaczyć, iż większość przejęć analizowanych przez Komisję kończy się szybkim zatwierdzeniem – w tym przypadku wymagało to jednak głębszej analizy ze względu na charakter rynku THSA.

Co dalej z kupującym?

Choć Komisja zaakceptowała plan sprzedaży działalności THSA przez Safran, nie odniosła się jeszcze do konkretnego nabywcy. Safran 20 grudnia 2024 r. podpisał umowę z amerykańską firmą Woodward Inc. na sprzedaż tej części biznesu. Jednak ocena, czy Woodward spełnia kryteria jako odpowiedni kupujący, zostanie przeprowadzona w osobnym procesie zatwierdzania nabywcy.

Tym samym, ostateczne zamknięcie transakcji będzie możliwe dopiero po przejściu całej procedury zatwierdzającej, obejmującej zarówno wykonanie zobowiązań przez Safran, jak i pozytywną ocenę przyszłego właściciela odsprzedawanego segmentu.

Poszerzenie portfolio Safran

Dzięki przejęciu, Safran poszerza swoje kompetencje i ofertę produktową w zakresie wyposażenia lotniczego, obejmując zarówno sektor cywilny, jak i wojskowy. Grupa Safran, z siedzibą we Francji, działa w trzech głównych segmentach: napędów lotniczych, systemów i wyposażenia lotniczego (w tym obronności) oraz wnętrz samolotów. Oferuje rozwiązania dla statków powietrznych o stałych i obrotowych skrzydłach, a także usługi posprzedażowe.

Z kolei Collins Aerospace, będąca częścią amerykańskiej grupy RTX Corporation, to dostawca zaawansowanych technologii lotniczych i obronnych, z silną obecnością zwłaszcza w Europie.

Jak stwierdziła Teresa Ribera, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za sprawiedliwą i konkurencyjną transformację energetyczną: „Safran i Collins to dwaj kluczowi gracze w dziedzinie systemów aktuacyjnych – technologii niezbędnych dla bezpiecznych i efektywnych lotów. Dzisiejsza decyzja umożliwia Safran poszerzenie oferty dla światowych producentów samolotów cywilnych i wojskowych, jednocześnie gwarantując, iż klienci przez cały czas będą mogli liczyć na konkurencyjne ceny i innowacyjne rozwiązania.”

Idź do oryginalnego materiału