Qatar Energy, katarska spółka paliwowo-energetyczna, podpisała w kwietniu kolejny kontrakt z chińską spółką stoczniową China State Shipbuilding Corporation (chin. 中国船舶工业集团公司子公司). Wartość tego kontraktu przekracza równowartość 6 mld USD (ok. 24,5 mld PLN), a obejmuje on budowę 18 gazowców do transportu LNG. Będą to największe tego typu statki na świecie o pojemności ok. 270 tys. metrów sześciennych gazu każdy. Długość każdego statku w tej serii wynosić będzie 344 metry, a szerokość 53,6 metra. Osiem pierwszych jednostek zostanie zbudowanych w latach 2028-29, natomiast pozostałych dziesięć wejdzie do eksploatacji w latach 2030-31.
Aktualnie w Chinach realizowany jest kontrakt Qatar Energy na dwanaście gazowców innego typu. Kontrakt realizują stocznie należące do ShangHai Hudong Zhonghua Shipbuilding Group (chin. 上海沪东中华造船集团有限公司 ).
Obecnie Chiny posiadają 25% globalnego portfela zamówień na statki LNG wobec 71% w posiadaniu Korei Południowej.
Światowy przemysł stoczniowy zdominowany jest przez stocznie trzech państw: Chin, Korei Południowej i Japonii. Wraz ze spadkiem udziału Japonii obserwowanym w ostatnich latach, trend „hegemonii Chin i Korei Południowej” jest coraz bardziej oczywisty. Według danych Stowarzyszenia Przemysłu Stoczniowego Chin (chin. 中国船舶工业行业协会), w pierwszych dwóch miesiącach tego roku chińskie stocznie odpowiadały w skali świata za:
- 56,5% statków ukończonych, odbywających próby eksploatacyjne,
- 69,5% statków nowych zamówień i
- 56,1% statków przekazanych armatorom.
Na koniec lutego 2024 Chiny odebrały zamówienia na statki o ogólnej ładowności 149,19 mln ton, co oznacza wzrost o 31,3% rok do roku. W tej liczbie 91,8% stanowiły statki na eksport.
Źródła:
- cansi.org.cn;
- csoa.cn;
- 163.com;
- brsshipbrokers.com;
Według wyliczeń brytyjskiego think-tanku EMBER w 2023 roku czysta, zielona energia stanowiła 35% chińskiego koszyka energetycznego.
Woda była wedle EMBER największym pojedynczym źródłem czystej energii, na poziomie 13%.
Udział energii wiatrowej i słonecznej osiągnął nowy rekordowy poziom 16%, powyżej średniej światowej (13%). W 2023 roku Chiny wygenerowały 37% globalnej energii wiatrowej i słonecznej, co wystarczyłoby do zaspokojenia potrzeb energetycznych Japonii.
W tym samym 2023 roku Chiny zaspakajały 65% potrzeb energetycznych produkując energię z paliw kopalnych, co czyniło Państw Środka największym emitentem CO2 i gazów cieplarnianych na świecie. Emisje w sektorze energetycznym w przeliczeniu na mieszkańca były ponad dwukrotnie wyższe niż średnia światowa.
Zapotrzebowanie na energię elektryczną w Chinach w 2023 roku przez cały czas rosło, zwiększając się o 6,9% rok do roku. Wiatr i energia słoneczna zaspokoiły 46% tego wzrostu popytu, ale węgiel zaspokajał pozostałą część. W rezultacie emisje w chińskim sektorze energetycznym wzrosły o 5,9% w porównaniu do 2022 roku – niemal sześciokrotnie więcej niż globalny wzrost o 1%. Wzrost ten byłby jednak większy, gdyby nie rekordowa ilość energii wiatrowej i słonecznej. Chiny zbliżają się teraz do punktu krytycznego, w którym przyrost źródeł energii czystej przewyższy wzrost popytu na energię. Międzynarodowa Agencja Energetyki prognozuje 3% spadek produkcji węgla w Chinach w 2024 roku.
Chiny są na dobrej drodze do podwojenia mocy elektrowni wiatrowych i słonecznych do 2030 roku. Osiągnięcie tego celu sprawi, iż energia z wiatru i słońca stanowić będzie 30% w chińskim miksie energetycznym.
EMBER, dawniej Sandbag, to niezależny globalny zespół doradców ds. energetyki, który wykorzystuje dane i regulacje prawne do przyspieszenia przejścia na czystą energię. Organizacja z siedzibą w Wielkiej Brytanii została założona w 2008 roku przez Bryony’ego Worthingtona.
Źródło: ember-climate.org
Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny
e-mail: [email protected]
Redakcja: Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com