Kaski i prawo jazdy dla 17-latków. Rząd przyjął poważne zmiany

5 godzin temu
Zdjęcie: Kaski i prawo jazdy dla 17-latków. Rząd przyjął poważne zmiany


– Rząd przyjął projekt ustawy o prawie jazdy dla siedemnastolatków i obowiązkowych kaskach – poinformowała we wtorek (02.09) Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Kaski mają być obowiązkowe między innymi dla użytkowników hulajnóg elektrycznych w wieku do 16 lat. Projekt zakłada też umożliwienie siedemnastolatkom ubiegania się o prawo jazdy kat. B, ale wprowadza okres próbny i zasady cofania uprawnień młodym kierowcom.

Zgodnie z propozycją przywrócone ma zostać wydawanie prawa jazdy kat. B osobom, które skończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. W okresie próbnym tzw. młodemu kierowcy zabrania się spożywania alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, wykonywania przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego. Taki kierowca, będąc w okresie próbnym, może przewozić osoby niepełnoletnie wyłącznie w towarzystwie dorosłego pasażera, co ma zapobiegać wypadkom związanym z powrotami młodych osób z imprez.

CZYTAJ: Nie żyje 21-latek, który przewrócił się na hulajnodze. Andrzej Fijołek: Hulajnogi elektryczne to nie zabawki

Ponadto projekt przewiduje uniemożliwienie kierowcom redukowania punktów karnych za poważne wykroczenia w drodze szkolenia. w tej chwili osoba wpisana do ewidencji kierujących pojazdami może raz na 6 miesięcy na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu, którego odbycie powoduje zmniejszenie liczby punktów karnych.

Projektowana regulacja zakłada ponadto odebranie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.

Zgodnie z zapowiedzią szefa Ministerstwa Infrastruktury Dariusza Klimczaka, do projektu dodany został przepis o wprowadzeniu ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego (UTO) przez dzieci do lat 16.

CZYTAJ: Modne, ale czy bezpieczne. Policja o hulajnogach elektrycznych

Ma to zwiększyć bezpieczeństwo i zmniejszyć prawdopodobieństwo dotkliwych obrażeń przede wszystkim na e-hulajnogach. A do wypadków na tym środku transportu dochodzi niemal codziennie. W poniedziałek (01.09) na Mazowszu zginęło dwóch mężczyzn. Jechali na jednej hulajnodze – co jest niezgodne z przepisami – i zostali potrąceni przez samochód ciężarowy. Nie udało się ich uratować, mimo szybkiej interwencji służb.

Przewidziano też zwiększenie dopuszczalnej prędkości poruszania się ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h.

Projekt nowelizacji zmniejsza też ograniczenia stawiane egzaminatorom prawa jazdy, pracującym w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego i umożliwia im prowadzenie działalności gospodarczej. Aby zachować zgodność przepisów ustawy z unijnym prawem, egzaminator nie może równocześnie pracować jako instruktor w szkole nauki jazdy.

W przygotowywanej nowelizacji doprecyzowano też, w jakiej sytuacji można zakończyć egzamin na prawo jazdy przed wykonaniem przez egzaminowanego wszystkich określonych zakresem egzaminu zadań.

Polska Agencja Radiowa / RL / opr. ToMa

Fot. pixabay.com

Idź do oryginalnego materiału