Kask podczas jazdy rowerem będzie obowiązkowy?

2 godzin temu

Komisja infrastruktury zarekomendowała przyjęcie projektu dotyczącego m.in. obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy e-hulajnogą przez dzieci do lat 16. Regulacja zakłada również odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym.

Za przyjęciem projektu ustawy głosowało 16 posłów, nikt nie był przeciw, dziewięć osób wstrzymało się od głosu.

Wcześniej poseł Andrzej Adamczyk (PiS) wnioskował o powołanie komisji nadzwyczajnej do spraw rozpatrzenia rządowego projektu nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, jednak jego wniosek nie uzyskał większości.

Jakie poprawki ws. bezpieczeństwa na drodze?

Sejmowa komisja infrastruktury kontynuowała we wtorek prace nad projektem mającym poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Podczas trwającego 3,5 godziny posiedzenia posłowie wprowadzili do projektu poprawki zgłoszone przez Marka Sowę (KO).

Chciał on m.in. doprecyzowania przepisu i wprowadzenia włączeń od obowiązku stosowania kasku dla dzieci przewożonych rowerem w foteliku bezpieczeństwa. Wyjątek miałby dotyczyć również dzieci przewożonych w wózku rowerowym, pod warunkiem iż wózek taki będzie wyposażony w fotelik bezpieczeństwa lub dziecko korzysta z fabrycznie zamontowanych w nim pasów bezpieczeństwa, a konstrukcja wózka uniemożliwia stosowanie kasku. Kolejna wprowadzona poprawka dotyczy sankcji nakładanych za niestosowanie się do tych przepisów.

Komisja przyjęła również poprawkę Barbary Oliwieckiej (Polska2050-TD), która chciała podniesienia wieku dziecka mogącego jechać e-hulajnogą po drodze publicznej do 13. roku życia. w tej chwili jest to 10 lat.

Odrzucone poprawki

Odrzucono natomiast szereg poprawek zgłoszonych przez klub PiS, w tym tę dotyczącą zmiany przepisu dopuszczającego w wyjątkowych sytuacjach jazdę rowerem po drodze publicznej obok innego roweru lub motoroweru czy poprawkę, zgodnie z którą za przejazd przez pasy dla pieszych rowerem, e-hulajnogą lub urządzeniem transportu osobistego (UTO) groziłby 500-złotowy mandat. Odrzucone poprawki zostały zgłoszone jako wnioski mniejszości.

Poparcia nie uzyskały również poprawki posła Tomasza Zimocha (niezrz.), który zwracał uwagę m.in. na potrzebę skreślenia wyjątku od obowiązku jazdy w kasku, o ile dziecko znajduje się pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego i obowiązku montowania mechanicznych ograniczników prędkości.

Odrzucono również poprawkę Pauliny Matysiak (Razem), która chciała odbierania prawa jazdy na trzy miesiące za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o ponad 50 km/h niezależnie od kategorii drogi, na której popełnione zostało to wykroczenie.

Szczegóły regulacji

Projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym został przygotowany przez resort infrastruktury. Zgodnie z propozycją przywrócone ma zostać wydawanie prawa jazdy kat. B osobom, które skończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. W okresie próbnym tzw. młodemu kierowcy zabraniałoby się m.in. przekraczania prędkości 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, wykonywania przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego.

Taki kierowca, będąc w okresie próbnym, wyłącznie w towarzystwie dorosłego doświadczonego pasażera, może przewozić osoby, które nie ukończyły 18 lat. Ma to zapobiegać wypadkom związanym z powrotami młodych osób z imprez.

Ponadto projekt przewiduje uniemożliwienie kierowcom redukowania dzięki szkoleń punktów karnych za poważne wykroczenia.

Projektowana regulacja zakłada także odebranie prawa jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.

Regulacja proponuje, aby osoba, która nie zastosuje się do czasowego zatrzymania prawa jazdy i wsiądzie za kółko, a następnie zatrzyma ją policja, miała odebrane uprawnienia na stałe i dopiero po pięciu latach będzie mogła ubiegać się o ponowne nabycie uprawnień.

Projekt zakłada przepis o wprowadzeniu ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego (UTO) przez dzieci do lat 16. Odpowiedzialność za dopuszczenie dziecka do jazdy bez kasku ochronnego będzie spoczywać na osobie mającej obowiązek opieki lub nadzoru nad dzieckiem, co będzie sankcjonowane karą grzywny.

Idź do oryginalnego materiału