178 tysięcy ładowarek EV – szybki rozwój sieci
Zgodnie z ogłoszeniem gubernatora Gavina Newsoma z 20 marca 2025 roku, w Kalifornii zainstalowano już 178 549 publicznych i współdzielonych prywatnych ładowarek EV. To oznacza wzrost o ponad 26 000 punktów od sierpnia 2024 roku i ponad dwukrotny przyrost w porównaniu do roku 2022.

Dla porównania, szacowana liczba dystrybutorów paliwa w stanie to 120 000. Tym samym Kalifornia jako pierwszy stan w USA może pochwalić się znaczną przewagą infrastruktury dla pojazdów elektrycznych nad tradycyjną siecią tankowania.
„Kalifornia idzie w przeciwnym kierunku niż działania federalne – ułatwiamy ładowanie aut elektrycznych i oferujemy więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej” – skomentował gubernator Gavin Newsom.
Większość to ładowarki poziomu 2, rośnie też liczba szybkich stacji
Z łącznej liczby ponad 178 000 ładowarek:
- ponad 162 000 to ładowarki poziomu 2 (wolniejsze, ale powszechnie instalowane m.in. przy budynkach),
- prawie 17 000 to ładowarki szybkiego ładowania (DC Fast Chargers),
- a dodatkowo ponad 700 000 domowych ładowarek poziomu 2 działa w jednorodzinnych gospodarstwach domowych.
„Codziennie poprawiamy doświadczenie kierowców EV w Kalifornii” – powiedział David Hochschild, przewodniczący Kalifornijskiej Komisji Energetycznej (CEC). „Rozbudowujemy infrastrukturę także w trudno dostępnych lokalizacjach, co czyni wybór EV łatwiejszym dla coraz większej liczby osób.”
1,4 mld dolarów na infrastrukturę i nowe standardy
Kalifornia przeznaczyła 1,4 miliarda dolarów na rozwój infrastruktury ładowania i sieci wodorowej. Jednym z kluczowych projektów jest Fast Charge California, w ramach którego 55 milionów dolarów trafi na instalację szybkich ładowarek w lokalizacjach publicznych i przy firmach. Projekt jest częścią programu CALeVIP, największej w kraju inicjatywy wspierającej rozwój stacji ładowania. Dodatkowo, osoby o niższych dochodach mogą ubiegać się o dotacje i ulgi na zakup i instalację ładowarek.
Lepsze dane i uproszczone procedury
CEC intensyfikuje również zbieranie i analizę danych, co umożliwia efektywniejsze planowanie i lokalizowanie nowych stacji. Tylko w 2024 roku do bazy danych dodano 73 537 ładowarek, z czego blisko 38 000 to nowo zainstalowane punkty. Pozostałe zostały wcześniej pominięte w statystykach, a teraz zidentyfikowane dzięki nowym źródłom danych.
Równolegle uproszczono procesy pozwoleniowe – kalifornijski prokurator generalny przypomniał lokalnym władzom o obowiązku przyspieszania zatwierdzania projektów EV. realizowane są także prace nad standardami niezawodności stacji ładowania i długofalowym planem rozwoju infrastruktury, który uwzględnia m.in. rosnące obciążenie sieci.
EV coraz popularniejsze wśród mieszkańców
W ciągu ostatnich dwóch lat 1 na 4 nowe auta sprzedane w Kalifornii to pojazd zeroemisyjny. Według Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrza (CARB), 30% wszystkich nowych EV sprzedanych w USA trafia właśnie do Kalifornii.
Rozbudowa sieci ładowania to tylko jeden z elementów szerszej strategii stanu – władze inwestują także w czyste paliwa, transport publiczny oraz modernizację sieci energetycznej.
Zobacz również:
- Elektryczna rewolucja w Europie c.d.: Jak samochody elektryczne mogą stabilizować sieć i generować oszczędności?
- Licznik Elektromobilności – podsumowanie 2024 roku
- Dramatyczny spadek rejestracji pojazdów elektrycznych w 2024. Przyczyny?
Źródło: opracowanie własne, na podstawie CA GOV.