Komisja Energetyczna Kalifornii (CEC) ogłosiła uruchomienie programu Fast Charge California Project, którego budżet wynosi 55 mln dolarów. Program ten przewiduje możliwość uzyskania dofinansowania choćby do 100% kosztów instalacji szybkich ładowarek do samochodów elektrycznych (EV) w całym stanie. Zgłoszenia przyjmowane są do 29 października.
Największy program wsparcia szybkiego ładowania EV w USA
Fast Charge California Project jest częścią California Electric Vehicle Infrastructure Project (CALeVIP), największej inicjatywy tego typu w Stanach Zjednoczonych. Od 2017 roku, dzięki CALeVIP, zainstalowano prawie 10 000 ładowarek EV, co wspiera ponad 2,2 mln lekkich pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w Kalifornii. Administratorem programu jest Center for Sustainable Energy (CSE).
Warunki i priorytety programu
Program skierowany jest do miejsc publicznie dostępnych – takich jak sklepy, stacje paliw, centra handlowe czy parkingi – a szczególny priorytet otrzymają projekty zlokalizowane na terenach plemiennych, w społecznościach defaworyzowanych oraz o niskich dochodach, które dotychczas były pomijane w rozwoju infrastruktury szybkiego ładowania.
Aby aplikować, projekt musi być gotowy do realizacji – wymagane jest posiadanie końcowego projektu przyłączeniowego oraz wszystkich niezbędnych pozwoleń. Szczegółowe kryteria oraz instrukcje składania wniosków dostępne są na stronie programu.
Najważniejsze informacje o Fast Charge California Project
- Dofinansowanie dotyczy wyłącznie ładowarek prądu stałego (DC fast chargers).
- Program obejmuje całą Kalifornię i miejsca publicznie dostępne.
- Możliwość uzyskania do 100% kosztów inwestycji, przy limicie 100 000 USD na jeden port ładowania.
- 55 000 USD na port o mocy 150–274,99 kW.
- 100 000 USD na port o mocy powyżej 275 kW.
- Wymóg gotowości inwestycyjnej (projekt i pozwolenia).
- Priorytet dla lokalizacji w społecznościach plemiennych, defaworyzowanych i o niskich dochodach.
Znaczenie programu dla transformacji transportu
„To największy projekt CALeVIP w historii. Po raz pierwszy obejmuje cały stan i po raz pierwszy pokrywa do 100% kwalifikowanych kosztów.” – Hannon Rasool, dyrektor działu paliw i transportu w CEC
Finansowanie programu pochodzi z Clean Transportation Program oraz stanowego Funduszu Redukcji Emisji Gazów Cieplarnianych. Według przedstawicieli CSE, wsparcie publiczne jest najważniejsze dla szybkiego i sprawiedliwego rozwoju sieci ładowania EV w Kalifornii.
„Dotacje państwowe są niezbędne do szybkiej i równej rozbudowy kalifornijskiej sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Ten program ma na celu jak najszybszą instalację szybkich ładowarek.” – Evan Wright, dyrektor ds. infrastruktury EV i operacji w CSE
O organizatorach
Komisja Energetyczna Kalifornii pełni rolę głównej agencji planowania i polityki energetycznej stanu, odpowiadając m.in. za rozwój OZE, transformację transportu i przygotowanie na sytuacje kryzysowe. Center for Sustainable Energy to amerykańska organizacja non-profit, specjalizująca się w projektowaniu i realizacji programów wspierających czysty transport i energetykę rozproszoną.
Zobacz również:
- Enea Operator z ponad 123 mln zł wsparcia na modernizację sieci dla elektromobilności
- Ponad 10 tys. punktów ładowania i dynamiczny wzrost floty EV – elektromobilność w Polsce przyspiesza
- SINEXCEL liderem globalnej sprzedaży ładowarek megawatowych – rewolucja w elektromobilności nabiera tempa
- DEKRA i Windrose łączą siły: nowy sojusz na rzecz bezpiecznej elektromobilności ciężarowej
- Europa walczy o surowce do baterii – stawką przyszłość elektromobilności
Źródło: California Energy Commission