Plan na przyspieszenie działań
Gubernator wystosował list do przewodniczącej California Air Resources Board (CARB), w którym wezwał do aktualizacji Planu Działań Klimatycznych z 2022 roku. Dokument ten ma uwzględniać bardziej zdecydowane kroki w zakresie rozwoju energetyki wiatrowej, wykorzystywania czystych paliw oraz ograniczania emisji metanu. Zdaniem Newsoma dotychczasowe propozycje działań były niewystarczające, dlatego stan musi podjąć szybsze i bardziej stanowcze kroki, aby skutecznie przeciwdziałać zmianom klimatu.
Energia wiatrowa i transformacja budownictwa
Jednym z kluczowych elementów nowego planu jest rozwój morskiej energetyki wiatrowej. Kalifornia zamierza osiągnąć co najmniej 20GW mocy z offshore wind do 2045 roku. Oznacza to duże inwestycje w farmy wiatrowe na wodach przybrzeżnych, które mają stać się istotnym źródłem energii odnawialnej w stanie.
Oprócz energii wiatrowej plan zakłada także modernizację budownictwa. Do 2030 roku w Kalifornii ma powstać 3 mln ekologicznych, energooszczędnych domów, a do 2035 roku liczba ta wzrośnie do 7 mln. Dodatkowo do 2030 roku na terenie stanu ma zostać zainstalowanych 6 mln pomp ciepła, które mają zwiększyć efektywność energetyczną budynków. Szczególny nacisk położono na wspieranie niskoemisyjnego budownictwa w społecznościach o niskich dochodach – połowa inwestycji ma trafić właśnie do tych obszarów.
Odejście od paliw kopalnych i redukcja emisji metanu
Kalifornia przyspiesza także działania na rzecz całkowitego odejścia od paliw kopalnych. Gubernator Newsom wezwał stanowe agencje do opracowania strategii, która pozwoli uniknąć budowy nowych elektrowni gazowych i stopniowo eliminować już istniejące jednostki. Jednym z kluczowych założeń jest również zwiększenie wykorzystania czystych paliw w sektorze lotniczym – do 2045 roku ich udział ma wynosić co najmniej 20%.
Działania klimatyczne obejmują także ograniczenie emisji metanu, który jest jednym z najbardziej szkodliwych gazów cieplarnianych. W tym celu powołana zostanie specjalna grupa zadaniowa, której celem będzie identyfikacja i eliminacja wycieków metanu z infrastruktury naftowej znajdującej się w pobliżu terenów zamieszkałych. Problem ten stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia mieszkańców, dlatego Kalifornia chce jak najszybciej wdrożyć skuteczne rozwiązania w tej kwestii.
Usuwanie CO₂ z atmosfery i monitorowanie postępów
Oprócz działań na rzecz redukcji emisji Kalifornia planuje również aktywne usuwanie dwutlenku węgla z atmosfery. Nowe cele przewidują osiągnięcie umiejętności sekwestracji 20 MMT CO₂ do 2030 roku oraz 100 MMT CO₂ do 2045 roku. Podkreślono przy tym rolę zarówno naturalnych ekosystemów, jak i technologii inżynieryjnych w realizacji tych założeń. Planowane są inwestycje w rozwiązania umożliwiające magazynowanie węgla, a także w programy wspierające sekwestrację dwutlenku węgla przez lasy i tereny rolnicze.
Aby ułatwić monitorowanie postępów, Kalifornia uruchomiła specjalny panel klimatyczny. Nowa platforma ma na bieżąco informować mieszkańców o wdrażanych działaniach oraz śledzić najważniejsze wskaźniki, takie jak sprzedaż pojazdów zeroemisyjnych, liczba miejsc pracy w sektorze czystej energii czy oszczędności wynikające z wdrażania standardów efektywności energetycznej.
Kalifornia przyspiesza realizację swoich celów klimatycznych
Gubernator Newsom podkreślił, iż Kalifornia codziennie odczuwa skutki zmian klimatycznych i nie może pozwolić sobie na opóźnienia w realizacji działań redukujących emisje. Nowy plan ma zwiększyć tempo przejścia na odnawialne źródła energii, przyspieszyć wdrażanie czystych technologii oraz zapewnić sprawiedliwy podział środków na działania proklimatyczne. W ramach budżetu stanowego przeznaczono 53,9 mld dolarów na realizację strategii klimatycznej, co stanowi historyczne zobowiązanie w walce ze zmianami klimatu.
Dzięki nowym regulacjom Kalifornia chce umocnić swoją pozycję lidera w dziedzinie ochrony środowiska i przyspieszyć transformację na drodze do neutralności klimatycznej. Ostateczna wersja Planu Działań Klimatycznych z 2022 roku ma zostać zatwierdzona przez California Air Resources Board jeszcze tej jesieni. Zobacz również: Kalifornia ma już ponad 16000 punktów ładowania dla ciężkich pojazdów.
Źródło: Biuro Gubernatora Kalifornii