Kalifornia kontra Trump – batalia o fundusze na infrastrukturę EV
Kalifornia, wspólnie z 16 stanami, złożyła pozew przeciwko administracji Donalda Trumpa, zarzucając jej bezprawne wstrzymanie wypłat z funduszu federalnego przeznaczonego na rozwój sieci ładowania samochodów elektrycznych. Chodzi o środki przyznane w ramach Infrastructure Investment and Jobs Act (znanego jako Bipartisan Infrastructure Law), a konkretnie o program NEVI (National Electric Vehicle Infrastructure Formula Program).
Tło sporu: blokada funduszy pierwszego dnia prezydentury
Już w pierwszym dniu powrotu do Białego Domu, Donald Trump podpisał rozporządzenie wykonawcze, które nakazywało agencjom federalnym wstrzymanie wypłat z funduszy przeznaczonych na infrastrukturę dla EV. Dla Kalifornii oznacza to utratę ponad 300 milionów dolarów – kwoty, która miała wspierać rozwój zielonych miejsc pracy i rozbudowę kluczowej infrastruktury.
Gubernator Gavin Newsom ostro skomentował decyzję Trumpa, nazywając ją „kolejnym prezentem dla Chin” i ostrzegając, iż takie działania oddają przewagę technologiczną konkurentom zagranicznym.
Z kolei prokurator generalny Kalifornii Rob Bonta zarzucił administracji faworyzowanie interesów branży paliw kopalnych kosztem środowiska i gospodarki przyszłości.
Stawką nie tylko fundusze, ale i podział kompetencji
Pozew zarzuca Federalnej Administracji Autostrad (FHWA), iż jej działania naruszają Konstytucję, lekceważą decyzje Kongresu i podważają wysiłki stanów w zakresie polityki klimatycznej. jeżeli Kalifornia wygra, może to ograniczyć możliwość prezydenta do blokowania funduszy zatwierdzonych przez Kongres – co może mieć daleko idące skutki dla relacji stan-federacja w USA.
Kalifornia liderem transformacji transportu
Kalifornia od lat jest liderem w dziedzinie elektromobilności. Stan może pochwalić się ponad 178 tysiącami publicznych i współdzielonych punktów ładowania oraz planem całkowitego zakazu sprzedaży nowych pojazdów spalinowych do 2035 roku. Dodatkowo władze stanowe przeznaczyły:
- 640 mln dolarów na infrastrukturę dla zeroemisyjnych ciężarówek i autobusów,
- 500 mln dolarów na zakup 1 000 elektrycznych autobusów szkolnych,
- 1,3 mld dolarów na transport publiczny w oparciu o technologie niskoemisyjne.
Kalifornia kontynuuje również ofensywę prawną przeciwko taryfom federalnym oraz rozwija współpracę międzynarodową w celu ochrony interesów gospodarczych.
Co dalej?
Program NEVI miał na celu budowę 500 tys. stacji ładowania w całych Stanach Zjednoczonych do 2030 roku. Opóźnienia w jego realizacji mogą znacząco utrudnić rozwój rynku EV – nie tylko w Kalifornii, ale w całych USA. Tymczasem Międzynarodowa Agencja Energii prognozuje, iż do końca dekady sprzedaż pojazdów elektrycznych na świecie sięgnie 45 milionów rocznie.
Zobacz również:- Nissan i SK On tworzą 1700 miejsc pracy i inwestują 1,16 mld dolarów w elektromobilność
- Porsche inwestuje w przyszłość, ale rewiduje strategię elektromobilności
- EV pobijają kolejne rekordy w Polsce. Licznik Elektromobilności I kwartał 2025
Źródło: Lawyer Monthly