Zaplanowano budowę nabrzeża postojowo-cumowniczego z infrastrukturą do obsługi jednostki regazyfikacyjnej oraz gazociągu podmorskiego o długości 3 km łączącego terminal LNG z Krajowym Systemem Przesyłowym. Na lądzie powstanie 250 km gazociągów od Gdańska do Gustorzyna. Umożliwią przesyłanie paliwa po regazyfikacji w głąb kraju.
Roczna przepustowość terminalu wyniesie 6,1 mld m3 gazu ziemnego. Zwiększy się dywersyfikacja kierunków i źródeł dostaw gazu dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Zwiększone dostawy błękitnego paliwa dla przemysłu, elektroenergetyki i ciepłownictwa pomogą w transformacji energetycznej w okresie przejściowym dekarbonizacji krajowej gospodarki.
Kiedy tylko zakończymy przetargi i podpiszemy umowy z wykonawcami morskiej części FSRU, niezwłocznie przystąpimy do robót budowlanych. Już za nieco ponad trzy lata planujemy uruchomić pływający terminal i przyjąć w Zatoce Gdańskiej pierwsze dostawy LNG – powiedział Sławomir Hinc, Prezes spółki Gaz-System.
Terminal FSRU będzie położony w południowej części Zatoki Gdańskiej, około 3 km od brzegu morza, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu. Jednostka regazyfikująca (ang. Floating Storage Regasification Unit – FSRU) będzie zacumowana do nabrzeża. Statek przyjmie dostawy LNG z metanowców, będzie go magazynował i przekształcał gaz skroplony w stan lotny.
Jednostka jest budowana w południowokoreańskiej stoczni HD Hyundai Heavy Industries w Ulsan. Dostarczy ją spółka Mitsui O.S.K. Lines z Japonii.
Przeczytaj także: Pływający terminal LNG. Są wykonawcy gazociągów lądowych