Autor: Marie Hawthorne za pośrednictwem bloga The Organic Prepper,
Wolność słowa wiele dla nas w PO wiele znaczy. Jednak to gwałtownie zanika, jak udokumentowała Daisy, i jakby ograniczenia mowy nie były wystarczająco złe, większość z nas była szczurami laboratoryjnymi dla eksperymentów behawioralnych centralnych planistów dłużej, niż prawdopodobnie chcielibyśmy sobie uświadomić. A teraz są jednostki szturchnięcia.
Ogromne sumy pieniędzy zostały wydane na "badania nad szturchnięciem", określając najlepsze sposoby skłonienia populacji do zmiany zachowań bez uchwalania praw lub używania siły.
Czym są jednostki Nudge?
Przyjrzyjmy się, jak zaczęły się te "Nudge Units", do czego były ostatnio używane i na czym prawdopodobnie skupią się w następnej kolejności.
Koncepcja "popychania" ludzi do dokonywania lepszych wyborów stała się popularna w książce Nudge - Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness, autorstwa Richarda Thalera i Cass Sunstein, opublikowanej w 2008 roku. Ich książka definiuje kuksańca jako:
. . . Każdy aspekt architektury wyboru, który zmienia zachowanie ludzi w przewidywalny sposób, nie zabraniając żadnych opcji ani znacząco zmieniając ich bodźców ekonomicznych. Aby liczyć się jako zwykłe szturchnięcie, interwencja musi być łatwa i tania, aby jej uniknąć. Szturchnięcia nie są nakazami. Umieszczanie owoców na wysokości oczu liczy się jako szturchnięcie. Zakaz śmieciowego jedzenia nie. (str. 6)
(Możesz być zainteresowany, aby zauważyć, iż autor Sunstein jest żonaty z Samanthą Power, administratorem amerykańskiej agencji ds. Rozwoju międzynarodowego Bidena, a wcześniej ambasadorem Obamy przy ONZ. Forbes wymienił panią Power jako 63. najpotężniejszą kobietę na świecie w 2014 roku. Myślicie, iż ona jest Nudging? ~Stokrotka )
Osoby z rządu i przemysłu gwałtownie zdały sobie sprawę, iż wgląd autorów w proces decyzyjny może zostać wykorzystany do manipulowania tym procesem w umysłach ogółu społeczeństwa, z których wielu nie ma czasu ani energii umysłowej na bestsellery NYT.
Brytyjski rząd utworzył swój pierwszy zespół Behavioural Insights w 2010 roku. Zaczęło się od siedmioosobowego zespołu w Urzędzie Rady Ministrów o nazwie "Nudge Unit", a następnie stało się niezależną firmą społeczną w 2014 r., Zanim zostało zakupione przez Nesta, większą firmę celu społecznego, w 2021 r.
Te firmy celu społecznego zatrudniają ekspertów w promowaniu pożądanych zachowań. Na przykład w Wielkiej Brytanii chcą zmniejszyć wskaźniki otyłości o połowę i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla w gospodarstwach domowych o 28% do 2030 roku.
Nie wiem, jak skutecznie udało im się obniżyć wskaźniki otyłości, ale Nudge Unit udowodnił swoją skuteczność wcześnie, pomagając rządowi brytyjskiemu zebrać dodatkowe 200 milionów funtów (około 248 milionów dolarów) w podatkach w 2017 roku. Nic dziwnego, iż Nudge Unit stał się tak popularny, iż współpracował z rządami w ponad 50 krajach i otworzył filie w USA, Singapurze, Kanadzie, Australii, Indonezji, Meksyku i Francji.
Jak wygląda Nudge w Stanach?
W Stanach Zjednoczonych jednostki Nudge zostały zatrudnione przez systemy opieki zdrowotnej, takie jak UPenn i Blue Cross Blue Shield Massachusetts. W pewnym sensie nie jest to zaskakujące; Zarówno obywatele amerykańscy, jak i brytyjscy są znani z wysokich wskaźników otyłości i złego ogólnego stanu zdrowia.
Promowanie dobrego zdrowia w populacji ogólnej wydaje się dobrym celem rządu i myślę, iż większość z nas uznałaby to za w dużej mierze niekontrowersyjne przed 2020 rokiem. Być może nie zawsze zgadzaliśmy się z dokładnymi zaleceniami dietetycznymi FDA, ale większość z nas prawdopodobnie zgodziłaby się, iż my, jako naród, nie potrzebujemy tak wielu batoników.
Jednak w 2020 roku to się zmieniło. Publiczne komunikaty dotyczące opieki zdrowotnej stały się znacznie bardziej intensywne, a niektóre porady nie miały sensu. Na najprostszym poziomie, co sprawia, iż ludzie są zdrowi? Ćwiczenia i adekwatna dieta. Ludzie od dawna intuicyjnie wiedzą, iż słońce jest dla nas dobre. Nowsze badania wykazały, iż zabija wirusy i bakterie. Dlaczego więc ludziom zabroniono ćwiczyć, a nawet, w niektórych przypadkach, wyjść na zewnątrz?
Ten artykuł tak naprawdę nie dotyczy wielu możliwych powodów, dla których społeczeństwo otrzymało tak wiele bezsensownych porad w 2020 i 2021 roku. Zwracam tylko uwagę, iż pod pewnymi względami kampania informacyjna dotycząca zdrowia publicznego podczas Covid była postrzegana przez różne rządy (szczególnie brytyjskie) jako okazja do sprawdzenia, w jakim stopniu Nudging może wpłynąć na rzeczywiste zachowanie, choćby jeżeli szturchnięcia nie miały logicznego sensu.
Na szczęście (lub niestety, w zależności od punktu widzenia), rządowe Nudging nie wpłynęło na ludzi tak bardzo, jak różne organy rządowe miały nadzieję. W rzeczywistości sam autor Nudge, Thaler, powiedział, iż jeżeli chodzi o zwiększenie liczby szczepień, nadszedł czas na "naciski i pchnięcia" w postaci paszportów i surowszych ograniczeń.
Ale pandemia oficjalnie się skończyła, prawda? Czy to naprawdę ma teraz znaczenie?
Tak, przez cały czas tak jest.
Jak mówiliśmy wcześniej, Światowa Organizacja Zdrowia ma ratyfikować nowy traktat pandemiczny w 2024 roku. Jak wspomniano w naszym poprzednim artykule, a także w nowszym artykule Jose, mamy wiele powodów, by sądzić, iż pojawi się więcej pandemii i iż WHO będzie miała pierwszeństwo przed lokalnymi, a choćby krajowymi rządami, aby je rozwiązać.
WHO bardzo się rozwinęła od momentu powstania w 1948 roku. Od 2017 roku ma własny zespół Behavioral Insights. A niektóre z ich prac, jak kampania zapobiegania nadużywaniu antybiotyków, były naprawdę ważne. Ale tylko dlatego, iż podejmują jakieś wartościowe projekty, nie oznacza to, iż możemy założyć, iż wszystko, co robią, jest łagodne.
Ważne jest, aby zrozumieć, iż nie ma neutralnych szturchańców. Richard Thaler sam zwraca na to uwagę w wywiadzie dla Sydney Business Insights. Zawsze będziesz proszony o wybór między jedną rzeczą a drugą. Thaler mówi również w tym wywiadzie, iż w oryginalnej brytyjskiej jednostce Nudge ich mantrą było: "Jeśli chcesz, aby ludzie coś zrobili, ułatw to". Zadaj sobie pytanie, czy ludzie, którzy nieustannie strzelają do najmniejszego wspólnego mianownika w populacji, są tymi, od których chcesz czerpać wskazówki?
Być może ważniejsze jest to, iż nowa przewodnicząca WHO Technicznej Grupy Doradczej ds. Spostrzeżeń Behawioralnych (ich Nudge Unit), prof. Susan Michie, jest aktywnym członkiem brytyjskiej Partii Komunistycznej. Czy czujesz się komfortowo, gdy zdeklarowany komunista jest odpowiedzialny za podprogowe komunikaty dotyczące twoich wyborów zdrowotnych? jeżeli sam jesteś komunistą, to może być świetnie, ale co z resztą z nas?
Ludzie stojący za wiadomościami Nudge mają znaczenie.
Czy chcesz uzyskać poradę dotyczącą związku od Jordana Petersona lub Andrew Tate'a? To zrobi różnicę.
A opieka zdrowotna to tylko jeden z obszarów zainteresowania Nudging. W tej chwili w Stanach Zjednoczonych jest to główny obszar zainteresowania. Ponieważ jednak pierwsza jednostka Nudge rozwinęła się w Wielkiej Brytanii, a następnie rozszerzyła się na zewnątrz, rozsądne jest spojrzenie na Brytyjczyków, aby zobaczyć, co może nadejść. Jak spekuluje Laura Dodsworth w swoim niedawnym wywiadzie z Russellem Brandem, retoryka dotycząca zmian klimatu prawdopodobnie wzrośnie.
Widzieliśmy już kilka przykładów. Te same narzędzia, których mogli używać dziesięć lat temu, aby skłonić ludzi do wybierania owoców w przeciwieństwie do batoników, są teraz używane, aby skłonić nas do wyboru produktów z owadów zamiast mięsa. Miało to ograniczony efekt, o czym informowaliśmy wcześniej.
Jak działają?
Szturchnięcia działają najlepiej w przypadku zachowań, o których ludzie wiedzą, iż i tak powinni dążyć. Trudno było nakłonić ludzi do robienia rzeczy, które uważają za bardzo nieprzyjemne (np. jedzenie robaków) lub mogą mieć moralne skrupuły (umieszczanie nowych substancji w ich ciałach).
Do tej pory użyteczność Nudgingu była ograniczona, ale może się to zmienić w ciągu najbliższych kilku lat po prostu dlatego, iż wszelkiego rodzaju wiadomości staną się o wiele tańsze dzięki sztucznej inteligencji. ChatGPT i inne podobne programy będą w stanie wyprodukować wszelkiego rodzaju małe dżingle przydatne nie tylko dla tradycyjnych firm, ale także dla firm społecznych i programów rządowych.
A ponieważ wszelkiego rodzaju komunikaty stają się coraz tańsze w produkcji, żądania zmiany naszego zachowania dla zdrowia publicznego, klimatu lub czegokolwiek innego, będą stawać się coraz bardziej stałe.
Będzie to wymagało więcej indywidualnego wysiłku z naszej strony, aby oddzielić prawdziwe informacje od wszelkich wygodnych narracji, które są w tej chwili promowane. Dotyczy to nie tylko informacji o bieżących wydarzeniach, ale także takich rzeczy jak zdrowie i samodoskonalenie.
Powiem to jeszcze raz, ponieważ jest to bardzo ważne: nie ma neutralnych kuksańców. Wszyscy jesteśmy nieustannie szturchani w tym czy innym kierunku. Nie możemy uciec od kuksańców, ale możemy wybrać, na które z nich poświęcamy naszą uwagę.