Zakładanie biznesu wymaga uwzględnienia wielu formalności. Do kluczowych należy choćby założenia konta w banku – w wielu sytuacjach niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej. Aby znaleźć odpowiednie, trzeba jednak wziąć pod uwagę wiele czynników. Jak znaleźć dobre konto dla firmy? Na co zwrócić największą uwagę? Czy zawsze posiadanie rachunku firmowego jest konieczne? Na tym skupimy się w dzisiejszym tekście.
Czy firma musi mieć konto w banku?
Warto wspomnieć na początku, iż posiadanie konta bankowego dla działalności gospodarczej nie zawsze jest wymagane – takie informacje można znaleźć w Ustawie Prawo przedsiębiorców. Dotyczy to mikroprzedsiębiorców, czyli podmiotów zatrudniających mniej niż 10 osób oraz nie osiągających rocznego obrotu na poziomie równowartości 2 000 000 euro. W przypadku takich działalności gospodarczych możliwe jest rozliczanie się z Urzędem Skarbowym, ZUS czy innymi przedsiębiorcami z wykorzystaniem konta prywatnego.
Od tej zasady jest jednak nieco wyjątków. Konieczność posiadania rachunku firmowego pojawia się dla firm, które są płatnikami podatku VAT, a ich numer rachunku musi znaleźć się na białej liście podatników VAT. Oddzielne konto bankowe dla firmy muszą też mieć podmioty zobowiązane do stosowania mechanizmu podzielonej płatności, w którym podatek od razu trafia na techniczne konto VAT-owskie. Posiadanie oddzielnego konta bankowego dla firmy jest ponadto potrzebne przy transakcjach z innymi przedsiębiorcami na kwoty przekraczające limity płatności gotówkowych (obecnie 15 000 zł) – firmowy rachunek znacząco ułatwia prowadzenie działalności oraz precyzyjne dokumentowanie płatności.
Czym się kierować przy wyborze konta bankowego?
Podczas wybierania odpowiedniego konta dla firm trzeba zwrócić uwagę na szereg czynników, by jak najlepiej dopasować je do swoich potrzeb.
Porównanie poszczególnych propozycji z różnych instytucji ułatwia dobranie produktu dla konkretnej branży, typu prowadzonej działalności czy indywidualnych oczekiwań. Do kluczowych kwestii zaliczają się choćby:
- opłaty i prowizje,
- aplikacje mobilne,
- dostępność oddziałów i bankomatów,
- formy obsługi klienta (również online).
Zwrócenie uwagi na wszystkie plusy i minusy rozpatrywanych rachunków ułatwia podjęcie finalnej decyzji i rozwój danego biznesu.
Dodatkowe funkcjonalności – co jeszcze może się przydać?
Obok podstawowych elementów, wymienionych powyżej, na korzyść danego produktu mogą przemawiać rozmaite dodatkowe rozwiązania, szczególne istotne z punktu widzenia konkretnej firmy. Dla jednych ważna będzie obsługa obcych walut (konta walutowe, kantory wymiany), narzędzia inwestycyjne, obsługa księgowa czy zniżki i programy lojalnościowe. Warto przyjrzeć się rozmaitym promocjom bankowym oferowanym zebranym choćby przez: BankLovers.pl.
Konto powinno być dopasowane do typu działalności. Freelancerzy i mikroprzedsiębiorcy często stawiają na produkty proste, bez wysokich opłat. Większe podmioty mogą już potrzebować dodatkowego wsparcia księgowego i dostępu do produktów kredytowych. Biznesy o zasięgu międzynarodowym natomiast wymagają kont wielowalutowych i korzystnych kursów wymiany.
Konto bankowe dla firmy – podsumowanie
Dobrze dobrane konto bankowe ułatwia prowadzenie biznesu, daje poczucie bezpieczeństwa i wprowadza porządek w rozliczeniach. Dzięki niemu da się rozwinąć skrzydła i działać sprawniej. Warunek? Trzeba znaleźć produkt naprawdę szyty na swoje potrzeby. Na szczęście opcji jest wiele, więc każdy, bez względu na wielkość firmy i branżę, może znaleźć opcję dla siebie.
Materiał promocyjny