Komisja Nadzwyczajna do spraw Ochrony Zwierząt postanowiła jednogłośnie o przeprowadzeniu wysłuchania publicznego w sprawie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 700) w dniu 30 stycznia 2025 r. o godz. 10.00.
Prawo wzięcia udziału w wysłuchaniu publicznym ma każda osoba fizyczna, która zgłosi do Marszałka Sejmu zainteresowanie pracami nad projektem ustawy.
Termin zgłaszania zainteresowania udziałem w wysłuchaniu publicznym upływa 20 stycznia 2025 r. (decyduje data stempla pocztowego).
Jak wypełnić zgłoszenie zainteresowanych wysłuchaniem publicznym?
W pierwszej kolejności należy pobrać formularz zgłoszenia do Marszałka Sejmu chęci udziału w wysłuchaniu publicznym projektu „Stop łańcuchom”:
Formularz należy wypełnić czytelnie, drukowanymi literami. Wypełnić go można zarówno na komputerze (format RTF) i następnie wydrukować albo wydrukować i wypełnić odręcznie (format PDF).
Obowiązkowe jest wypełnienie części A oraz części F.
W części A należy wskazać swoje imię i nazwisko oraz adres (miejscowość, kod pocztowy, ulicę, numer domu, numer lokalu oraz adres e-mail). Dane te jednak, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych, nie będą udostępniane w Systemie Informacyjnym Sejmu. Nieuzupełnienie pól zawierających adres stanowi podstawę do odrzucenia zgłoszenia.
W części A należ również określić, czy występuje się w ramach zawodowej działalności lobbingowej - należy zaznaczyć adekwatny kwadrat (np. krzyżykiem).
W części F podpisuje się osoba składająca zgłoszenie, czyli osoba fizyczna wymieniona w części A. Brak podpisu w części F stanowi podstawę do odrzucenia zgłoszenia.
W jaki sposób przesłać wypełnione zgłoszenie zainteresowanych wysłuchaniem publicznym?
Wypełniony formularz należy:
- przesłać pocztą na adres:
Kancelaria SejmuGabinet Marszałka Sejmu
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa
O zachowaniu terminu decyduje data stempla pocztowego
- lub złożyć bezpośrednio:
Kancelaria SejmuBiuro Prawne
Wydział Podawczy
Aleja na Skarpie 16
Warszawa
O zachowaniu terminu decyduje data złożenia w Wydziale Podawczym Kancelarii Sejmu
Jak sprawdzić, czy zostałem dopuszczony do udziału w wysłuchaniu publicznym?
Na opublikowanej na stronie internetowej Sejmu liście osób zgłoszonych do udziału w wysłuchaniu publicznym w Sejmie.
Lista osób zgłoszonych do udziału w wysłuchaniu publicznym w Sejmie
Jeśli na danej liście odnajdziemy swoje nazwisko, oznacza to, iż nasz wniosek został zarejestrowany, a my jesteśmy dopuszczeni do udziału w wysłuchaniu.
Kancelaria Sejmu nie wzywa do uzupełnienia braków formalnych, w związku z czym, jeżeli w ciągu 3 dni od przewidywanej daty wpływu oryginału wniosku nie odnajdujemy się na liście osób dopuszczonych, a nie minął jeszcze termin zgłaszania wniosków, należy skontaktować się z Zespołem ds. Zawodowej Działalności Lobbingowej celem wyjaśnienia braków formalnych.
Co należy zabrać ze sobą na wysłuchanie publiczne?
Wymagany jest dowód osobisty (ewentualnie paszport), który dla Straży Marszałkowskiej będzie stanowił podstawę do weryfikacji osób wchodzących na wysłuchanie publiczne.
Osoby dopuszczone do udziału w wysłuchaniu publicznym wchodzą do budynków pozostających w zarządzie Kancelarii Sejmu na podstawie imiennych list osób zgłoszonych do udziału w wysłuchaniu publicznym.
Ile czasu trwa wysłuchanie publiczne?
Na tle dotychczasowych doświadczeń wysłuchanie publiczne trwa przeciętnie ok. 1,5 – 3 godz., ale w przypadku tego projektu ustawy należy się spodziewać, iż wysłuchanie publiczne może trwać do późnych godzin popołudniowych.
Ile czasu w swoje wystąpienie ma osoba uczestnicząca w wysłuchaniu publicznym?
Czas przydzielany w trakcie wysłuchania zależy od decyzji przewodniczącej Komisji, a także od ilości osób zgłoszonych do wzięcia udziału w wysłuchaniu. W przypadku dużej ilości zgłoszeń są to średnio 2 minuty na wystąpienie. Osoba zabierająca głos może uczynić to tylko raz, jednak czas jej wypowiedzi decyzją przewodniczącej Komisji może zostać przedłużony.
W jakiej kolejności można zabierać głos podczas wysłuchania publicznego?
Prowadzącym obrady jest przewodnicząca Komisji i to ona udziela głosu.
Co w sytuacji, gdy nie udało mi się wygłosić całości wystąpienia?
Tekst niewygłoszonego na posiedzeniu wystąpienia zawierającego propozycje zmian legislacyjnych można złożyć na piśmie – do protokołu. Osoby, które chcą skorzystać z tej możliwości, proszone są o przekazanie tekstu w formie elektronicznej w formacie doc lub pdf. Teksty te będą oznakowane w sposób umożliwiający ich odróżnienie od tekstów wygłoszonych i zostaną udostępnione w Systemie Informacyjnym Sejmu.
Masz więcej pytań?
Skontaktuj się z nami: [email protected]
fot. Adrian Grycuk - Praca własna, CC BY-SA 3.0 pl