Globalny rynek aut elektrycznych przez cały czas rośnie
W 2024 roku sprzedano ponad 17 mln aut elektrycznych, co stanowiło ponad 20% wszystkich nowych samochodów. Wzrost sprzedaży o 3,5 mln pojazdów względem roku wcześniejszego to więcej niż wyniosła globalna sprzedaż EV w całym 2020 roku.

W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedaż wzrosła o 35% r/r, a według prognoz IEA, w całym 2025 roku może przekroczyć 20 mln sztuk.

Chiny liderem – niemal 60% nowych aut to EV
W 2024 roku w Chinach sprzedano ponad 11 mln samochodów elektrycznych, co stanowiło niemal połowę krajowego rynku motoryzacyjnego. To również blisko dwie trzecie globalnej sprzedaży EV. Co ważne, dwie trzecie tych pojazdów było tańszych od aut spalinowych. Rządowy program wymiany starych pojazdów objął 6,6 mln transakcji, z czego 60% dotyczyło samochodów elektrycznych.
Europa ze stagnacją, USA z umiarkowanym wzrostem
W Europie udział EV w rynku nowych samochodów wyniósł około 20%, podobnie jak rok wcześniej. W niektórych krajach – jak Niemcy czy Francja – ograniczenie subsydiów zahamowało wzrost. Przykładowo w Niemczech dopłaty zakończono z końcem 2023 roku. Z kolei w Wielkiej Brytanii wprowadzono system handlu emisjami, co pozwoliło osiągnąć udział EV bliski 30%.
W USA sprzedaż EV wzrosła o 10% i przekroczyła 1,6 mln aut, co stanowiło ponad 10% rynku. W 2024 roku uruchomiono opcję bezpośredniego odliczenia ulgi podatkowej (do 7500 USD) przy zakupie auta elektrycznego. Co istotne, ponad połowa sprzedanych EV była leasingowana, co zwiększyło dostępność dotacji federalnych.
Eksplozja sprzedaży w krajach rozwijających się
W Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej sprzedaż aut elektrycznych wzrosła w 2024 roku o ponad 60%. W Tajlandii udział EV osiągnął 13%, a w Brazylii – 6,5%. Wzrosty powiązane są z importem tanich aut z Chin, które stanowiły aż 85% rynku w Brazylii i Tajlandii. W regionach takich jak Wietnam, Indonezja czy Malezja również notuje się szybki wzrost sprzedaży i lokalną produkcję.
Prognozy: 40% udziału do 2030 roku
Według scenariuszy IEA, do 2030 roku udział samochodów elektrycznych w sprzedaży globalnej może przekroczyć 40%. Chiny mogą osiągnąć poziom 80%, Europa – 60%, a USA – około 20%. W krajach Azji Południowo-Wschodniej co czwarty sprzedany samochód może być elektryczny, a w przypadku jednośladów – niemal co trzeci.
Ceny spadają, ale nie wszędzie
Średnia cena samochodu elektrycznego w Chinach była niższa niż pojazdu spalinowego. W Niemczech różnica wynosiła jednak przez cały czas 20%, a w USA – 30%. W Brazylii cena EV spadła z ponad 100% powyżej auta spalinowego w 2023 roku do 25% w 2024 roku. Z kolei w Meksyku różnica zmniejszyła się z ponad 100% do 50%.
Wzrost sprzedaży ciężarówek elektrycznych
W 2024 roku sprzedaż elektrycznych ciężarówek wzrosła o 80%, osiągając 2% rynku. W Chinach, dzięki programowi kasacyjnemu, sprzedano 75 tys. pojazdów. W Europie i USA poziom sprzedaży pozostał bez zmian. Kluczowym czynnikiem rosnącego zainteresowania są niższe koszty eksploatacji, które rekompensują wyższą cenę zakupu – zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu.
Infrastruktura ładowania wymaga przyspieszenia
W ciągu dwóch lat liczba publicznych stacji ładowania na świecie podwoiła się. Najszybszy rozwój dotyczył Chin i UE. Jednak w USA i Wielkiej Brytanii tempo nie nadąża za wzrostem liczby EV. W 2024 roku 10% szybkich ładowarek miało moc powyżej 150 kW. Do 2030 roku globalna moc infrastruktury musi wzrosnąć dziewięciokrotnie, by sprostać rosnącej liczbie pojazdów elektrycznych.
Zobacz również:- IEA: Emisje metanu przez cały czas zbyt wysokie, mimo poprawy transparentności danych
- AI napędza wzrost zużycia energii – raport IEA prognozuje przyszłość sektora energetycznego
- IEA: Światowe zużycie energii rośnie, OZE i atom dominują. „Nowa era energetyczna” – mówi Fatih Birol
- Historyczne zmiany na rynku energii. Raport IEA Global Energy Review
- IEA: Niemcy mogą wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne i konkurencyjność dzięki lepszej integracji OZE
Źródło: IEA, Global EV Outlook 2025