Hybrydy wygrywają w elektrykami

1 dzień temu

To było widać już w zeszłym roku, gdy w Chinach hybrydy zaczęły przeważać nad elektrykami. A teraz pojawiają się pomysły i technologię jak produkcję aut elektrycznych łatwo przestawić na montowanie hybryd. Wbrew pozorem jest to jednak rozwiązanie, które może jednak przyczynić się do napędzenia elektromobilności.

Chiny, gdzie sprzedaje się niemal ⅔ wszystkich elektryków, pod wieloma względami są wyznacznikiem trendów. Tam cena aut spalinowych już się zrównała z elektrycznymi, więc różnica w kosztach zakupu przestała grać rolę. A jednak w 2024 roku mieliśmy do czynienia z niezwykłym wzrostem popularności tzw. hybryd plug-in z możliwością ładowania, które sprzedawały się lepiej niż dominujące wcześniej samochody wyposażonymi wyłącznie w akumulator (oba typy pojazdów traktowane są jako elektryczne). Takie wyniki przedstawił m.in. największy chiński gracz tego rynku BYD, który sprzedał około 4,3 mln samochodów osobowych, z czego prawie 2,5 mln (58 proc.) miało napęd hybrydowy. Podobny trend odnotowało Li Auto sprzedające około 0,5 mln samochodów.

Właściciele aut najwyraźniej wybierają wygodę i bezpieczeństwo – dwa źródła zasilania zdecydowanie daje większą pewność, iż nie zabraknie paliwa. I w ten trend wpisuje się Horse Powertrain za którym stoi francuski Renault i chińskiego Geely. Opracowane przez niego Future Hybrid Concept to kompaktowe urządzenie, które zawiera silnik spalinowy, silnik elektryczny i skrzynię biegów. Pozwala to producentom samochodów na „hybrydyzację” istniejących pojazdów elektrycznych z akumulatorem, jednocześnie eliminując potrzebę posiadania wielu platform i linii produkcyjnych.

Wszystko można robić na jednej linii produkcyjnej: Future Hybrid Concept montuje się bezpośrednio na ramie pomocniczej pojazdu zamiast tak jak dotychczas umieszczać z przodu napęd elektryczny (BEV). W ten sposób fabryki elektryków stają również fabrykami hybryd. Jest to swego rodzaju krok wstecz, ale można na to spojżeć z drugiej strony. Dotychczas jeżeli coś robiło się wspólnie to składało hybrydy, na liniach montażowych tradycyjnych samochodów spalinowych. Dla elektryków trzeba było budować oddzielne zakłady. Horse Powertrain dokonuje jednak znaczącej roszad: uwspólniając zaplecze produkcyjne hybryd i elektryków sprawia, iż inwestycja w tego typu fabryki jest lepsza bo bardziej elastyczna i bezpieczniejsza. A wzrost mocy produkcyjnych elektryków to podstawowy wymóg, aby móc kontynuować szybki rozwój elektromobilności.

/Fot: Horse Powertrain//

Idź do oryginalnego materiału