Hulajnogi z siodełkami – ministerstwo nie planuje zmian

1 tydzień temu

Hulajnogi elektryczne z siodełkami to pojazdy, które wpisują się w obecne trendy mobilności miejskiej i ułatwionego transportu dla osób starszych oraz niepełnosprawnych. Umożliwiają swobodne poruszanie się na dwóch kółkach, bez potrzeby utrzymywania równowagi w pozycji stojącej. Jednak ich status prawny w Polsce budzi wiele kontrowersji i niejednoznaczności.

Spór o definicję

Sedno problemu tkwi w tym, w jaki sposób zdefiniować pojazdy z siodełkiem — czy należy je traktować jako odmiany tradycyjnej hulajnogi elektrycznej, czy raczej jako odrębną kategorię pojazdów. Kwestia ta stała się przedmiotem interpelacji poselskiej złożonej przez Paulinę Matysiak, w której domaga się ona nowelizacji przepisów i objęcia hulajnóg z siodełkiem definicją hulajnogi elektrycznej.

W odpowiedzi na interpelację Ministerstwo Infrastruktury stanęło jednak na stanowisku, iż pojazdy dwukołowe z siedziskami nie mogą być traktowane jako hulajnogi elektryczne zgodnie z obowiązującymi regulacjami. Resort wskazał, iż montaż siedziska powoduje zmianę podstawowych cech użytkowych i kwalifikuje taki pojazd jako motorower z kategorii homologacyjnej L1e-B.

Kwestia bezpieczeństwa

Ministerstwo przypomniało, iż podczas prac legislacyjnych nad nowelizacją Prawa o ruchu drogowym, która określiła zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych, kwestie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu, w tym osób niepełnosprawnych, były szeroko omawiane. Ostatecznie przyjęte przepisy są konsensusem wypracowanym z podmiotami zajmującymi się bezpieczeństwem na drogach i opierają się na rozwiązaniach obowiązujących w innych państwach UE.

Resort zwrócił uwagę, iż w większości państw unijnych, takich jak Niemcy, Francja, Dania czy Słowacja, hulajnoga elektryczna definiowana jest analogicznie jako pojazd bez siedzenia. Potwierdza to również uzasadnienie projektu zmiany definicji hulajnogi zgłoszonego w 2023 r., które wskazuje, iż podobnie jak w Polsce, we Francji hulajnoga definiowana jest jako pojazd silnikowy bez miejsca siedzącego.

Motorowery pod specjalnym nadzorem

W świetle obowiązujących regulacji unijnych i krajowych, pojazdy dwukołowe z siedziskami klasyfikowane są jako motorowery z kategorii L1e-B. Oznacza to, iż aby mogły się pojawić na drogach, ich producenci muszą uzyskać unijne świadectwo homologacji oraz poddać pojazdy procedurze rejestracji.

Ministerstwo podkreśliło, iż resort nie planuje zmian w tym zakresie, uznając obowiązujące przepisy za wystarczające. Pojazdy dwukołowe z siedziskami pozostaną zatem pod szczególnym nadzorem jako motorowery objęte zharmonizowanymi w UE procedurami homologacji.

Prędkość pod kontrolą

Resort odniósł się również do propozycji zawartej w interpelacji, aby ograniczyć prędkość hulajnóg z siedzeniem do 25 km/h. Wyjaśniono, iż obowiązujące już przepisy nakładają na wszystkie hulajnogi elektryczne, zdefiniowane w Prawie o ruchu drogowym, konstrukcyjne ograniczenie prędkości do 20 km/h. Tym samym, dodatkowe regulacje w tym zakresie są zbędne.

Idź do oryginalnego materiału