Hołownia za wariantem W9

rc.fm 23 godzin temu

31 grudnia ubiegłego roku rada ministrów przyjęła wieloletni plan rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z "kolejowymi szprychami" W planie znalazła się również wzmianka o budowie kolejowego bypassa omijającego Kalisz. Z powstaniem kolejowej obwodnicy nie zgadza się ugrupowanie Polska 2050 Szymona Hołownii.

"Ta kolej dużej prędkości, która Tyle już emocji kosztowała Wszystkich nas tyle rozmów tyle konsultacji społecznych tutaj, o ile chodzi o Kalisz, została, można powiedzieć wydyskutowana. Ten wariant 9, który prowadził do tego, iż tutaj, na tym dworcu, zatrzymywałyby się koleje dużych prędkości, bo nie byłoby wreszcie tej serpentyny, która tę kolej dużej prędkości w sposób znaczny będzie spowalniać, okazuje się nie być teraz wyborem preferowanym. Teraz nagle pojawił się wariant bypassu, który tak naprawdę Kalisz odcina od kolei dużych prędkości" - powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej na kaliskim dworcu PKP Szymon Hołownia, Marszałek Sejmu i przewodniczący partii. Hołownia wspomniał również o skutkach, jakie nowa propozycja ma przynieść dla miasta. Poza przecięciem Kalisza i odcięciem niektórych osiedli takich jak Sulisławice od miasta konieczne będą również kolejne wyburzenia i gigantyczne koszty, które mają skrócić podróż pociągiem między Warszawą a Poznaniem jedynie o 6 minut.

"Te 6 minut to jest ten zysk w cudzysłowie, który kolej dużych prędkości osiągnie, omijając Kalisz i nie zatrzymując się w tymże Kaliszu. Za to, żeby można było 6 minut szybciej dojechać do Poznania, omijając Kalisz i w ogóle 400 tysięczną aglomerację Kalisko-Ostrowską trzeba będzie dodatkowo wydać 3 miliardy złotych, a więc wydajemy dodatkowo 3 miliardy złotych i oszczędzamy 6 minut dla tych, którzy chcą dojechać gwałtownie do Poznania, do którego i tak gwałtownie się dzisiaj dojeżdża i za to wszystko otrzymujemy wykluczonych z kolei dużych prędkości. To nie powinno tak wyglądać" - dodaje Hołownia, który zauważa również zagrożenia dla ośrodków subregionalnych wynikających z odcinania ich ot, tak ważnych inwestycji, jak Kolej Dużych Prędkości.

"To niebezpieczeństwo nazywa się ograniczenie Polski wyłącznie do kilku największych miast zredukowanie Polski do 5-7 największych metropolii i skazanie tak naprawdę na osłabienie wartości, na osłabienie pozycji tych wielu polskich, miast które dzisiaj zmagają się z bardzo poważnymi wyzwaniami to miasta takie jak choćby Kalisz, które traci mieszkańców. Młodzi ludzie wyjeżdżają stąd, bo nie mają możliwości ułożenia sobie życia w taki sposób, jakby chcieli, a nie ze względu na to, iż nie chcą mieszkać w Kaliszu" - wskazał Hołownia.

Marszałek złożył również jasną deklarację, co do tego, jak będzie działał on i jego ugrupowanie w sprawie Kolei Dużych prędkości dla Kalisza.

"Będę z całego serca i wszystkimi zasobami, jakie mam, wspierał tę ideę rozwoju Polski subregionalnej, a więc w tym przypadku kolei dużych prędkości w Kaliszu przez realizację wariantów W9, o ile natomiast miałoby się okazać, iż bypass miałby być realizowany albo równolegle z tym wariantem W9, albo nie daj Boże jako pierwszy to potrzeba tutaj stacji, którą będzie trzeba po prostu w Kaliszu w innym miejscu wybudować nie może być tak, iż ten bypass po prostu Kalisz ominie" - deklaruje marszałek Hołownia.

W wyniku konsultacji społecznych w ramach Kolei Dużych Prędkości ustalono nowy szlak kolejowy prostujący obecny tor kolejowy wjeżdżający do Kalisza, dostosowany do przejazdu szybkich pociągów KDP w wariancie W9. Kolejowy bypass miałby całkowicie omijać dworzec w Kaliszu.

Autor:

Personalia

e-mail [email protected]

Nazwisko:

Łukasz Kostecki

NEWS nr 2:

N
Idź do oryginalnego materiału