Historyczne osiągnięcie Candela C-8 – pierwszy elektryczny rejs z Europy do Afryki

enerad.pl 2 dni temu

Elektryczna rewolucja na wodzie: z Hiszpanii do Afryki bez kropli paliwa

W środę, 28 maja 2025 roku, szwedzka łódź Candela C-8 Polestar Edition przepłynęła z Sotogrande (Hiszpania) do Ceuty (Afryka Północna), pokonując 24 mile morskie w nieco ponad godzinę. Co istotne – był to pierwszy w historii międzykontynentalny rejs zrealizowany przez w pełni elektryczny statek

Załoga, na czele z CEO Candela Gustavem Hasselskogiem, po krótkim doładowaniu wróciła tego samego dnia do Hiszpanii, a cały rejs miał na celu zaprezentowanie potencjału nadchodzącego modelu P-12 – elektrycznego promu opartego na tej samej technologii

Hydrofoile zmieniają zasady gry – oszczędność energii i komfort pasażerów

Kluczem do sukcesu Candeli są podwodne skrzydła (hydrofoile), które unoszą kadłub ponad powierzchnię wody, redukując opór i zużycie energii aż o 80% w porównaniu do konwencjonalnych jednostek. Podczas rejsu przez znaną z silnych prądów Cieśninę Gibraltarską zużycie energii wyniosło zaledwie 40 kWh (ok. 8 euro), podczas gdy jednostka towarzysząca na benzynę spaliła 50 litrów paliwa (ok. 90 euro)

Candela nie tylko oszczędza energię i obniża koszty, ale też oferuje bezprecedensowy komfort. Dzięki komputerowemu systemowi stabilizacji, który dostosowuje pozycję hydrofoili 100 razy na sekundę, podróż przypomina lot, a nie rejs – co ma ogromne znaczenie dla pasażerów podatnych na chorobę morską

Nowa wizja transportu – zrównoważone połączenia w rejonie Morza Śródziemnego

Dzięki współpracy z firmą Avangreen, odpowiedzialną m.in. za największą elektrownię słoneczną w Ceucie, Candela planuje rozwój zeroemisyjnych linii morskich. Ich celem jest nie tylko wsparcie istniejących przewoźników promowych, ale przede wszystkim stworzenie nowych, szybkich i ekologicznych połączeń, które byłyby nieopłacalne dla dużych promów spalinowych

Jak podkreśla Hasselskog, rosnące zapotrzebowanie na szybki, czysty i dostępny transport w regionie Morza Śródziemnego tworzy idealne warunki do rozwoju nowoczesnej, elektrycznej floty promowej

Zobacz również:
  • Port of Leith prezentuje pierwszy na świecie system zasilania statków zielonym wodorem
  • Największy na świecie statek elektryczny zaprezentowany w Hobart

Źródło: Energías Renovables, Candela

Idź do oryginalnego materiału