Po 25 latach nieobecności, do Karpacza znów zawitały pociągi pasażerskie. Dzisiaj odbył się uroczysty przejazd inauguracyjny po odbudowanej linii kolejowej. To wyjątkowe wydarzenie zgromadziło licznych mieszkańców, przedstawicieli samorządów, reprezentantów Kolei Dolnośląskich oraz pasjonatów kolei. Od najbliższej niedzieli połączenie wraca do regularnego rozkładu jazdy.
Dla wielu obecnych było to wydarzenie symboliczne – nie tylko z uwagi na przywrócenie ważnego połączenia komunikacyjnego, ale też jako dowód skutecznej realizacji ambitnego programu rewitalizacji dolnośląskiej infrastruktury kolejowej. To nowy rozdział w historii transportu na Dolnym Śląsku
– Dzisiejszy dzień to początek nowego rozdziału w historii transportu kolejowego w regionie. Rewitalizujemy kolejne linie, przywracamy życie tam, gdzie kiedyś tętniło ono rytmem pociągów, i udowadniamy, iż Dolny Śląsk potrafi być liderem w myśleniu o nowoczesnej, zrównoważonej mobilności – podkreśla Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
W ramach projektu samorząd województwa we współpracy z PKP i rządem przejął i odnowił ponad 20 linii kolejowych, które przez lata były wyłączone z ruchu. Dzięki temu już kilkaset tysięcy mieszkańców Dolnego Śląska odzyskało dostęp do kolei jako środka codziennego transportu. Powrót pociągów do Karpacza to ukoronowanie dotychczasowych działań. To również ogromna szansa dla rozwoju gospodarczego i turystycznego regionu Karkonoszy.
– Przywrócenie połączenia z Karpaczem to nie tylko reaktywacja linii – to zmiana myślenia o podróżowaniu po Polsce. To także sygnał, iż mniejsze miejscowości mogą liczyć na realne wsparcie w budowie dostępnej i nowoczesnej infrastruktury – mówi Michał Rado, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny za rozwój transportu kolejowego.
Od 16 czerwca na trasie Jelenia Góra – Karpacz kursować będzie 12 par pociągów w dni robocze i 14 par w weekendy. Najszybszy z nich – KD Sprinter – pokona trasę w 18 minut. Dojazd z Wrocławia do Karpacza zajmie zaledwie 2 godziny i 20 minut.
Co ciekawe, oprócz nowoczesnych składów, w weekendy i święta na trasie pojawią się również pociągi retro – zabytkowe składy obsługiwane przez Klub Sympatyków Kolei. To propozycja nie tylko dla miłośników kolei, ale także dla rodzin, które chcą połączyć podróż z niezwykłą przygodą.
Efekty długofalowej polityki transportowej
Samorząd województwa dolnośląskiego od lat prowadzi konsekwentną politykę przywracania dostępu do transportu publicznego. Program rewitalizacji nieczynnych linii, zainicjowany przez marszałka Cezarego Przybylskiego w poprzedniej kadencji, dziś zbiera wymierne owoce.
– Od początku wiedzieliśmy, iż dostępność komunikacyjna to fundament rozwoju regionu. Stawialiśmy sobie jasne cele: walka z wykluczeniem komunikacyjnym i lepsze wykorzystanie potencjału turystycznego Dolnego Śląska. Dziś z dumą możemy powiedzieć – udało się. Zrealizowaliśmy nasze zobowiązania wobec mieszkańców – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego w latach 2014–2024.
Powrót kolei do Karpacza to nie jedyna dobra wiadomość dla pasażerów. w okresie letnim Koleje Dolnośląskie po raz kolejny uruchamiają połączenie nad Bałtyk – KD Premium Nadmorski do Świnoujścia. W ubiegłym roku z tej oferty skorzystało ponad 7,5 tysiąca podróżnych.
Wakacyjny pociąg będzie kursować w każdy letni weekend oraz 19 czerwca i 15 sierpnia. Trasa: Wrocław – Legnica – Lubin – Głogów – Zielona Góra – Szczecin Dąbie – Międzyzdroje – Świnoujście, zapewni wygodny i szybki dojazd na wybrzeże w zaledwie 5 godzin i 7 minut. Skład Impuls wyposażony będzie m.in. w klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka i udogodnienia dla podróżnych z dziećmi lub rowerami.
Kolej przyszłości
Dzięki systematycznym inwestycjom, Dolny Śląsk staje się regionem o jednej z najlepiej rozwiniętych siatek połączeń kolejowych w kraju. Pociągi regionalne KD łączą dziś nie tylko duże miasta, ale również mniejsze miejscowości, które przez lata były wykluczone transportowo. Karpacz, Świeradów-Zdrój, Szklarska Poręba – to tylko część kierunków, do których podróż można rozpocząć z Wrocławia bez konieczności przesiadek samochodowych.
Zrewitalizowana linia do Karpacza to przykład skutecznej współpracy, dalekowzrocznego planowania i determinacji, by kolej znów stała się kręgosłupem regionalnego transportu.