Hakerzy włamali się do systemu Strefy Płatnego Parkowania w Szczecinie

1 tydzień temu

O tym, iż hakerzy przejęli kontrolę na systemem zarządzania Strefy Płatnego Parkowania (SPP) w Szczecinie, poinformowała spółka zarządzająca miejskimi parkingami.

Zhakowany system Strefy Płatnego Parkowania

– Do zhakowania systemu doszło prawdopodobnie 17 kwietnia, bo zawiadomienia z fałszywymi numerami bankowymi pojawiły się w dniach 17-22 kwietnia – wyjaśnił Wojciech Jachim, rzecznik spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne (NiOL).

Dodał, iż “potencjalnie na konta oszustów mogło wpłynąć 72,9 tys. zł”. Potencjalnie, bo nie wszyscy kierowcy od razu wnoszą tzw. opłaty dodatkowe (za brak biletu parkingowego lub przekroczenie czasu postoju). A hakerzy zmienili właśnie numer rachunku, który widnieje na papierowych zawiadomieniach o opłacie dodatkowej, które kontrolerzy SPP wkładają za wycieraczki pojazdów.

– Poza tym nie pozostało pewne czy fałszywe rachunki są aktywne. Są sygnały, iż wpłacane na nie pieniądze wracają – podkreślił Jachim.

Poinformował, iż w poniedziałek spółka NiOL powiadomiła policję o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na próbie wyłudzenia środków pieniężnych z zawiadomień o nieopłaconych postojach. Podobne zawiadomienia przekazano bankom. Jak ustalono – rachunek NiOL przestępca lub przestępcy zastąpili dwoma numerami kont banku PKO BP w Świdnicy i jednym numerem rachunku należącym do banku z siedzibą w Belgii.

Ustalono również, iż od 17 do 22 kwietnia kontrolerzy wystawili 541 zawiadomień w SPP obejmującej centrum miasta i 94 zawiadomienia za postój bez ważnego biletu na Płatnych Parkingach Niestrzeżonych (w Szczecinie jest sześć PPN-ów). Wspomniane 72,9 tys. zł to suma opłat “karnych” z tych zawiadomień. Opłaty dodatkowe wynoszą: w SPP – 100 zł (płatne do 7 dni) lub 200 zł, a w PPN – 200 zł.

Apel do kierowców

– Kierowcy, którzy wpłacili pieniądze na fałszywe konta i ich nie odzyskali, zostaną zwolnieni z konieczności wpłaty na rzecz gminy Szczecin – podkreślił Jachim.

Ponadto spółka NiOL zamierza poinformować listownie wszystkich kierowców, którzy otrzymali zawiadomienia w dniach 17-22 kwietnia o zaistniałej sytuacji i podjętych działaniach.

NiOL zaapelował również do kierowców, którzy otrzymali zawiadomienia w dniach 17-22 kwietnia o weryfikację numeru rachunku do opłaty dodatkowej. adekwatne numery opłat dodatkowych za postój:

SPP: 40 1020 4795 0000 9802 0259 3069

PPN: 15 1020 4795 0000 9202 0447 0084.

NiOL wyjaśnia ponadto, iż system zarządzania SPP koordynuje pracą wszystkich programów, aplikacji obsługujących działanie SPP (e-sklep, e-kontrola, parkomaty, bazy danych, terminale kontrolerów pieszych itp.). Obsługuje go firma Nextivo Technologies, która – w porozumieniu z NiOL – niezwłocznie po wykryciu oszustwa wdrożyła dodatkowe zabezpieczenia w systemie. Ponadto kontrolerzy SPP zostali zobowiązaniu do sprawdzania numeru rachunku na drukowanych zawiadomieniach.

Idź do oryginalnego materiału